13. Skjenking av alkoholholdig drikk
13.1 Sammendrag av kap. 13 i Ot.prp.nr.7 (1996-1997)
Tiden for skjenking av brennevin er fastsatt direkte i alkoholloven. Brennevin kan skjenkes fra kl. 13.00 til 24.00. Kommunestyret kan forlenge skjenketiden, men likevel ikke utover skjenketiden for øl og vin. Det er ikke adgang til å tillate skjenking av brennevin før kl. 13.00. Det er forbudt å skjenke brennevin på søndager, samt nærmere bestemte helligdager, høytidsdager og valgdager. Skjenketiden for øl og vin følger i utgangspunktet skjenkestedets åpningstid. Etter forskrift gitt med hjemmel i hotelloven er normaltiden fra kl. 06.00 til 01.00. Det kan vedtas innskrenkninger i skjenketiden og gjøres unntak fra vedtatte tidsinnskrenkninger for en enkelt anledning.
Sosial- og helsedepartementet bemerker at erfaringene viser at ordningen der skjenketiden for øl og vin i utgangspunktet reguleres av åpningstidsbestemmelser etter hotelloven, er uoversiktlig og lite hensiktsmessig. Etter departementets syn er det behov for å gjøre reglene for fastsetting av skjenketiden klarere ved å regulere disse direkte i alkoholloven. Departementet foreslår at det fastsettes både en normaltid og en maksimaltid for skjenking av alkoholholdig drikk, og at maksimaltiden er lik på alle ukens dager. Det foreslås at normaltiden for skjenking av øl og vin skal være fra kl. 08.00 til 01.00. Kommunen kan foreta utvidelser eller innskrenkninger i skjenketiden, men ikke tillate at det skjenkes alkohol etter kl. 03.00. Departementet foreslår at det presiseres i alkoholloven at utskjenket alkohol ikke må konsumeres lenger enn 30 minutter etter skjenketidens utløp.
Det vises i proposisjonen til at stortingsrepresentantene Anders C Sjaastad og Annelise Høegh i Dok.nr.8:12 (1995-1996) har framsatt et lovforslag om å tillate brennevinsskjenking på søndager, alternativt julaften og nyttårsaften når de faller på en søndag (jf. pkt. 13.2 nedenfor), og at stortingsrepresentant Jan Simonsen i Dok.nr.8:13 (1995-1996). har framsatt forslag om å tillate skjenking av brennevin på søndager (jf. Innst.S.nr.150 (1996-1997)).
Departementet framholder at det ikke er sannsynlig at en opphevelse av forbudet mot skjenking av brennevin på søndager/helligdager vil føre til en økning av brennevinskonsumet og finner ellers grunn til å tro at forbudet ikke har bred oppslutning i befolkningen. Det foreslås derfor en oppheving av forbudet mot skjenking av brennevin på søndager og øvrige helligdager samt 1. og 17. mai.
Et spørsmål som har blitt aktualisert i forbindelse med at myndigheten til å gi bevilling til skjenking ombord på båt og tog som ikke er kollektive transportmidler, foreslås overført til kommunal bevillingsmyndighet, er om det bør kunne gis bevilling til å skjenke brennevin. Dette gjelder de tilfellene hvor båten eller toget benyttes til såkalte charterturer eller lignende. Til dette uttaler departementet at overføring av statlig bevillingsmyndighet til kommunene er foreslått bl.a. av hensyn til likebehandling av næringsutøvere og en helhetlig alkoholpolitikk i den enkelte kommune. Departementet antar derfor at det også bør være kommunen som tar stilling til den enkelte bevillingens omfang, dvs. om det også kan gis bevilling til å skjenke brennevin.
Etter departementets mening bør det ikke fastsettes andre regler for skjenking av alkohol ombord i fly enn det som gjelder for andre transportmidler. Departementet vil derfor tilrå at det gis adgang til skjenking av vin også på innenlandske flyvninger.
13.2 Sammendrag av Dok.nr.8:12 (1995-1996)
I Dok.nr.8:12 (1995-1996) - Forslag fra stortingsrepresentantene Anders C Sjaastad og Annelise Høegh om lov om endringer i lov av 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven). (Om å tillate brennevinsskjenking på søndager, alternativt på julaften og nyttårsaften når de faller på en søndag.) - fremmes følgende endringsforslag til alkoholloven:
I lov av 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. gjøres følgende endring:
§ 4-4 fjerde ledd skal lyde:
Skjenking av brennevin er forbudt på 1. og 17. mai, langfredag, første påskedag, Kristi Himmelfartsdag, første pinsedag og første juledag, og på stemmedagen for stortingsvalg, fylkestingsvalg og kommunevalg.
§ 4-4 fjerde ledd skal lyde:
Skjenking av brennevin er forbudt på søndager, 1. og 17. mai, nyttårsdag, langfredag, første påskedag, Kristi Himmelfartsdag, første pinsedag og første juledag, og på stemmedagen for stortingsvalg, fylkestingsvalg og kommunevalg. Forbudet mot skjenking på søndag gjelder ikke når julaften og nyttårsaften faller på søndag.
