7. Administrative og økonomiske konsekvenser
For psykisk utviklingshemmede som idømmes sikringsdom og som ikke utholder sikringsdommen i anstalt, er det i dag ikke noe særskilt apparat. En del personer har dom på sikring i frihet i kommunene. For kommuner som allerede har ansvaret for opplegg for en sikringsdømt, vil forslaget ikke ha store administrative konsekvenser. Administrativt nytt blir at statlig myndighet skal godkjenne boligen før overføring og får et utvidet tilsynsansvar. Den foreslåtte fagenheten vil bli en ny administrativ instans knyttet til fylkeskommunen.
Statens kostnader ved de kommunale tiltak til særreaksjonen anslås til ca 13 mill. kroner på årsbasis. Etableringen av den sentrale fagenheten antas å ville beløpe seg til 11,5 mill. kroner. De enkelte kommuner vil i stor grad måtte opprettholde opplegg og beredskap også i perioder hvor den dømte oppholder seg i fagenheten. Departementet vil likevel vurdere mulige avkortinger i kommunenes tilskudd for perioder da den domfelte har opphold i fagenheten.
Det forutsettes at sikringsdommene bortfaller eller omgjøres til dom på tvungen omsorg, slik at midlene som er bevilget over budsjettet for Sosial- og helsedepartementet til kommunale tiltak for psykisk utviklingshemmede på sikring overføres til særreaksjonen tvungen omsorg.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, foreslår relativt omfattende endringer i departementets lovutkast. Dette vil sannsynligvis innebære at de økonomiske og administrative konsekvenser blir annerledes enn forutsatt fra departementets side.
Flertallets forslag vil dessuten kreve relativt omfattende endringer av selve lovforslaget. Flertallet finner det derfor riktig å be Regjeringen utarbeide et nytt lovforslag basert på de merknader som fremgår i denne innstilling. Flertallet viser til at ikrafttredelsen av lovendringsforslaget i Ot.prp. nr. 87 (1993-1994) etter komiteens innstilling først vil skje ved et eget lovvedtak, etter at Stortinget har behandlet den bebudede stortingsmelding om psykisk helsevern. Flertallet forutsetter at det nye lovutkastet fremlegges for Stortinget senest samtidig med at det fremmes forslag om ikrafttredelse for den øvrige del av lovreformen.
Flertallet fremmer følgende forslag:
« Stortinget ber Regjeringen legge fram et nytt forslag til lov om gjennomføring av særreaksjonen tvungen omsorg for psykisk utviklingshemmede lovbrytere som ikke straffedømmes, basert på et statlig ansvar og for øvrig i samsvar med føringene i Innst.O.nr.33 (1996-1997). »
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet viser til at dette medlems oppfatning, slik den fremgår av merknadene foran, er at fagenheten skal ha ansvaret for de sterkt psykisk funksjonshemmede som er dømt til tvungen omsorg. Det skal ikke være mulig å overføre denne gruppen psykisk funksjonshemmede til boenheter i kommunene, slik det blir foreslått fra komiteens øvrige medlemmer. Når dette medlem likevel slutter seg til forslaget om å be Regjeringen fremme et nytt forslag i tråd med føringene i komitémerknadene i denne innstillingen mener dette medlem at forslaget må utformes i tråd med synspunktene fra komitémedlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, som ligger betydelig nærmere dette medlems primære standpunkt enn forslaget fra departementet.