Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

4. Utenlandske selskaper

4.1 Hvilke selskaper omfattes av reglene om skattefrie omorganiseringer

Sammendrag

       Departementet har vurdert hvorvidt reglene om skattefrihet for fusjon og fisjon fortsatt bør bygge på likebehandling mellom norskregistrerte selskaper og utenlandske selskaper som er hjemmehørende i Norge og som iht. skatteloven § 15 første ledd bokstav b har alminnelig skatteplikt hit. En har videre vurdert hvorvidt utenlandske selskaper med fast driftssted i Norge og begrenset skatteplikt iht. skatteloven § 15 første ledd bokstav c bør likestilles med norskregistrerte selskaper med hensyn til å kunne gjennomføre fusjon eller fisjon uten umiddelbare skattemessige virkninger.

       Med hensyn til utenlandske selskaper som anses hjemmehørende i Norge, har disse full skatteplikt til Norge på lik linje med norskregistrerte selskaper. Ved en fusjon eller fisjon av slike selskaper vil det være de samme behov for å tillate skattemessig kontinuitet som det er for å tillate at fusjoner eller fisjoner av norskregistrerte selskaper skal kunne skje uten beskatning. Det vises til at faren for tap av skattefundamenter ikke er større ved selskapsomorganiseringer som omfatter utenlandske selskaper som skattemessig er hjemmehørende i Norge, enn ved de selskapsomorganiseringer som bare involverer norskregistrerte selskaper. Departementet foreslår derfor at selskaper som er skattepliktige til Norge etter skatteloven § 15 første ledd bokstav b fortsatt skal være likestilt med norskregistrerte selskaper mht. å kunne foreta skattefrie fusjoner og fisjoner i medhold av de foreslåtte regler. For slike selskaper vil realisasjonsbeskatning måtte vurderes ved opphør av næring eller ved uttreden fra norsk beskatningsområde.

       Det vises til utkastet § 8-1 nr. 2.

       Departementet har også vurdert om utenlandske selskaper med fast driftssted i Norge, jf. skatteloven § 15 første ledd bokstav c bør likestilles med norskregistrerte selskaper mht. muligheten for å foreta skattefrie fusjoner og fisjoner.

       Departementet er kommet til at utenlandske selskaper med skatteplikt til Norge på grunnlag av et fast driftssted her, ikke bør likestilles med selskaper hjemmehørende i Norge i forhold til reglene om skattefrie fusjoner og fisjoner. Omorganiseringer som omfatter utenlandsk selskap med fast driftssted i Norge bør fortsatt henvises til konkret søknadsbehandling etter skatteloven § 54 annet ledd, evt. lov av 9. juni 1961 nr. 16 (omdannelsesloven) avsnitt II.

Komiteens merknader

       Komiteen viser til at mengden av slike saker er så liten (ca 13 saker de seks siste årene) at man fortsatt bør ha dagens behandlingsmetode.

       Komiteen viser til at merknader om Regjeringens forslag til selskapsskatteloven § 8-1 nr. 2 er gitt under pkt. 1.2.3.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til sine respektive merknader under pkt. 1.1.

4.2 Fusjon og fisjon over landegrensene

Sammendrag

       Departementet antar at skattefrihet ved fusjon mellom et selskap hjemmehørende i hhv. Norge og utlandet vil innebære en reell fare for tap av norske skattefundamenter ved at norske selskapers tilknytning og skatteplikt til Norge opphører ved fusjonen. Videre synes det som om det aktuelle behov for slike regler er meget lite, ettersom departementets dispensasjonshjemmel i medhold av skatteloven § 54 annet ledd ennå ikke har vært benyttet. Det foreslås derfor ikke å lovfeste regler om skattefrie fusjoner mellom selskap hjemmehørende i hhv. Norge og utlandet.

       Departementet antar videre at det kan være behov for å beholde regelen i skatteloven § 54 annet ledd som et supplement til reglene i omdannelsesloven. Det vises til at skatteloven § 54 annet ledd kan få anvendelse også i andre tilfelle enn der det ved omdannelsen tas sikte på å gjøre virksomheten kvalifisert mer rasjonell og effektiv, som omdannelseslovens virkeområde er begrenset til. Det vises til at dette i henhold til forarbeidene til § 54 annet ledd vil være aktuelt når virksomheten etter sammenslutningen skal fortsette her i landet slik at beskatning fortsatt skjer her.

Komiteens merknader

       Komiteen har ingen innvendinger til Regjeringens forslag til håndtering av fusjoner og fisjoner over landegrensene.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til sine respektive merknader under pkt. 1.1.

4.3 Fusjon og fisjon av utenlandske selskaper med norske deltakere

Sammendrag

       Departementet har vurdert om det kan være ønskelig å innføre regler om skattefrihet ved fusjoner eller fisjoner mellom selskaper hjemmehørende i utlandet. I praksis vil dette si regler om fritak for beskatning i Norge av aksjonærer eller deltakere bosatt i Norge.

       Rettsstillingen med hensyn til om dagens ulovfestede regler medfører skattefrihet for de aksjonærer eller deltakere som er bosatt i Norge ved fusjon eller fisjon av selskaper hjemmehørende i ulandet, anses uklar.

       Departementet vil likevel ikke foreslå lovfesting av generelle regler om skattefrihet for norske aksjonærer eller deltakere ved fusjoner eller fisjoner av selskaper hjemmehørende i utlandet. Inntil videre bør således slik skattefrihet avhenge av konkret søknadsbehandling etter omdannelsesloven avsnitt II.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, tar dette til etterretning.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til at det er mange faremomenter knyttet til regler som legger opp til eller stimulerer til store enheter og monopolistiske næringspolitiske strukturer som i sin tur stimulerer til sentralisering og svekker den distriktsforankrede sysselsetting. Denne skepsis forsterkes ofte i tilfeller av fusjoner på tvers av landegrensene. Fusjonen mellom RGI N.V. og Aker ASA november 1996 kan være et eksempel for dette.

       Disse medlemmer støtter derfor Regjeringens syn om at regelen i skattelovens § 54 annet ledd i tillegg til reglene i omdannelsesloven skal beholdes. Disse medlemmer savner i Regjeringens proposisjon en nærmere gjennomgang av hvordan Regjeringen utøver reglene i omdannelsesloven om skattekreditt i fusjonstilfelle generelt, og i fusjoner på tvers av landegrensene generelt. Det vil derfor bli framsatt forslag om at Regjeringen årlig fremlegger en orientering til Stortinget på en egnet måte om disse sakene. Disse medlemmer etterlyser også enkelte framtidsperspektiver i forbindelse med regelverket for fusjoner over landegrensene, herunder muligheten for at EU vil vedta et direktiv om dette ( jf. forslag om tiende selskapsrettsdirektiv av 14. januar 1985) som i sin tur vil måtte bli behandlet i EØS-komiteen med eventuell implementering i Norge. En redegjørelse for dette kan tas inn i første redegjørelse om omdannelsesloven som nevnt overfor til Stortinget.

       Komiteen vil fremme følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen i et egnet dokument legge fram en årlig generell orientering om departementets praksis når det gjelder saker behandlet med hjemmel i omdannelsesloven. »