2. Komiteens merknader
§ 8.
Komiteen viser til at det har vært en langvarig praksis at kommunene forvalter det statlige tilskuddet til alle godkjente barnehager, uten at dette har vært pålagt kommunene gjennom lov. Komiteen vil peke på at begrepet forvalte i denne sammenheng menes de arbeidsoppgavene kommunene utfører i forbindelse med søknad om og utbetaling av statlige tilskudd. De samme kriterier for utbetaling av driftstilskudd gjelder alle godkjente barnehager, nemlig antall barn, alder og oppholdstid.
Komiteen ser det som naturlig at denne praksis fortsetter og støtter derfor departementets forslag til endring av § 8 i barnehageloven.
§ 10.
Komiteen viser til at alle godkjente barnehager har rett til statlig driftstilskudd. Tilskuddet beregnes ut fra antall barn i barnehagen, barnas alder og det enkelte barns oppholdstid. Komiteen viser videre til at både Riksrevisjonen og Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité har pekt på at det er avdekket en betydelig mangel på kontroll med departementenes tilskuddsforvaltning.
Komiteen mener det er behov for å føre tilsyn med at statlig driftstilskudd til barnehager nyttes etter forutsetningene.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, har merket seg at det er reist tvil om dagens tilsynsbestemmelser er dekkende for tilsynet med de statlige tilskuddene til kommunale og private barnehager. For de kommunale barnehagene er kravet til internt tilsyn og kontroll hjemlet i kommuneloven kap. 10, § 60. Disse reglene sammen med statens nye økonomireglement av 26. januar 1996, sikrer en betryggende tilsynsordning med bruk av statens driftstilskudd til kommunale barnehager. Flertallet er enig i at en hjemling av tilsynet med tilskuddene til de kommunale barnehagene derfor vil bety en dobbelt hjemling som synes lite hensiktsmessig. Flertallet er derfor enig i at presiseringen i barnehageloven § 10 bare bør omfatte private barnehager.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og representantene Roy N Wetterstad og Arne Haukvik, viser til Riksrevisjonens uttalelse vedrørende endring av § 10 i barnehageloven (tatt inn som vedlegg 1 til innstillingen), der en kartlegging av etablerte kontrollrutiner på kommune- og fylkesmannsnivå i 20 tilfeldig utvalgte kommuner/kommunerevisorer og 10 fylkesmannsembeter, avdekket at det er vanskelig å avstemme det som er utbetalt av statlige tilskudd fra Barne- og familiedepartementet ifølge kommunenes/barnehagenes regnskaper. I flere tilfeller var det uforklarte differanser mellom regnskapene og de statlige regnskapene. Flere av de undersøkte kommuner fører også samleregnskap for alle kommunale barnehager som umuliggjør avstemming. I henhold til etablerte kontrollrutiner skal regnskap fra alle barnehager i kommunene sendes fylkesmannen. Årsverkskjema fra alle private barnehager var innsendt til alle de kommuner som ble undersøkt, mens regnskap fra kommunale barnehager kun var mottatt i ett tilfelle.
Disse medlemmer vil understreke følgende fra Riksrevisjonen:
« Barne- og familiedepartementet legger til grunn i sitt høringsnotat at problemene med dagens forvaltning av tilskudd bare gjelder de private barnehagene. Vår kartlegging har imidlertid også avdekket flere svakheter med forvaltning av tilskuddene til de kommunale barnehager. Blant annet er det svært vanskelig å avstemme utbetalte tilskudd i henhold til barnehagenes regnskap mot det som er utgiftsført i statlige regnskaper. Det er heller ikke etablert faste rutiner eller egne stillingshjemler for de som forvalter tilskuddene i kommunal sektor. Forskriftene bør derfor også omfatte tilsyn med tilskudd i kommunale barnehager. » |
Disse medlemmer støtter Riksrevisjonen i at alle barnehager bør underlegges tilsyn med bruk av statlig tilskudd og fremmer forslag om dette.