Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Utvidelse av arbeidsgiverperioden i sykepengeordningen

1.1 Sammendrag

       Det foreslås å utvide arbeidsgivernes ansvar for sykepenger, den såkalte arbeidsgiverperioden, fra to til tre uker. Formålet er å motivere arbeidsgivere til å sette i verk sykefraværsforebyggende tiltak og tidlig oppfølging av sykmeldte. Maksimaltiden for sykepenger fra folketrygden foreslås samtidig justert fra 250 dager/50 uker til 245 dager/49 uker. Arbeidstakerne vil som i dag være sikret sykepenger i til sammen 52 uker.

       Det foreslås videre at trygdens ansvar for feriepenger av sykepenger reduseres fra 10 uker til 9 uker, samtidig som arbeidsgiver får ansvar for feriepenger også i den utvidede arbeidsgiverperioden. Arbeidstakernes rett til feriepenger av sykepenger berøres ikke av forslaget.

       I stedet for sykepenger kan det ytes reisetilskott til dekning av transportutgifter til og fra arbeidsstedet, når det har gått to uker etter arbeidsuførheten inntrådte. Som en følge av forslaget om å forlenge arbeidsgiverperioden, foreslås det at reisetilskott til arbeidstakere kan ytes etter tre uker. Andre grupper vil kunne få reisetilskott etter to uker som i dag. Av samme grunn foreslås det visse justeringer i reglene om beregning av arbeidsgiverperioden og i reglene om sykepenger ved yrkesskade.

       Ordningen med unntak fra arbeidsgiverperioden på to uker for kronisk syke med risiko for stort sykefravær vil som i dag gjelde hele arbeidsgiverperioden, og vil dermed bli utvidet til tre uker.

       Samtidig foreslås det at premien i forsikringsordningen for sykepenger i arbeidsgiverperioden blir justert for arbeidsgivere med få arbeidstakere. Satsen øker slik at den dekker det utvidede ansvaret.

       Omleggingen foreslås gjennomført fra 1. mars 1997. Med uendret sykefravær vil utvidelsen av arbeidsgiverperioden føre til en innsparing for folketrygden på 1.280 mill. kroner på årsbasis. I 1997 vil innsparingen bli 930 mill. kroner. En utvidet arbeidsgiverperiode vil bety en viss administrativ avlasting av trygdeetaten. Det uttales at de frigjorte ressursene vil bli brukt til å intensivere arbeidet med å følge opp sykmeldte.

1.2 Komiteens merknader

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Gløtvold, Kvalbukt og Viken, medlemmene fra Høyre, Gabrielsen og Høegh, medlemmet fra Kristelig Folkeparti, Svarstad Haugland, og medlemmet fra Fremskrittspartiet, Alvheim, går imot utvidelse av arbeidsgiverperioden i sykepengeordningen fra to til tre uker. Disse medlemmer frykter at det å skyve en større del av belastningen ved sykdom over på arbeidsgiver vil bidra til å ekskludere grupper av syke og delvis arbeidsuføre ut av arbeidsmarkedet. Disse medlemmer er av den oppfatning at en utvidelse av arbeidsgiverperioden sterkest vil ramme små og mellomstore bedrifter som vil ha vanskelig for å bære en slik ekstra kostnad. Disse medlemmer vil derfor gå imot forslag til endringer i folketrygdloven §§ 3-1, 3-5, 3-6, 3-12 A og 3-17 og ferieloven § 10.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Bjørnstad, Bæivi, Fredagsvik, Hornslien, Kristoffersen og Tveiten, støtter Regjeringens forslag om å utvide arbeidsgivernes ansvar for sykepenger fra to til tre uker med målsetting å styrke det fraværsforebyggende arbeidet.Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader i B.innst.S.nr.11 (1996-1997) kap. 2650 Sykepenger.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

« I.

       I lov av 17. juni 1966 nr. 12 om folketrygd gjøres følgende endringer:

§ 3-1 nr. 2 andre ledd skal lyde:

       Til arbeidstakere betales reisetilskott tidligst fra og med 22. dag etter arbeidsuførhetens inntreden, jf. § 3-12 nr. 1. Til andre betales reisetilskott tidligst fra og med 15. dag.

§ 3-5 nr. 2 første punktum skal lyde:

       Sykepenger skal ytes av arbeidsgiveren i de første tre ukene av sykefraværsperioden etter bestemmelsene i §§ 3-6 til 3-8.