Loven trer i kraft straks. »
Som begrunnelse for forslaget viser forslagsstillerne til at da alkoholloven ble vedtatt i 1989, fremmet Høyre forslag om at det skulle være anledning til å skjenke brennevin på søndager og 1. nyttårsdag.
Forslagsstillerne finner ikke noen fornuftig begrunnelse for å forby skjenking av brennevin på søndager eller 1. nyttårsdag, og framholder at forbudet skaper problemer for turist- og servicenæringen uten at det påviselig har noen positiv alkoholpolitisk virkning. De framholder at problemet med søndagsforbud mot skjenking av brennevin blir spesielt påtagelig når tradisjonelle høytidsdager som julaften og nyttårsaften faller på søndag da det ved feiring av slike høytidsdager er uforståelig for folk flest at det må herske et kunstig skille mellom det som reguleres for skjenkesteder, og det som er tillatt i privat regi.
Ut fra dette fremmes forslag om at det skal være tillatt å skjenke alkohol på søndager og på nyttårsdag. Subsidiært foreslås å oppheve forbudet på de søndager som er sammenfallende med julaften og nyttårsaften.
13.3 Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og medlemmet Gabrielsen fra Høyre, merker seg at det foreslås å regulere skjenketiden direkte i loven, da erfaringene med ordningen der skjenketiden for øl og vin reguleres av åpningstidsbestemmelsene, er uoversiktlig og lite hensiktsmessig. Flertallet støtter at det fastsettes både en normaltid og en maksimaltid for skjenking av alkoholholdig drikk.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og medlemmet Gabrielsen fra Høyre, støtter at maksimaltiden er lik på alle ukens dager. Dette flertallet støtter at normaltiden for skjenking av øl og vin skal være fra kl. 08.00 til 01.00. Dette flertallet vil understreke at kommunen kan foreta utvidelser eller innskrenkinger i skjenketiden, men ikke tillate at det skjenkes alkohol etter kl. 03.00. Dette flertallet mener det bør presiseres i loven at utskjenket alkohol ikke må konsumeres lenger enn 30 minutter etter skjenketidens utløp.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet, støtter forslaget om at forbudet mot skjenking av brennevin på søndager og øvrige helligdager oppheves.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil ikke oppheve forbudet mot skjenking av brennevin på søndager/helligdager, men vil foreslå at det åpnes for brennevinsskjenking på 17. mai, nyttårsaften og andre tradisjonelle festdager når disse faller på en søndag.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
« I lov av 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. skal § 4-4 sjette ledd lyde:
Skjenking av brennevin er forbudt på søndager, langfredag, første påskedag, Kristi Himmelfartsdag, første pinsedag og første juledag, og på stemmerettsdagen for stortingsvalg, fylkestingsvalg, kommunestyrevalg og folkeavstemning vedtatt ved lov. Forbudet mot skjenking på søndag gjelder ikke når julaften, nyttårsaften, 1. mai og 17. mai faller på en søndag. »
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, vil ikke bifalle forslaget framsatt i Dok.nr.8:12 (1995-1996).
Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet er positive til at departementet ikke bare følger opp forslaget fra stortingsrepresentantene Anders C Sjaastad og Annelise Høegh i Dok.nr.8:12 (1995-1996) om å tillate brennevinsskjenking på søndager, alternativt julaften og nyttårsaften når de faller på en søndag, men går enda lenger.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet og medlemmet Høegh fra Høyre avviser en lovfesting av skjenketidene. Dette forslaget griper sterkt inn i det lokale selvstyret og er et angrep på lokaldemokratiet. Kommunene kjenner forholdene best, og bør fortsette med å regulere skjenketidene. Disse medlemmer mener det er sannsynlig at forslaget vil føre til en vekst i illegal skjenking i Oslo, samtidig som situasjonen blir vanskeligere for de lovlydige aktørene i bransjen.
Disse medlemmer kan ikke støtte forslaget om at utskjenket alkohol ikke må konsumeres lenger enn 30 minutter etter skjenketidens utløp. Disse medlemmer mener det er uhensiktsmessig å lovfeste hvor lang tid gjestene skal bruke på å tømme glassene.
Disse medlemmer peker på det urimelige i at en bevilling som omfatter f.eks. vin, ikke automatisk omfatter også svakere alkoholsorter (øl mellom 4,75 og 7 volumprosent). Disse ølsorter har bare halvparten av vinens alkoholinnhold. Disse medlemmer ønsker at adgangen til å begrense en skjenkebevilling i forhold til sterkøl oppheves.
Komiteens medlem Høegh fra Høyre fremmer følgende forslag:
« I lov av 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. skal § 4-4 første og andre ledd lyde:
Skjenking av brennevin etter kommunal bevilling kan skje fra kl. 13.00 til kl. 24.00. Skjenking av vin og øl følger skjenkestedets åpningstid, fastsatt med hjemmel i hotelloven.
