7. Endringer etter at bevilling er gitt
7.1 Sammendrag
I drøftingen av mulige endringer i forhold som har vært lagt til grunn ved behandlingen av bevillingssøknader, tar proposisjonen opp situasjoner som flytting, driftsendring, overdragelse, konkurs, bevillingshavers død, skifte av styrer og driftsstans.
Med hensyn til flytting foreslår departementet at en gitt bevilling skal gjelde for et bestemt lokale. Flytting av salgs- eller skjenkevirksomheten vil dermed føre til at bevillingen faller bort.
Når det gjelder driftsendringer, foreslår departementet at det sies uttrykkelig i loven at salgs- og skjenkebevillinger gjelder for en bestemt type virksomhet. Bevillingen vil dermed falle bort ved driftsendringer som avviker fra forutsetningene som ble lagt til grunn ved tildeling av bevillingen. Departementet viser ellers til at det er anledning til å søke om ny bevilling før en eventuell endring er iverksatt.
Etter gjeldende rett kan salgs- eller skjenkebevillinger ikke overdras. De kan derfor ikke selges, arves eller på annen måte overføres til andre, men lovens § 1-10 gir en ny driver adgang til å fortsette på den gamle bevillingen i en overgangsperiode inntil spørsmålet om ny bevilling er avklart. Departementet foreslår at det tas inn i loven bestemmelser som uttrykkelig sier at bevillinger faller bort ved overdragelse av virksomheten, og at også salg av en dominerende andel aksjer eller andeler i et selskap fører til at bevillingen faller bort. Departementet foreslår videre at regelen om overgangsperiode ved overdragelse faller bort. Etter departementets vurdering er det en praktisk løsning at det gis uttrykkelig adgang til å overdra varelageret i forbindelse med salg av skjenkevirksomheten. Departementet foreslår derfor at det tas inn i loven en bestemmelse om at alkoholholdig drikk som inngår i varebeholdningen, kan overdras sammen med virksomheten under forutsetning av at den nye eieren har fått bevilling.
Departementet foreslår at det presiseres i loven at en bevilling faller bort ved konkurs, og at dagens regler om at konkursboet i en overgangsperiode overtar retten til å selge eller skjenke alkohol etter bevillingshaverens konkurs, bortfaller. Det foreslås imidlertid at konkursboet gis rett til å selge varebeholdningen av alkoholholdige drikkevarer til en annen bevillingshaver. En eventuell ny eier av virksomheten kan ikke overta varelageret før vedkommende har fått bevilling. Departementet foreslår at panthaver som ønsker å realisere pantet, må innhente tillatelse til dette fra departementet. Panthaver kan bare få tillatelse til å selge alkoholholdige drikkevarer til bevillingshavere etter alkoholloven.
Som ved overdragelse og konkurs innebærer bevillingshaverens død at virksomheten opphører, og dermed at bevillingen faller bort. Departementet foreslår ingen endring i forhold til gjeldende rett på dette punktet. Ifølge gjeldende rett kan dødsboet fortsette virksomheten på den tidligere bevillingen inntil tre måneder etter dødsfallet, såfremt bevillingsmyndigheten underrettes om det. Overdrar dødsboet virksomheten til nye eiere, faller bevillingen bort. Departementet foreslår at dødsboet fortsatt gis adgang til å fortsette virksomheten i henhold til bevillingen i inntil tre måneder etter dødsfallet, eller å overdra beholdningen av alkoholholdige drikkevarer til andre bevillingshavere tilsvarende forslaget om et konkursbos adgang til slik overdragelse.
Skifte av styrer krever ikke ny bevilling. Av hensyn til kontrollmulighetene er det imidlertid etter departementets vurdering nødvendig at bevillingshaver straks søker om godkjenning av ny styrer.
Departementet foreslår at det inntas i alkoholloven en uttrykkelig regel om at salgs- og skjenkebevillinger kan inndras dersom disse ikke har vært benyttet i løpet av det siste året.
Departementet foreslår at det ikke innføres adgang til å stille nye vilkår i bevillinger etter at de er gitt.
7.2 Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, slutter seg til departementets forslag om at driftsendringer som flytting skal føre til at bevillingen faller bort. Dersom driftsendringer for øvrig avviker fra forutsetningene og vilkår som er lagt til grunn for tildeling av bevillingen, faller også bevillingstillatelser bort. Dersom slike endringer er ønskelige eller nødvendige, presiserer flertallet at det er anledning til å søke om ny bevilling før endringen er iverksatt, og at bevillingsmyndigheten bør ta hensyn til dette slik at avklaring blir gitt innen endringen iverksettes.
