Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

10. Overgangsregler

       Det foreslås at alle eksisterende sikringsdommer oppheves kort tid etter ikrafttredelsen av de nye utilregnelighets- og særreaksjonsreglene. Påtalemyndigheten må reise sak innen seks måneder med påstand om idømmelse av en av de nye særreaksjonene. Utvalget mener de nye reglene stort sett vil lede til mildere løsninger for lovbryteren enn gjeldende regler. Reglene bør derfor gis anvendelse også på handlinger som er begått før loven trer i kraft.

       Få høringsinstanser har uttalt seg om forslaget. En høringsinstans går imot overgangsreglene under henvisning til at de vil medføre store praktiske problemer.

       Departementet støtter utvalgets forslag til overgangsregler og mener de problemer som reiser seg er av praktisk og ikke av prinsipiell art, og at ressurstilførsel i overgangsperioden vil avhjelpe disse ulempene.

Komiteens merknader

       Komiteen er i tvil om psykiatrien og kriminalomsorgen pr. i dag har den nødvendige kapasitet til å kunne ivareta oppgavene med å ta hånd om de særreaksjonsdømte på en tilfredsstillende måte i tillegg til de andre pasientene. Komiteen finner det nødvendig at Stortinget får muligheten til å vurdere dette samlet. Komiteen foreslår derfor at endringene ikke skal tre i kraft før Stortinget vedtar det, etter at Stortinget har behandlet en melding fra Regjeringen om det psykiske helsevern.

       Komiteen fremmer derfor følgende forslag til endring av Regjeringens forslag II:

« II.
1. Loven trer i kraft fra den tid som bestemmes ved egen lov.»

       Ellers er komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, enig i at alle eksisterende sikringsdommer bør vurderes i forhold til det nye regelsettet. Flertallet understreker i denne sammenheng betydningen av at det tilføres tilstrekkelige ressurser til å holde påtalemyndighet, domstoler, fengsler og behandlingsinstitusjoner i stand til å følge opp den merbelastningen omgjøringen av eksisterende sikringsdommer vil bety.

       Etter et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiets, oppfatning, er den fastsatte frist på 6 måneder for overgang til nye regler for kort. For å sikre en forsvarlig forberedelse og behandling av så mange saker som her er aktuelle, mener dette flertallet det må være en overgangstid på ett år.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer forslag om en overgangsperiode på 6 måneder, jf. forslag til vedtak II pkt. 3.

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet har merket seg at departementet foreslår at alle eksisterende sikringsdommer skal oppheves kort tid etter ikrafttredelsen av de nye særreaksjonsreglene, og at påtalemyndigheten må reise sak innen seks måneder med påstand om idømmelse av de nye særreaksjonene. På denne måten får loven en form for tilbakevirkende kraft som dette medlem ikke kan støtte, blant annet fordi det medfører store ekstra utgifter, og fordi det kan risikeres at sikringsdømte blir satt fri fordi påtalemyndigheten ikke ønsker å belaste rettsapparatet med nye saker på en måte som den finner unødvendig. De fangene som allerede har fått sikringsdommer sitter etter dette medlems oppfatning tygt og godt bak lås og slå, og bør kunne bli sittende der inntil sikringsdommen er sonet og det regnes som trygt å slippe dem ut i samfunnet igjen. Dette medlem vil etter dette stemme imot vedtaket II pkt. 3-6.