§ 3-5 nr. 4 skal lyde:

       Fra trygden ytes feriepenger med 10,2 % av utbetalte sykepenger for inntil 9 uker (45 sykepengedager) hvert opptjeningsår. Ved beregning av feriepenger legges de 9 første stønadsukene i opptjeningsåret til grunn. For arbeidstakere som har fylt 59 år innen 1. september i opptjeningsåret, forhøyes prosentsatsen med 2,3 prosentpoeng.

§ 3-6 nr. 3 første ledd skal lyde:

       Arbeidsgiverperioden regnes fra og med første hele sykefraværsdag i hvert enkelt tilfelle. Dersom arbeidstakeren etter å ha vært fraværende på grunn av sykdom på nytt blir arbeidsufør innen tre uker, medregnes den tidligere fraværsperioden ved beregningen av arbeidsgiverperioden. Når arbeidsgiveren har utbetalt sykepenger i en full arbeidsgiverperiode, skal det ikke inntre noen ny arbeidsgiverperiode ved sykdom som inntreffer innen tre uker etter at vedkommende arbeidstaker har gjenopptatt arbeidet.

§ 3-12 A første, andre (nytt) og tredje ledd skal lyde:

       Til arbeidstakere ytes sykepenger fra trygden i inntil 245 dager/49 uker. I tilfelle der trygden yter sykepenger i de tre første ukene av sykefraværsperioden, ytes sykepenger likevel i inntil 52 uker. Andre punktum gjelder tilsvarende for arbeidsløse som nevnt i § 3-16.

       Til selvstendig næringsdrivende, oppdragstakere og inaktive m fl ytes sykepenger i inntil 250 dager/50 uker. For selvstendig næringsdrivende og oppdragstakere som har tegnet frivillig tilleggstrygd fra første sykedag, ytes sykepenger likevel i inntil 52 uker.

       Har den trygdede vært helt arbeidsfør i minst 26 uker siden han fikk sykepenger fra trygden, begynner en ny sykepengeperiode som nevnt i første og andre ledd å løpe.

§ 3-12 A tredje og fjerde ledd blir henholdsvis nytt fjerde og femte ledd.

§ 3-17 bokstav e skal lyde:

       Sykepenger fra trygden ytes i opptil 245, 250 eller 260 dager uten hensyn til bestemmelsene i § 3-12 A.

II.

I lov av 29. april 1988 nr. 21 om ferie skal § 10 nr. 4 andre ledd bokstav a lyde:

a) sykepenger utbetalt av folketrygden for inntil 9 uker (45 sykepengedager) hvert opptjeningsår, jf. folketrygdloven § 3-5 nr. 4. I tillegg betaler trygden feriepenger av sykepenger som arbeidsgiver får refundert fra trygden for arbeidstakere som er unntatt fra reglene om arbeidsgiverperioder etter folketrygdloven § 3-7 første ledd eller for fravær ved barns eller barnepassers sykdom ut over 10 dager etter folketrygdloven § 3-22 nr. 3. Trygden betaler også feriepenger for inntil 12 uker (60 sykepengedager) av sykepenger ved barns sykdom etter folketrygdloven § 3-23 nr. 3.

III.
Ikrafttredelse og overgangsregler

       Endringene trer i kraft 1. mars 1997 og gis virkning for tilfeller hvor arbeidsuførheten inntrer etter 28. februar 1997. »

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti, Nyhuus, viser til Sosialistisk Venstrepartis merknad og forslag i B.innst.S.nr.I (1996-1997) der det heter følgende:

       « Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti slutter seg til Regjeringens forslag til å utvide arbeidsgiverperioden for sykepenger fra 2 til 3 uker, men med følgende forutsetninger:
- at det samtidig vedtas en reduksjon av arbeidsgiveravgiften med 0,5 prosent. Et slikt vedtak vil overkompensere arbeidsgiverens tap ved en slik omlegging,
- at endringene ikke skal gjelde for arbeidsgivere i avgiftssone 4 og 5 - som har 0 i arbeidsgiveravgift,
- at omlegging ikke skal bety at kommuner og fylker kommer dårligere økonomisk ut enn for 1996.»

       Dette medlem viser til at dette forslaget ikke samlet flertall.

       Dette medlem vil derfor avvise forslaget om å utvide arbeidsgivernes ansvar for sykepenger, den såkalte arbeidsgiverperioden, fra to til tre uker, og vil gå mot forslag til endringer i folketrygdloven § 3-1, § 3-5, § 3-6, § 3-12 A og § 3-17 og ferieloven § 10.