Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

3. Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og representanten Roy N Wetterstad, viser til at AFP-ordningen i offentlig sektor har vært i funksjon siden 1988, og er lik ordningen i privat sektor.

       Partene i Kommunenes Sentralforbunds tariffområde ber i brev av 28. april 1997 til statsministeren om Regjeringens medvirkning til at tidligpensjonsordningen i KS-området likestilles med privat sektor, slik at ordningen omfatter 63-åringer fra 1. oktober 1997 og 62-åringer fra 1. mars 1998.

       Flertallet støtter de foreslåtte lovendringene.

       Komiteens medlemmer fra Høyre og representanten Roy N Wetterstad mener Regjeringens politikk når det gjelder det viktige arbeidet med å heve den gjennomsnittlige avgangsalderen, preges av tomme ord, og tiltak som virker mot sin hensikt. Innføring av en AFP-ordning i offentlig sektor er et eksempel på dette. De økonomiske konsekvenser av forslaget om utvidelse av AFP-ordningen til offentlig sektor er betydelige. KS har beregnet at LO/NHO-ordningen for aldersgruppen 62-64 år ved uendret pensjoneringsfrekvens på dagens nivå - 25 % for begge aldersgrupper, vil gi en økt kostnad på ca 140 mill. kroner for det statlige tariffområdet og ca 150 mill. kroner for KS' tariffområde.

       Disse medlemmer mener AFP-ordningene bryter med arbeidslinjen, og Regjeringens mål om å heve den gjennomsnittlige avgangsalderen. En viser til merknader i Innst.S.nr.211 (1996-1997).

       Disse medlemmer vil derfor ikke medvirke til en statlig finansiering av AFP i offentlig sektor. Regjeringen anslår kostnadene på sikt for staten inklusive folketrygden, til å utgjøre ca 120 mill. kroner. Disse medlemmer mener partene i arbeidslivet selv må bære omkostningene ved en slik ordning. Internasjonale erfaringer bla. fra Frankrike viser de økonomiske problemene velferdsstaten etterhvert kommer opp i hvis man stadig skal senke den gjennomsnittlige avgangsalderen fra yrkeslivet. LOs arbeid for nedsettelser av den faktiske pensjonsalder er en trussel mot mulighetene til å få nok midler til de viktigste oppgavene i velferdsstaten - helse, eldre og de svakeste gruppene. En påregnelig knapphet på ressurser for velferdstiltak i fremtiden når oljeinntektene avtar, tilsier at man allerede nå må legge til grunn en bevisst prioritering av de svakeste, de funksjonshemmede, langtidssyke, og pleietrengende eldre.