5. Skjerpet krav om å ha sluttet i tjeneste for å få alderspensjon
Pensjonsalderen er 60 år for sjøfolk, jf. § 4 nr. 2. Før fylte 62 år ytes det likevel pensjon bare når vedkommende har sluttet å tjene opp pensjonsgivende fartstid og ikke har tilsvarende tjeneste på utenlandsk skip, jf. § 4 nr. 4. Deretter er det i dag fullt mulig å motta alderspensjon fra Pensjonstrygden for sjømenn og samtidig gjøre tjeneste til sjøs.
I Pensjonstrygdens utredning av 30. mars 1995 uttales at det nettopp av hensyn til trygdens økonomi nå bør overveies å gjeninnføre grensen fra 1968 på 65 år for å få rett til alderspensjon uten å ha sluttet å opptjene pensjonsgivende fartstid.
Samtlige høringsinstanser som har uttalt seg til spørsmålet om å skjerpe kravet om å ha sluttet å opptjene pensjonsgivende fartstid, stiller seg negative til et slikt forslag.
Den historiske utvikling viser at kravet om å ha sluttet i tjeneste for rett til alderspensjon har blitt mer lempelig. Et krav om at vedkommende må ha fylt 65 år for rett til alderspensjon dersom han fortsatt opptjener pensjonsgivende fartstid eller er i tilsvarende tjeneste på utenlandsk skip, vil reversere denne utviklingen.
Av hensyn til pensjonstrygdens prekære økonomiske situasjon, finner departementet likevel grunn til å foreslå en aldersgrense på 65 år for å få utbetalt sjømannspensjon dersom sjømannen fortsatt opptjener pensjonsgivende fartstid eller er i tilsvarende tjeneste på utenlandsk skip.
Det vises til § 4 nr. 4 i lovutkastets avsnitt I.
Ikrafttredelse
Gjeldende aldersgrense på 62 år skal fortsatt gjelde for arbeidstakere som var fylt 62 år ved lovens ikrafttredelse. Endringen vil dermed få full virkning først i år 2000.
I 1997 vil endringen kunne gi en innsparing på om lag 8 mill. kroner. De økonomiske virkningene av tiltaket vil øke i årene framover, og vil gi en årlig innsparing på om lag 20 mill. kroner i begynnelsen av neste århundre.
Gjennomføring av forslaget vil føre til færre pensjoner og dermed innsparing av ressurser i forbindelse med beregning m.m. av pensjoner. På den annen side krever endringen utvidet kontroll av arbeidsforhold til sjøs mellom 62 og 65 år.