5. Unntak fra arbeidstidsbestemmelsene ved naturkatastrofer o.l.
5.1 Sammendrag
På bakgrunn av erfaringene i forbindelse med flomkatastrofen på Østlandet våren 1995 legger Kommunal- og arbeidsdepartementet med dette fram forslag til endringer i arbeidsmiljøloven § 53. Bestemmelsen i arbeidsmiljøloven § 53 gir hjemmel for unntak fra lovens arbeidstidsbestemmelser for arbeid som på grunn av naturhendinger m.v. må foretas for å avverge fare for eller skade på liv eller eiendom.
Kommunal- og arbeidsdepartementet sendte 12. april 1996 på høring forslag til en ny bestemmelse i arbeidsmiljøloven § 53. Bestemmelsen gir Arbeidstilsynet myndighet til å gi tillatelse til overtidsarbeid utover de fire første døgnene ved en naturkatastrofe, uhindret av begrensningene i arbeidsmiljøloven § 50 nr. 1. Det er klart at det fremdeles må være grenser for hva som selv under slike ekstraordinære forhold kan kreves, og i forslaget gis direktoratet myndighet til å gi samtykke til utføring av slikt arbeid i inntil 10 døgn. De 10 døgnene kommer i tillegg til de fire første døgn og etter forslaget vil det være mulig å kunne utføre redningsarbeid i inntil 14 døgn.
Etter departementets vurdering gir ikke gjeldende unntaksmuligheter i arbeidsmiljøloven tilstrekkelig mulighet til å utføre redningsarbeid uhindret av lovens overtidsbestemmelser ved slike ekstraordinære hendelser som flomkatastrofen på Østlandet. Forslaget har fått bred støtte fra høringsinstansene og departementet opprettholder forslaget i proposisjonen.
Redningsarbeid i forbindelse med slike hendelser som kan utføres ubundet av lovens rammer for overtidsarbeid (jf. § 53) er likevel å anse som overtidsarbeid i lovens forstand. Dette innebærer at redningsarbeid som utføres i de ytterligere 10 døgn direktoratet kan gi tillatelse til etter forslaget, også vil være å anse som overtidsarbeid i forhold til lovens bestemmelser om godtgjørelse for overtidsarbeid.
5.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til at de foreslåtte endringer er en unntaksbestemmelse som skal anvendes når arbeide må utføres pga naturkatastrofe m.v. som truer liv eller eiendom. Komiteen har ingen merknader, og vil støtte de framlagte forslag til ny bestemmelse i § 53.