Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

16. Spesielle påbud og forbud

16.1 Sammendrag av kap. 16 i Ot.prp.nr.7 (1996-1997)

       Etter gjeldende rett er det forbud mot tilvirking eller omdestillering av brennevin uten tillatelse og også mot forvaring eller lagring av ulovlig tilvirket brennevin. Det er imidlertid ikke forbud mot kjøp av brennevin som er ulovlig tilvirket. Det foreslås i proposisjonen at kjøp av ulovlig tilvirket eller omdestillert brennevin forbys. Videre foreslås presisert at forbudet mot lagring av slikt brennevin også omfatter oppbevaring til eget bruk.

       Gjeldende rett setter forbud mot at en som driver ervervsmessig transportvirksomhet, kan kjøpe brennevin og vin for andre, dersom dette gjøres som ledd i vedkommendes transportvirksomhet, og selv om det skjer uten godtgjøring. Departementet foreslår i proposisjonen at dette forbudet oppheves.

       Etter gjeldende rett er det forbudt å auksjonere bort eller lodde ut alkohol. Bruk av alkohol som premie i ferdighetskonkurranser er tillatt. Departementet foreslår at det i loven inntas et generelt forbud mot bruk av alkohol som gevinst eller premie, slik at også premiering i ferdighetskonkurranser rammes. Det foreslås at det gjøres unntak fra forbudet om bruk av alkoholholdig drikk som lotterigevinst eller premie der det skjer i ren privat sammenheng.

       Departementet foreslår inntatt i alkoholloven et forbud mot utdeling av alkohol til forbruker i markedsføringsøyemed.

       Etter gjeldende rett må all servering av alkohol mot vederlag skje i henhold til bevilling. Servering av alkohol uten vederlag er som utgangspunkt tillatt uten bevilling, men i enkelte typer lokaler, steder og sammenhenger pålegger imidlertid loven bevillingsplikt også for vederlagsfri servering og drikking. Forbudet mot drikking og servering av alkohol uten bevilling gjelder ikke dersom lokalene disponeres av eier, leier, driver eller ansatt til eget bruk og til sluttet selskap. Dagens bestemmelser innebærer at alkoholservering ved rent private arrangementer i lokaler som leies for en enkelt anledning, er bevillingspliktig. Det vises i proposisjonen til at stortingsrepresentant Carl I Hagen i Dok.nr.8:30 (1994-1995) har framsatt et lovforslag som innebærer at det ikke skal være bevillingsplikt når offentlige eller private lokaler leies ut til sluttet selskap (jf. pkt. 16.2 nedenfor).

       Etter departementets syn innebærer forslaget i Dok.nr.8:30 (1994-1995) at det ikke på en tilfredsstillende måte trekkes grenser mellom servering av alkohol med og uten vederlag. Departementet kan derfor ikke anbefale lovendringene som er foreslått i Dok.nr.8:30 (1994-1995). Departementet mener at adgangen til alkoholservering uten bevilling i lokaler som leies for en enkelt anledning, kun skal gjelde når utleier ikke er involvert i arrangementet på annen måte enn ved å stille lokaler til rådighet, dvs. ved private arrangementer i lokaler hvor det bare dreier seg om ren utleie av lokalene og leietaker medbringer sine egne drikkevarer. Etter departementets mening bør skjenking ved arrangementer som ligger utenfor den private sfære fortsatt underlegges kommunens alkoholpolitiske myndighet, uavhengig av om arrangementene er kommersielle eller ikke.

       Det er etter gjeldende rett forbudt å selge eller skjenke brennevin som inneholder over 60 volumprosent alkohol. Departementet foreslår en lovendring som innebærer at forbudet også vil omfatte engrossalg av brennevin over 60 volumprosent alkohol, samt at det inntas en tilføyelse om krav til tilvirkningsbevilling for innførsel av slikt brennevin.

16.2 Sammendrag av Dok.nr.8:30 (1994-1995)

       I Dok.nr.8:30 (1994-1995) - Forslag fra stortingsrepresentant Carl I Hagen om lov om endringer i lov av 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk, m.v. (alkoholloven) - fremmes følgende endringsforslag til alkoholloven:

« I.

