Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

3. Lovteknisk plassering

Samandrag

       Departementet finn at fordelane med å føre saman dei særlege reglane for brukte varer m.v., er større enn ulempene, og gjer framlegg om at dei særlege reglane for brukte varer m.v. blir ført saman i eit nytt kapittel; XVIa om brukte varer m.v.

       Dei høyringsinstansane som har uttalt seg om dette spørsmålet er einige i at dei særlege reglane blir tekne inn i meirverdiavgiftslova i eit eige kapittel.

       Departementet viser til at dei særlege reglane for brukte varer m.v. etter framlegget skal plasserast i eit nytt kapittel, og ikkje inngå som ein del av eksisterande kapittel XVI.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Rød Valgallianse, er enig i at de særlige reglene for handel med brukte varer m.v. bør samles i et eget kapittel i merverdiavgiftsloven.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre og representanten Stephen Bråthen har merket seg at departementet foreslår at særreglene samles i nytt kapittel XVIa, § 66a, § 66b og § 66c, mens enkelte høringsinstanser har argumentert med at det i forhold til lovens systematikk ville være mer naturlig å innføre et nytt kapittel IVa med § 17a, § 17b og § 17c, eller alternativt nytt kapittel Va med § 20a, § 20b og § 20c.

       Disse medlemmer viser til at merverdiavgiftslovens kapittel XVI omhandler innførsel, kapittel IV omhandler avgiftspliktig omsetning m.v., mens kapittel V omhandler grunnlaget for beregning av avgiften. Disse medlemmer viser til at den viktigste endringen i de nye særreglene vil være måten å fastsette avgiftsgrunnlaget på, nemlig ved hjelp av avansesystemet. Disse medlemmer viser dessuten til at § 20 er « ledig », idet den gamle § 20 ble opphevet ved lov av 20. desember 1991 nr. 91. Disse medlemmer mener derfor at de nye særreglene bør plasseres i et nytt kapittel Va i § 20a, § 20b og § 20 c. Disse medlemmer viser til merknader under pkt. 5 nedenfor hvor disse medlemmer foreslår å gjøre importavgiften fradragsberettiget for videreforhandlere. Dette får konsevenser for de foreslåtte § 20a og § 20b. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

       « I lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift gjøres følgende endringer:

§ 18 nytt sjette ledd skal lyde:

       Ved omsetning av brukte varer, kunstverk, samleobjekter og antikviteter angis særlige bestemmelser om beregningsgrunnlaget i § 20b.

Nytt kapittel Va om brukte varer m.v.

Ny § 20a skal lyde:

       Med avgiftspliktige videreforhandlere forstås virksomheter som med henblikk på videresalg, herunder salg i kommisjon og ved auksjon, innkjøper m.v. brukte varer, kunstverk, samleobjekter eller antikviteter.

       Avgiftspliktige videreforhandlere som innkjøper m.v. varer som nevnt i første ledd, kan ved videresalget av varene beregne avgiften etter reglene i dette kapittel.

       Det er en forutsetning for å anvende reglene i dette kapittel at avgiftspliktige videreforhandlere har anskaffet de brukte varer m.v. fra selgere som ikke skal beregne avgift av salget eller anføre avgift i salgsdokument.

       Avgiftspliktige videreforhandlere som selv innfører kunstverk, samleobjekter og antikviteter, kan likeledes beregne avgiften etter reglene i dette kapittel ved videresalget av varene.

Ny § 20b skal lyde:

       Beregningsgrunnlaget for omsetning av de varer som er nevnt i § 20a første ledd er videreforhandlerens avanse. Avansen er forskjellen mellom kjøpspris og salgspris. Selve avgiften regnes ikke med i beregningsgrunnlaget.

       Beregningsgrunnlaget for omsetning av kunstverk, samleobjekter og antikviteter, som videreforhandleren selv har innført fra utlandet, er videreforhandlerens avanse. Avansen er forskjellen mellom kjøpspris og salgspris. Selve avgiften regnes ikke med i beregningsgrunnlaget. Kjøpsprisen er beregningsgrunnlaget fastsatt etter § 62 første ledd.

       Dersom kjøpsprisen overstiger salgsprisen, kan differansen ikke trekkes fra i beregningsgrunnlaget for andre salg, med unntak av sjette ledd siste punktum.

       Når avgiften beregnes etter reglene i dette kapittel skal selve avgiftsbeløpet ikke angis i salgsdokumentet.

       Ved utførsel av brukte varer, kunstverk, samleobjekter og antikviteter kommer lovens alminnelige regler til anvendelse, med de unntak som følger av sjette ledd.

