9. Bevillingsmyndighet
9.1 Sammendrag
Etter gjeldende rett er det i all hovedsak kommunestyret som gir bevilling til salg og skjenking av alkoholholdig drikk til forbruker. Unntakene er at departementet kan gi skjenkebevilling til turist- og høyfjellshoteller, til NSB, til luftfartsselskap og til charterfly. Departementet er også bevillingsmyndighet for Forsvarets befalsmesser. Departementet kan også gi bevilling til skjenking ombord i passasjerskip, mens en båt som ligger ved kai og fungerer som en restaurant, omfattes av kommunal bevillingsmyndighet.
Spørsmålet om etablering av en bevillingsnemnd for behandling av alle bevillingssaker, dvs. søknader om salgs- og skjenkebevilling, inndragning av bevilling og kontroll med salgs- og skjenkestedene, var tatt opp i høringsnotatet, men departementet konkluderer i proposisjonen med ikke å tilrå etablering av et system med bevillingsnemnder.
Departementet finner det heller ikke aktuelt å utvide den statlige bevillingsmyndigheten på bekostning av den kommunale.
Det foreslås at bevillingsmyndigheten for turist- og høyfjellshoteller blir overført fra staten til kommunene. Departementet legger videre til grunn at bevillinger til fartøyer i kollektivtrafikk og til cruiseskip på turer av flere dagers varighet omfattes av det statlige bevillingssystemet, men at kommunen har bevillingsansvaret for skjenking ombord i fartøy som i realiteten fungerer som skjenkested i kommunen, uavhengig av om det ligger ved kai eller ikke, idet den skjenkevirksomheten som skjer ombord i fartøyer som enten er rene restauranter, tilbyr rundturer, sightseeing, leies ut for dagsturer e.l., ofte vil være alternativer til serveringssteder på land. De representerer dermed en annen type virksomhet enn kollektiv rutetrafikk og cruisebåter på lengre turer med overnatting.
Etter departementets mening kan skip og tog sammenlignes som transportmidler, og det påpekes at hensynene til likebehandling og helhet i systemet taler for at skjenkebevilling til tog i kollektiv rutetransport, dvs. tog som går til bestemte tider og er åpen for allmennheten, underlegges statlig bevillingsmyndighet på samme måte som skip. All annen togvirksomhet foreslås omfattet av det kommunale bevillingssystemet.
Det foreslås ikke endringer når det gjelder statens myndighet til å gi bevillinger til skjenking ombord i fly, men etter departementets vurdering bør loven utformes slik at det er klart at statlig bevillingsmyndighet omfatter både fly i rutetrafikk og chartervirksomhet.
Det foreslås ingen endring med hensyn til bevillingsmyndighet for Forsvarets befalsmesser. Departementet er imidlertid blitt klar over at vanlig saksbehandling ikke kan gjennomføres når det gjelder befalsmesser knyttet til anlegg som er sikkerhetsgraderte, og foreslår at departementet når særlige grunner tilsier det, kan delegere bevillingsmyndighet til Forsvarets overkommando og Direktoratet for sivilt beredskap.
9.2 Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, slutter seg til den vurdering og fordeling som er gjort i proposisjonen, når det gjelder bevilling for tog og båt.
Når det gjelder etablering av en eventuell bevillingsnemnd, støtter flertallet forslaget om ikke å oppnevne slike nemnder og at arbeidet med bevillingssøknader, kontroll og inndragning på den måten delegeres.
Flertallet sier seg enig i at statlig bevillingsmyndighet skal gjelde for fly og visse typer bevillinger for tog og båt ut fra den vurdering som er gjort av ansvarsforhold og transporttype.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Fremskrittspartiet, mener videre det er viktig at statlig myndighet har ansvaret for Forsvarets befalsmesser, men at dette om nødvendig i noen tilfeller kan delegeres til Forsvarets overkommando og Direktoratet for sivilt beredskap.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, slutter seg til ordningen med at kommunale bevillingsmyndigheter tar over behandlingen av skjenkebevillinger til turist- og høyfjellshoteller.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet går mot forslaget om å utvide den kommunale bevillingsmyndigheten til også å omfatte turist- og høyfjellshoteller. Disse medlemmer viser bl.a. til at Alkoholpolitisk utvalg foreslo en slik overføring under forutsetning av at alle bevillinger gis inntil videre. Disse medlemmer mener turist- og høyfjellshotellene vil få mer stabile rammebetingelser ved at den statlige bevillingsmyndighet overfor disse opprettholdes. Disse medlemmer vil dermed gå mot at § 5-1 oppheves.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti slutter seg til at staten har bevillingsmyndighet for Forsvarets befalsmesser. Dette medlem kan imidlertid ikke støtte at bevillingsmyndighet i enkelte tilfeller kan delegeres til Forsvarets Overkommando og Direktoratet for sivilt beredskap. Selv om ikke vanlig saksbehandling kan gjennomføres for befalsmesser knyttet til anlegg som er sikkerhetsgraderte, må statlig bevillingsmyndighet kunne opprettholdes.
Dette medlem vil på denne bakgrunn stemme imot proposisjonens forslag til § 5-3 andre ledd, og fremmer følgende forslag:
« I lov av 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. skal § 5-3 lyde:
§ 5-3. Skjenking til Forsvarets befalsmesser m.v.
Befalsmesser som drives i samsvar med retningslinjene for slik virksomhet, kan gis bevilling av departementet til å skjenke øl, vin og brennevin.
Før bevilling blir gitt, skal det foreligge uttalelser fra politiet, sosialtjenesten og kommunestyret. Melding om gitte bevillinger sendes politiet.
Departementet fastsetter de nærmere vilkår og innskrenkninger for utøvelsen av bevillingen som det til enhver tid finner nødvendig.
For øvrig gis bevillingen etter bestemmelsene i kapittel 4.
Bestemmelsene i annet og fjerde ledd gjelder ikke for skjenkebevilling til befalsmesser ved anlegg som av hensyn til rikets sikkerhet er sikkerhetsgradert. »
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet er generelt av den oppfatning at dagens bevillingsgiverfordeling er relativt gunstig, men savner egen bevillingsmyndighet for skjenkebevilling til ekspressbusser. Fremskrittspartiet vil derfor fremme forslag om at myndighet til å gi bevilling for skjenking på ekspressbusser tillegges staten.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
« I lov av 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. skal § 5-2 første ledd nytt nr. 4 lyde:
4. | bevilling til å skjenke øl og vin på innenlandske ekspressbusser.» |