11. Administrative og økonomiske konsekvenser
11.1 Sammendrag
Departementet viser til at lovforslaget totalt sett ikke antas å medføre store økonomiske eller administrative konsekvenser.
Departementet peker på at forbudet mot å pantsette ulovlige seksjoner vil forutsette større kontroll og oppfølging fra finansinstitusjonenes side ved behandling av søknader om kreditt mot pant i fast eiendom som ikke er seksjonert. Det antas at tvangsavviklingssakene neppe vil få særlig betydning for arbeidsmengden hos namsmyndighetene.
Kommunene vil få merarbeid som seksjoneringsmyndighet. Gjennom gebyrer vil kommunen kunne få dekket utgiftene som dette arbeidet vil kreve. Omorganiseringen vil føre til at tinglysingsembetet blir avlastet for arbeid, da tinglysing nå blir en ren registreringsforretning.
Den administrative klagebehandlingen som lovforslaget åpner for vil medføre noe merarbeid for det offentlige, men det reelle antall klagesaker til departementet, evt. fylkesmannen, antas ikke å få et stort omfang.
Det antas heller ikke at domstolene vil få vesentlig merarbeid ved å avsi kjennelser i saker vedørende oppnevning av takstnemnd.
11.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til at også komiteens forslag til seksjoneringsordning vil medføre merarbeid for kommunene som seksjoneringsmyndighet ved at kommunene skal gi tillatelse til seksjonering, og i den forbindelse foreta en endelig vurdering av seksjoneringsbegjæringen i forhold til vilkårene i § 6, § 7 og § 8. Etter komiteens forslag vil det formelle ansvaret for opprettelsen av eierseksjoner fortsatt ligge hos tinglysingsmyndighetene. Men også etter komiteens forslag vil disse bli avlastet for arbeid, i det de ved tinglysingen kan bygge på kommunenes tillatelse og slipper selv å måtte kontrollere seksjoneringsbegjæringen i forhold til de nevnte bestemmelsene.