       Dersom det ikke kan skje avgiftsberegning for den enkelte vare etter første ledd, fordi det foreligger et samlet kjøp eller salg hvor prisen på den enkelte vare ikke er kjent, beregnes avansen for de brukte varer m.v. ikke for hver enkelt vare, men samlet for hele terminen. Dersom kjøp eller salg av varer etter første punktum utgjør den hovedsakelige del av videreforhandlerens kjøp eller salg i terminen, kan avansen for andre brukte varer m.v. hvor kjøps- og salgspris er kjent også beregnes samlet og terminvis. Overstiger verdien av kjøp verdien av salg i en termin, kan det overskytende beløp medregnes til verdien av samlede kjøp i den etterfølgende termin.

Ny § 20c skal lyde:

       Departementet kan gi forskrifter om avgrensing, utfylling og gjennomføring av bestemmelsene i dette kapittel. »

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til Regjeringens forslag til lovmessig plassering.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

       « I lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift gjøres følgende endringer:

§ 18 nytt sjette ledd skal lyde:

       Ved omsetning av brukte varer, kunstverk, samleobjekter og antikviteter angis særlige bestemmelser om beregningsgrunnlaget i § 66b.

Nytt kapittel XIVa om brukte varer m.v.

Ny § 66a skal lyde:

       Med avgiftspliktige videreforhandlere forstås virksomheter som med henblikk på videresalg, herunder salg i kommisjon og ved auksjon, innkjøper m.v. brukte varer, kunstverk, samleobjekter eller antikviteter.

       Avgiftspliktige videreforhandlere som innkjøper m.v. varer som nevnt i første ledd, kan ved videresalget av varene beregne avgiften etter reglene i dette kapittel.

       Det er en forutsetning for å anvende reglene i dette kapittel at avgiftspliktige videreforhandlere har anskaffet de brukte varer m.v. fra selgere som ikke skal beregne avgift av salget eller anføre avgift i salgsdokument.

       Avgiftspliktige videreforhandlere som selv innfører kunstverk, samleobjekter og antikviteter, kan likeledes beregne avgiften etter reglene i dette kapittel ved videresalget av varene. Avgiftspliktige videreforhandlere har i slike tilfeller ikke fradragsrett for avgift betalt ved innførselen.

Ny § 66b skal lyde:

       Beregningsgrunnlaget for omsetning av de varer som er nevnt i § 66a første ledd er videreforhandlerens avanse. Avansen er forskjellen mellom kjøpspris og salgspris. Selve avgiften regnes ikke med i beregningsgrunnlaget.

       Beregningsgrunnlaget for omsetning av kunstverk, samleobjekter og antikviteter, som videreforhandleren selv har innført fra utlandet, er videreforhandlerens avanse. Avansen er forskjellen mellom kjøpspris og salgspris. Selve avgiften regnes ikke med i beregningsgrunnlaget. Kjøpsprisen er beregningsgrunnlaget fastsatt etter § 62 første ledd, med tillegg av avgift betalt ved innførselen.

       Dersom kjøpsprisen overstiger salgsprisen, kan differansen ikke trekkes fra i beregningsgrunnlaget for andre salg, med unntak av sjette ledd siste punktum.

       Når avgiften beregnes etter reglene i dette kapittel skal selve avgiftsbeløpet ikke angis i salgsdokumentet.

       Ved utførsel av brukte varer, kunstverk, samleobjekter og antikviteter kommer lovens alminnelige regler til anvendelse, med de unntak som følger av sjette ledd.

       Dersom det ikke kan skje avgiftsberegning for den enkelte vare etter første ledd, fordi det foreligger et samlet kjøp eller salg hvor prisen på den enkelte vare ikke er kjent, beregnes avansen for de brukte varer m.v. ikke for hver enkelt vare, men samlet for hele terminen. Dersom kjøp eller salg av varer etter første punktum utgjør den hovedsakelige del av videreforhandlerens kjøp eller salg i terminen, kan avansen for andre brukte varer m.v. hvor kjøps- og salgspris er kjent også beregnes samlet og terminvis. Overstiger verdien av kjøp verdien av salg i en termin, kan det overskytende beløp medregnes til verdien av samlede kjøp i den etterfølgende termin.

Ny § 66c skal lyde:

       Departementet kan gi forskrifter om avgrensing, utfylling og gjennomføring av bestemmelsene i dette kapittel. »

       Komiteens medlem fra Rød Valgallianse kan ikke se at det er viktige sosiale eller avgiftspolitiske hensyn som tilsier at det skal lages særregler for handel med brukte varer og viser til egen merknad i pkt. 2 i denne innstillinga.