5. Tekniske hjelpemidler til funksjonshemmede skoleelever - overføring av finansieringsansvar fra kommuner og fylkeskommuner til folketrygden
5.1 Sammendrag
Det foreslås i proposisjonen at finansieringsansvaret for tekniske hjelpemidler til funksjonshemmede skoleelever (herunder hjelpemidler til barnehagebarn) overføres fra kommuner og fylkeskommuner til folketrygden. Det samme foreslås for tekniske hjelpemidler til funksjonshemmede lærlinger.
Som begrunnelse for forslaget anføres bl.a. at ved en slik ansvarsoverføring vil de samlede ressursene kunne utnyttes på en bedre måte, og funksjonshemmede elever vil kunne sikres en mer lik og enklere behandling. Det påpekes at hjelpemidlene da vil kunne følge skoleelevene ved flytting fra en kommune til en annen og ved overgang fra grunnskole til videregående skole eller fra videregående skole til høyskole. I enkelte tilfeller vil samme hjelpemiddel kunne brukes både i skolen, som lærling i bedrift og i hjemmet.
Det foreslås at ordningen trer i kraft 1. januar 1997. Leieordningen opphører med virkning fra samme dato. Det er varslet i St.prp. nr. 55 (1995-1996) Om kommuneøkonomien 1997 m.v., at kommunenes og fylkeskommunenes utgifter til skolehjelpemidler skal trekkes ut fra rammetilskuddet og overføres til folketrygden. Det foreslås i statsbudsjettet for 1997 at 35 mill. kroner overføres til folketrygden. I tillegg kommer utgifter til hjelpemidler til lærlinger som er beregnet til 66.000 kroner. Forslaget om overføring av finansieringsansvaret for skolehjelpemidler får ingen særlige administrative konsekvenser. Det vil ikke være behov for overføring av stillinger fra kommuner og fylkeskommuner til trygdeetaten.
5.2 Komiteens merknader
Komiteen har ingen merknader og støtter forslaget i proposisjonen.