Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

3. Bevillingshaver

3.1 Sammendrag

       Det påpekes i proposisjonen at etter gjeldende rett forutsetter salg og skjenking av alkohol en bevilling fra det offentlige. Bevillingsmyndigheten er vanligvis kommunen. Kommunal bevilling til salg eller skjenking kan tildeles en bestemt « person over 20 år ». Etter gjeldende lov kan altså kommunale bevillinger bare gis til en fysisk person, ikke en juridisk person som f.eks. et selskap.

       Sosial- og helsedepartementet har fått utredet spørsmålet om hensiktsmessigheten av at bevilling gis til fysiske personer. Utredningen konkluderer med at bevillingssystemet bør legges om slik at bevillingen kan gis både til fysiske og juridiske personer, og at bevillingen gis til den for hvis regning virksomheten drives. Utredningen har vært sendt på høring, og det redegjøres i proposisjonen for enkelte av høringsinstansenes synspunkter.

       Sosial- og helsedepartementet foreslår at bevillingen skal gis til den for hvis regning virksomheten drives, enten dette dreier seg om en fysisk eller juridisk person. Departementet foreslår at dette bevillingssystemet innføres for både kommunale og statlige bevillinger. Siden forslaget er i overensstemmelse med bevillingssystemet for engros- og tilvirkningsbevillinger, foreslår departementet at det tas inn en generell bestemmelse i lovens kapittel 1 som gjelder alle bevillingstyper.

       Departementet foreslår videre at det fortsatt skal gis en bevilling for hvert sted som driver salg eller skjenking, og at eksisterende begrensning i antall bevillinger som kan gis hver bevillingshaver, oppheves. Departementet foreslår også at det stilles krav om at bevillingshaveren utpeker en styrer med stedfortreder som er ansvarlig for utøvelsen av salgs- eller skjenkebevillinger, og at det stilles krav om at styrer og stedfortreder er ansatt eller arbeider i bedriften i kraft av eiertilknytning.

3.2 Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, støtter forslaget om at bevillingssystemet legges om slik at bevillingen kan gis både til fysisk og juridisk person, og at bevillingen skal gis til den for hvis regning virksomheten drives. Et slikt bevillingssystem vil etter flertallets mening bedre fange opp de juridiske, økonomiske og ansvarsmessige forhold og realiteter i næringsvirksomheten, og innebærer en samling av ansvarsforholdene.

       Flertallet er enig med departementet i at dette bevillingssystemet bør gjelde både for statlige og kommunale bevillinger. Og da dette nå vil gjelde både engros-, tilvirknings-, salgs- og skjenkebevillinger, er det riktig at denne bestemmelsen tas inn i lovens kapittel 1 som gjelder alle bevillingstyper.

       Flertallet sier seg videre enig i at det skal gis en bevilling for hvert sted som driver salg eller skjenking, og at eksisterende begrensing i antall bevillinger som kan gis hver bevillingshaver, oppheves. Flertallet er enig i at bevillingshaver skal utpeke en styrer med stedfortreder, der bevillingshaver selv ikke kan være styrer. Styrer og stedfortreder er ansvarlig for utøvelsen av salgs- eller skjenkebevillingen og for det enkelte salgs- og skjenkested.

       Flertallet mener det er viktig at det stilles krav om at styrer og stedfortreder er ansatt eller arbeider i bedriften i kraft av eiertilknytning.

       Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til den debatt som har vært omkring skjenking og servering av alkoholholdige drikker i alders- og sykehjem. Dette flertallet vil understreke at et alders- og sykehjem for beboerne er å betrakte som et hjem, og at beboernes privatliv skal ivaretas ut fra det.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Kristelig Folkeparti og medlemmet Gabrielsen fra Høyre, vil presisere at gjeldende rett gir adgang til å servere alkoholholdig drikk til beboerne når dette skjer uten spesielt vederlag. Dersom det kreves vederlag for slik servering, vil flertallet understreke at det kreves skjenkebevilling på vanlig måte.

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Fremskrittspartiet og medlemmet Høegh fra Høyre har merket seg at Regjeringen ikke foreslår noen endring i forhold til adgangen til å servere alkohol til beboere på alders- og sykehjem, men viser til at det ifølge gjeldende rett er adgang til slik servering så lenge det ikke skjer mot vederlag. Det er imidlertid opp til eier/driver av institusjonen å bestemme dette.

       Disse medlemmer viser til at dette spørsmålet har blitt tatt opp flere ganger av både beboere og ansatte ved institusjoner, og mener det er nødvendig å foreslå en særregel i loven som sikrer at servering kan skje uten bevilling på alders- og sykehjem. Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

« I lov av 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. skal ny § 1-4a nytt andre ledd lyde:

       Skjenking av alkoholholdig drikk til beboerne kan skje uten bevilling på alders- og sykehjem. »

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet er motstander av bevillingsplikt for øl og vin. Det skulle således ikke være nødvendig å stille særlige krav til bevillingshaver. Dette medlem vil imidlertid ikke fremme forslag for ivaretagelse av dette standpunkt i denne omgang, og vil basere seg på dagens lovformulering og avvise Regjeringens forslag til endring i § 1-4a og § 1-4b.