Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, William Engseth, Jan Otto Fredagsvik, Gunnar Halvorsen, Inger Lise Husøy, Astrid Marie Nistad og Einar Olav Skogholt, fra Senterpartiet, Peter Angelsen, Syver Berge og Unn Aarrestad, fra Høyre, lederen Svein Ludvigsen, Kristin Krohn Devold og Snøfrid Skaare, fra Sosialistisk Venstreparti, Reidar Johansen, fra Kristelig Folkeparti, Lars Gunnar Lie, og fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm, viser til at oppdrettsnæringens raske vekst, og den generelle økning i internasjonalt samkvem og handel vil kreve adekvate tiltak for redusert risiko for smitteoverføring og en effektiv sykdomsbekjempelse i årene som kommer.

       Komiteen viser til den raskt økende betydning norsk oppdrettsnæring har hatt for verdiskaping og sysselsetting i vårt land. En fortsatt positiv utvikling for hele den oppdrettsrelaterte næringsvirksomhet vil avhenge av at mulig smittespredning og sykdomsbekjempelse ivaretas på en effektiv måte. Dette vil også være av betydning for viltlevende bestander.

       Komiteen er kjent med at utviklingen vil medføre at nye marine arter i tillegg til de tradisjonelle vil bli introdusert i kommersielt oppdrett, og at dette vil stille nye krav til biologisk og medisinsk kompetanse.

       Komiteen ser det som viktig at lovgivningen på en best mulig måte kan ivareta det samlede ansvar for smittekontroll og sykdomsbekjempelse innenfor hele det biologiske miljø som utgjør grunnlaget både for viltlevende bestand og de marine arter som i dag og i fremtiden vil omfattes av oppdrett. Komiteen ser dette som viktig på bakgrunn av eksisterende kunnskap om sammenhenger mellom ulike mikroorganismer som har sin naturlige utbredelse både i havet og i ferskvann og som kan forårsake smitteoverføring og sykdomsutbrudd med store økonomiske konsekvenser.

       Komiteen ser at en slik målsetting vil ha naturlige begrensninger av praktisk og økonomisk art, og har merket seg at det ikke er intensjonen med fiskesykdomsloven å gå inn i vidtrekkende tiltak gjennom en utvidelse av loven som f.eks. gir en gjennomregulering av tradisjonelt fiske som resultat. I proposisjonen er det pekt på at det for enkelte former for tradisjonelt fiske kan være behov for en bedre kontroll. Det vises her til stengsetting, låssetting av innfanget viltlevende fisk.

       Komiteen har merket seg at Norge gjennom EØS-avtalen har akseptert EUs fiskehelseregelverk vedrørende akvakulturprodukter og levende bløtdyr. Komiteen er kjent med at dette for tiden gjennomgås med sikte på visse endringer og at norsk kompetanse i denne forbindelse er trukket inn i ulike faggrupper som arbeider med en revisjon av regelverket. Norge har i denne forbindelse oppnådd løsninger som har åpnet for en prinsipiell norsk aksept av EUs fiskehelseregelverk mht. handel med øvrige typer levende akvakulturdyr, med en overgangstid på inntil 5 år, noe som også har nødvendiggjort enkelte endringer i det norske regelverk.

       Komiteen viser til at den lov som nå foreslås vedtatt ved siden av å ivareta viktige nærings- og samfunnsinteresser også skal ivareta de forpliktelser Norge har påtatt seg gjennom internasjonale avtaler.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti støtter bestemmelsen om opprettelse av regioner og tiltak mellom regionene. Dette medlem vil utvide bestemmelsen til også å gjelde utsetting av smolt produsert utenfor egen region. Transportering av smolt mellom regioner kan etter dette medlems oppfatning være en av årsakene til overføring av sykdommer mellom regionene. Dette medlem fremmer derfor følgende forslag som et tillegg til § 9 nytt punkt c:

« c) utsetting av smolt produsert utenfor egen region. »