Kommunestyret kan forlenge skjenketiden for brennevin til et senere tidspunkt enn det som er fastsatt for opphør av brennevinsskjenkingen etter første ledd, likevel ikke utover skjenketiden for annen alkoholholdig drikk. Vedtak kan gjelde generelt for kommunen eller for det enkelte skjenkested.
§ 4-4 fjerde ledd oppheves. Femte ledd blir tredje ledd. Sjette ledd blir femte ledd. Syvende ledd oppheves. Åttende ledd blir sjette ledd. »
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti er enig i at det fastsettes normaltider og maksimaltider for skjenking av alkoholholdig drikk. Det er grunn til å merke seg at i de fleste land i Europa det er naturlig å sammenligne seg med, er det ikke vanligvis så lange skjenketider som i Norge. Kortere skjenketid vil være et viktig bidrag for å få redusert alkoholforbruket, alkoholskadene og voldsproblemene som har sammenheng med alkoholbruk.
Dette medlem mener det ikke bør være samme skjenketid alle dager. Det må her skilles mellom dager før arbeidsdager og dager før helg. På dager før fridager vil mange ønske å ha mulighet til å være lenger ute på restaurant enn ellers i uken.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn forslag om at normaltiden for skjenking skal være kl. 24.00 og maksimaltiden kl. 01.00 på dager før vanlige arbeidsdager. På fredager og lørdager settes maksimaltiden til kl. 03.00 slik Regjeringen foreslår. Når det i lovteksten nevnes ukedager, menes den dagen skjenkingen innledes. Når det står kl. 03.00 på fredag og lørdag menes natt til lørdag og natt til søndag.
Dette medlem viser til at det i Norge er tradisjon for at det ikke skjenkes brennevin på søndagene. Søndagen er en annerledes dag enn andre dager. Dette medlem vil derfor gå inn for at det fortsatt skal være forbudt å skjenkes brennevin på søndagene.
Dette medlem viser videre til at det er adgang for kommunene til å begrense ølsalget i forretningene til bestemte ukedager. Lignende ordninger burde også gjelde for skjenkebevillinger.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
« I lov av 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. skal § 4-4 første ledd lyde:
Skjenking av brennevin etter kommunal bevilling kan skje fra kl. 13.00 til 24.00. Skjenking av vin og øl kan skje fra kl. 08.00 til 24.00 på dager før vanlige arbeidsdager og fra kl. 08.00 til 01.00 på fredager og lørdager. »
« I lov av 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. skal § 4-4 andre ledd nytt andre punktum lyde:
Innskrenkingen kan også gjelde antall ukedager det kan skjenkes. »
« I lov av 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. skal § 4-4 fjerde ledd lyde:
Skjenketiden kan ikke forlenges utover kl. 01.00 på søndag, mandag, tirsdag, onsdag og torsdag og ikke utover kl. 03.00 på fredag og lørdag. »
« I lov av 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. skal § 4-4 sjette ledd lyde:
Skjenking av brennevin er forbudt på søndager, 1. og 17. mai, nyttårsdag, langfredag, første påskedag, Kristi Himmelfartsdag, første pinsedag og første juledag, og på stemmedagen for stortingsvalg, fylkestingsvalg, kommunestyrevalg og folkeavstemning vedtatt ved lov. »
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet viser til merknad under pkt. 12 om prinsipielle sider ved begrensninger av salg og skjenketid. Fremskrittspartiet vil også i denne sammenheng peke på at det ikke tilligger myndighetene noen oppgave å begrense enkeltindividets rett til å drikke øl eller annen alkoholholdig drikk på skjenkesteder. På denne bakgrunn vil dette medlem fremme følgende forslag:
« § 4-4 i lov av 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. oppheves. »
Dersom dette forslag faller, signaliserer Fremskrittspartiet støtte til medlemmet Høeghs forslag til endringer av § 4-4.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Fremskrittspartiet, mener at det ikke bør fastsettes andre regler for skjenking av alkohol ombord i fly enn det som gjelder for andre transportmidler, og støtter derfor forslaget om at det gis adgang til skjenking av vin også på innenlandske flyvninger.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti vil ikke tilrå at det gis adgang til skjenking av vin på innenlandske flyvninger.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
« I lov av 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. skal § 5-2 første ledd nr. 2 lyde:
2. | bevilling til å skjenke øl ombord i fly på innenlandske flyvninger.» |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti vil stemme imot § 5-2 første ledd nr. 2.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet er positivt overrasket over at Regjeringen foreslår å tillate skjenking av vin på innenlandske flygninger. Fremskrittspartiet synes imidlertid det er riktig at alle kollektive transportmidler blir likestilt i forhold til denne form for service overfor de reisende, og fremmer derfor forslag om at skjenking av øl og vin også tillates på ekspressbusser på innenlandsfart, jf. forslag under pkt. 9.
Når det gjelder spørsmålet om det kan gis bevilling til å skjenke brennevin ombord på båter og tog som ikke er kollektive transportmidler, mener komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, at det er den aktuelle kommune som skal ta stilling til bevillingens omfang i hvert enkelt tilfelle.