Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

3. Særlig om skattebetaling

3.1 Skattetrekk

Sammendrag

       Departementet foreslår at det innføres en trekkordning, slik at det i utbetalinger til utenlandsk artist for dennes opptreden her i landet, blir foretatt skattetrekk før utbetalingen kan skje. En trekkordning vil innebære at den utenlandske artisten blir belastet skatten allerede ved utbetalingen av godtgjørelsen. På denne måten unngår en at artisten forsvinner ut av landet uten å betale skatt. Den skatt den trekkpliktige holder tilbake ved utbetalingen representerer endelig utlignet skatt, med mindre artisten oppholder seg i Norge i mer enn seks måneder. Det skal foretas skattetrekk hver gang den trekkpliktige utbetaler godtgjørelse.

       Avlønning i form av naturalytelser kan skape problemer hvor skatten ikke kan dekkes av samtidig utbetalte kontantytelser. Departementet foreslår at det skattebeløp som ikke dekkes av kontantytelsen skal innbetales fra artisten til den trekkpliktige når ytelsen blir gitt.

       Departementet anser det som viktig at det i størst mulig utstrekning er en person med fast opphold i Norge som er ansvarlig for å foreta skattetrekket.

       I de tilfeller arrangøren er utenlandsk og dermed uten fast tilknytning til Norge, foreslår departementet at de som stiller plass til rådighet for utenlandske artister, som hovedregel skal være ansvarlige for å foreta skattetrekk i billettinntektene. Departementet mener en slik ordning kan gjennomføres ved at det kun kan brukes billetter autorisert av offentlig myndighet i slike tilfeller. Utleier må i slike tilfeller bestille autoriserte billetter gjennom Sentralskattekontoret for utenlandssaker.

       Departementet har lagt inn en avgrensning av trekkansvaret for tilfeller der plassutleieren ikke med rimelighet kan påta seg billettsalg m.v. Regelen vil innebære at plassutleieren oppfordres til å sikre seg hånd om billettinntektene m.v. først, så langt dette ikke blir for upraktisk eller på annen måte urimelig.

Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader til departementets forslag og slutter seg til § 7 i lovforslaget.

3.2 Meldeplikt

Sammendrag

       Den som akter å engasjere utenlandske artister for å opptre her i landet skal ha plikt til å gi melding om dette til Sentralskattekontoret for utenlandssaker. Det samme gjelder eventuelt den som akter å stille plass til rådighet for arrangementer hvor utenlandske artister opptrer og det ikke er noen norsk arrangør. Departementet foreslår at det utarbeides egne skjemaer for dette.

Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader til departementets forslag og slutter seg til § 6 i lovforslaget.

3.3 Oppgjørsblanketter

Sammendrag

       Det bør legges vekt på at skattetrekksordningen får en så enkel utforming som mulig. Departementet foreslår derfor at det utarbeides en egen oppgjørsblankett som skal benyttes ved innbetaling av skattetrekk for utenlandske artister.

Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader til departementets forslag og slutter seg til lovforslaget.

3.4 Ansvar for skatten

Sammendrag

       Etter forslaget § 7 femte ledd holdes arrangør ev. utleier ansvarlig for artistens skyldige skattebeløp.

       Departementet foreslår at innbetaling av skattetrekket skal skje innen sju dager etter at utbetaling til artisten har skjedd. Siden den trekkpliktige ikke skal oppbevare trekkmidlene i lengre tid, ser ikke departementet behov for særlige regler om oppbevaring av skattetrekket.

Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader til departementets forslag og slutter seg til § 9 og § 10 i lovforslaget.

3.5 Betaling og innkreving av skatt

Sammendrag

       Når det gjelder innbetaling av skatten er det nærliggende at Stavanger kemnerkontor blir innkrevingsmyndighet etter loven. En særskilt avdeling ved Stavanger kemnerkontor har skatteoppkreverfunksjonen for de skattytere som i dag lignes ved Sentralskattekontoret for utenlandssaker.

       En foreslår derfor at det fastsettes av departementet hvilket organ som skal være innkrevingsmyndighet etter loven.

Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader til departementets forslag og slutter seg til lovforslaget.