       I lov av 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk, m.v. (alkoholloven) gjøres følgende endringer:

§ 8-9 siste ledd skal lyde:

       Forbudet mot drikking og servering av alkohol i lokaler som nevnt i nr. 2 i denne paragrafen gjelder ikke når eier, leier, driver eller ansatt disponerer lokalene til eget bruk og ved utleie til sluttet selskap.

§ 8-10 skal lyde:

       I lokaler beregnet på privat bruk er drikking og servering av alkohol forbudt under andre forhold enn når eier, leier, driver, ansatt eller beboer i borettslag eller annet boligsamvirke disponerer lokalene til eget bruk og ved utleie til sluttet selskap.

II.

       Denne lov trer i kraft straks. »

       Forslagsstilleren gjengir i dokumentet et brev fra fylkesmannen i Hedmark til Sosial- og helsedepartementet, datert 19. oktober 1994. I brevet fremmes forslag til endring av alkoholloven som innebærer at det ikke skal være bevillingsplikt når offentlige eller private lokaler leies ut til sluttet selskap. Det samme lovendringsforslaget fremmes i Dok.nr.8:30 (1994-1995).

16.3 Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, støtter forslaget om at kjøp av ulovlig tilvirket eller omdestillert brennevin forbys, og at det presiseres at forbudet mot lagring av slikt brennevin også omfatter oppbevaring til eget bruk.

       Flertallet støtter videre forslaget om oppheving av forbudet mot at en som driver ervervsmessig transportvirksomhet, kan kjøpe brennevin og vin for andre.

       Flertallet kan ikke støtte forslaget i Dok.nr.8:30 (1994-1995) fra Carl I Hagen som innebærer at det ikke skal være bevillingsplikt når offentlige eller private lokaler leies ut til sluttet selskap.

       Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, er enig i at det bør kunne åpnes for å gi adgang til alkoholservering uten bevilling i lokaler som leies for en enkelt anledning ved private arrangementer i lokaler som benyttes som alternativ til eget hjem, hvor det dreier seg om ren utleie av lokalene, og der leietaker medbringer sine egne drikkevarer. All skjenking mot vederlag, arrangementer i regi av ulike foreninger og lag osv., må fortsatt ha bevilling.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener imidlertid at en slik ordning må knyttes opp mot en meldeplikt til den kommunale bevillingsmyndighet. Etter disse medlemmers mening er det viktig at en har en bedre oversikt over slik servering bl.a. for å gi muligheter for en vurdering av gråsonetilfeller og misbruk. En slik meldingsordning bør være kostnadsfri og gjøres så smidig og enkel som mulig. Disse medlemmer mener at en slik ordning må kunne gjøres kjent både gjennom generell opplysning og ved informasjon til dem som driver utleie av slike lokaler. Ordningen er ment som en forhåndsklarering slik at det ikke skal oppstå tvilstilfeller i etterkant av slike arrangement. Det skal ikke utføres kontrollvirksomhet ved slike arrangement. Hvis bevillingsmyndigheten mener kontroll kan være påkrevet, skal den som melder om og har arrangementet, varsles om at slik kontroll kan bli utført samtidig som melding om arrangementet blir bekreftet.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

« I lov av 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. skal § 8-9 femte ledd lyde:

       Forbudet mot drikking og servering av alkohol i lokaler som nevnt i nr. 2 og 3 gjelder heller ikke når lokalet leies ut til privatperson for en enkelt bestemt anledning til sluttet selskap, og utleier for øvrig ikke står for andre deler av arrangementet, og kommunen, etter å ha fått melding om arrangementet 8 dager før, ikke har innsigelser. »

       Disse medlemmer mener imidlertid at for arrangementer som ikke er av privat karakter, stilles det fortsatt krav til ambulerende skjenkebevilling, uavhengig av om arrangementene er kommersielle eller ikke.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, støtter at forbudet mot å selge eller skjenke brennevin som inneholder over 60 volumprosent alkohol, også skal omfatte engrossalg, samt at det inntas en tilføyelse om krav til tilvirkningsbevilling for innførsel av slikt brennevin.

       Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og medlemmet Gabrielsen fra Høyre, støtter at det i loven inntas et generelt forbud mot bruk av alkohol som gevinst eller premie, slik at også premiering i ferdighetskonkurranser rammes.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, er enig i at det gjøres unntak fra forbudet der premieringen skjer i ren privat sammenheng.

       Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, mener det bør tas inn i loven et forbud om utdeling av alkohol til forbruker i markedsføringsøyemed.

       Komiteens medlemmer fra Høyre går mot forslaget om forbud mot utdeling av alkoholholdig drikk i markedsføringsøyemed. Det vil oppstå klare definisjonsproblemer om hva som er markedsføringsøyemed. Disse medlemmer går derfor mot lovutkastets § 8-6a.

       Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti kan ikke se gode grunner for å tillate at alkoholholdige drikkevarer benyttes til utlodning eller premier i noen sammenhenger, og vil derfor gå imot at det skal gjøres unntak fra forbudet i rent private sammenhenger. Dette medlem vil derfor stemme imot § 8-6 andre ledd.

       Dette medlem mener det er nødvendig med bevilling når det skjenkes alkohol utenfor private hjem. Også når et lokale leies ut til helt private tilstelninger, må det derfor søkes om ambulerende bevilling, og en person må stå ansvarlig overfor bevillingsmyndigheten.

       Dette medlem vil på denne bakgrunn gå imot § 8-9 fjerde ledd.

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet registrerer at Regjeringen i proposisjonen foreslår at kjøp av ulovlig tilvirket eller omdestillert brennevin skal forbys. Det foreslås også at forbud mot lagring av slikt brennevin også skal omfatte lagring til eget bruk. Fremskrittspartiet beklager dette forslaget fra Regjeringen, fortrinnsvis av to grunner. For det første på bakgrunn av politiets etterforskningsmessige begrensninger som følge av et slikt forslag. For det andre at et slikt lovvedtak vil kunne presse politiet til å omprioritere sin virksomhet for å oppfylle Stortingets lovvedtak, slik at det kan gå på bekostning av viktigere politioppgaver. Det er også en stor fare for at et slikt lovvedtak vil føye seg inn i rekken av de lovvedtak Stortinget fatter som er umulig å oppfylle. Slike lovvedtak bidrar dessverre til å svekke tilliten til det politiske system.

       Fremskrittspartiet vil på denne bakgrunn gå imot Regjeringens forslag til endring.

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet og medlemmet Høegh fra Høyre registrerer også at Regjeringen foreslår å skjerpe inn reglene for bruk av alkohol til premie i utlodninger og annet, men kan ikke se relevante årsaker til at det offentlige skal gripe inn med lovreguleringer i forhold til organisasjoners utlodnings- og øvrig premievirksomhet, og vil derfor foreslå § 8-6 opphevet. Subsidiært vil disse medlemmer naturligvis gå imot Regjeringens forslag til endring av § 8-6.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

« § 8-6 i lov av 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk, m.v. oppheves. »

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet registrerer også at Regjeringen vil foreslå en lovendring som skal innebære at forbudet mot salg og skjenking av brennevin over 60 prosent alkohol skal omfatte engrossalg, og at det skal stilles krav til tilvirkningsbevilling for innførsel av slikt brennevin.

       Fremskrittspartiet kan ikke se noen relevante argumenter for en slik endring, og vil derfor gå imot Regjeringens forslag til endring av § 8-13.

       Dette medlem tar opp forslagene i Dok.nr.8:30 (1994-1995) fra stortingsrepresentant Carl I Hagen og fremmer følgende forslag:

« I lov av 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk, m.v. skal § 8-9 femte ledd lyde:

       Forbudet mot drikking og servering av alkohol i lokaler som nevnt i nr. 2 i denne paragrafen gjelder ikke når eier, leier, driver eller ansatt disponerer lokalene til eget bruk og ved utleie til sluttet selskap. »

« I lov av 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk, m.v. skal § 8-10 lyde:

§ 8-10. Serverings- og drikkeforbud i private lokaler

       I lokaler beregnet på privat bruk er drikking og servering av alkohol forbudt under andre forhold enn når eier, leier, driver, ansatt eller beboer i borettslag eller annet boligsamvirke disponerer lokalene til eget bruk og ved utleie til sluttet selskap. »