Flertallet er enig i at eiendomsoverdragelse av virksomheten, og også delsalg der en dominerende andel aksjer eller andeler i et selskap skifter eier/eiere, skal føre til at bevillingen bortfaller. Flertallet vil påpeke at dette er i samsvar med ordningen for engrossalg- og tilvirkningsbevillinger. Flertallet ser imidlertid behov for at det bør opprettholdes en overgangsordning på tre måneder, og at en slik ordning tas inn i lovens § 1-10, og fremmer derfor følgende forslag:
« I lov av 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. skal § 1-10 første ledd lyde:
Bevillingen faller bort ved overdragelse av virksomheten. Det samme gjelder ved overdragelse av alle eller en dominerende andel av aksjene eller andelene i et selskap som eier slik virksomhet. Virksomheten kan likevel fortsette på den tidligere bevilling i inntil tre måneder, så framt bevillingsmyndigheten er underrettet om dette. Alkoholholdig drikk som inngår i varebeholdningen, kan overdras sammen med virksomheten etter forskrifter gitt av departementet. »
Flertallet støtter forslaget om at bevillinger faller bort ved konkurs. Etter flertallets vurdering er det viktig å ha slike bestemmelser ved endring av eierforhold for å ha klare linjer både i forhold til de krav som stilles ved bevillingsbehandlingen og i forhold til kontrollmulighetene. Når det gjelder salg av varelager bestående av alkoholholdige drikkevarer, støtter flertallet ordningene med muligheter for salg av slike varer til ny eier som er bevillingshaver etter alkoholloven. Dersom panthaver skal realisere slik pant, må det innhentes tillatelse fra departementet.
Komiteen mener at dersom en bevillingshaver dør, skal dødsboet ha rett til å fortsette virksomheten på den tidligere bevillingen inntil tre måneder etter dødsfallet. En forutsetning for dette er at bevillingsmyndigheten gis melding om dette.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, er enig i at dersom dødsboet overdrar virksomheten til ny eier, skal bevillingen falle bort.
Flertallet støtter at bevillingen kan inndras dersom den ikke har vært benyttet i løpet av ett år. Imidlertid mener flertallet at det ved ufrivillige driftsavbrudd som f.eks. skyldes brann eller naturkatastrofe, må tas rimelig hensyn til at driftsstansen kan bli lengre enn ett år. Flertallet mener det bør utarbeides forskrifter vedrørende slike forhold, og fremmer følgende forslag:
« I lov av 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. skal § 1-8 fjerde ledd nytt andre punktum lyde:
Departementet gir forskrifter om avgrensning og utfylling av inndragningsadgangen etter dette ledd. »
Komiteen slutter seg til at bevillingsmyndigheten ikke kan stille nye vilkår i bevillingen etter at den er gitt, og mens den er i kraft.
Skifte av styrer eller styrers stedfortreder må etter komiteens mening umiddelbart varsles til bevillingsmyndigheten. Dette skal ikke føre til ny bevillingsbehandling, men kvalifikasjonskravene til nye ansvarlige gjelder som ellers.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet går mot departementets forslag om at kommunen uten videre skal trekke tilbake en bevilling fordi bevillingshaver ønsker å flytte til andre lokaler. I en situasjon der utleier sier opp leietaker, vil dette virke meget uheldig for næringsvirksomheten. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn gå mot lovutkastets § 3-1 andre ledd andre og tredje punktum og § 4-2 tredje ledd første punktum.
Disse medlemmer finner det oppsiktsvekkende at departementet foreslår å fjerne regelen om en 3 måneders overgangsperiode ved overdragelse inntil spørsmålet om ny bevilling er avklart. Det vil med et slikt forslag bli meget vanskelig å få solgt hoteller og skjenkesteder. Forslaget vil forsterke virkningene av en konkurs siden det blir vanskeligere å finne en ny eier som kan overta varebeholdning, inventar og forpliktelser overfor utleiere. Forslaget vil kunne medføre tap av hundrevis av arbeidsplasser, og sette de ansattes arbeidsplasser på spill ved eierskifter. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn gå mot lovforslagets § 1-10.
Disse medlemmer går mot opphevelse av § 1-11 som sier at boet kan fortsette virksomheten i 3 måneder.