Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

4. Sammenlegging av tjenestetid for rett til pensjon

       Pensjonstrygden for sjømenn omfattes av lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser, jf. samordningsloven § 1. Personer som ikke fyller minstekravet til opptjeningstid i den ordning det søkes om pensjon fra, kan etter samordningsloven § 6 likevel få alderspensjon i forhold til opptjeningstiden i vedkommende ordning når

- opptjeningstiden i ordningen minst utgjør 1/10 av full opptjeningstid, og
- summen av opptjeningstiden i de forskjellige ordningene det søkes om pensjon fra, svarer til minstekravet til opptjeningstid i vedkommende ordning.

       Pensjonstrygden for sjømenn viser i sin utredning til at det etter de aktuelle bestemmelsene ytes en rekke sjømannspensjoner med svært små beløp. Fordi pensjonene fra andre ordninger vanligvis ytes fra en langt høyere alder enn den som gjelder i Pensjonstrygden har sammenleggingsbestemmelsen i dag liten praktisk betydning.

       I Samordningsutvalgets utredning, NOU 1995:29 Samordning av pensjons- og trygdeytelser, foreslås det å oppheve samordningsloven § 6 om å legge sammen opptjeningstid for å kunne få rett til pensjon. Samordningsutvalget anbefaler likevel at opptjeningstid i Pensjonstrygden for fiskere skal regnes med i minstekravet for rett til førtids alderspensjon fra Pensjonstrygden for sjømenn og omvendt. All annen form for sammenlegging anbefales å opphøre.

       Departementet mener at Pensjonstrygdens begrensede økonomiske midler primært bør brukes til å sikre sjømannspensjoner på et tilfredsstillende nivå for arbeidstakere som har sterk tilknytning til sjømannsyrket, og som ut fra sin innsats og fartstid i yrket har behov for pensjon fra en lavere pensjonsalder enn folketrygdens pensjonsalder på 67 år.

       Ut fra de nevnte forholdene mener departementet at adgangen til å legge sammen tjenestetid i andre pensjonsordninger bør oppheves og foreslår følgende endringer:

- Adgangen i samordningsloven § 6 til å legge sammen opptjeningstid i Pensjonstrygden for sjømenn og opptjeningstid i andre pensjonsordninger oppheves for Pensjonstrygden for sjømenn.
- Adgangen til å legge sammen fartstid i Pensjonstrygden for sjømenn og tjenestetid i Pensjonstrygden for fiskere opprettholdes. Minstekravet til fartstid i Pensjonstrygden for sjømenn for sammenlegging settes samtidig ned fra 36 måneder til 12 måneder.
- Styret i pensjonstrygden for sjømenn gis adgang til å ta hensyn til opptjeningstid i andre pensjonsordninger når opptjeningen har skjedd på skip og styret finner det rimelig.

       Av de høringsinstansene som har uttalt seg konkret til forslaget om å begrense adgangen til å legge sammen tjenestetid i andre pensjonsordninger for å oppfylle minstekravet til pensjon i Pensjonstrygden for sjømenn, er det bare Norsk Olje- og Petrokjemisk Fagforbund som stiller seg positivt. Norsk Sjømannsforbund, Det norske maskinistforbund og Norsk Sjøoffisersforbund er mer betenkte.

       (Jf. § 4 nr. 1 andre ledd og § 22 i forslag til endringer i sjømannspensjonstrygdloven og § 6 nytt tredje ledd i forslag til endringer i samordningsloven.)

Sammenlegging med tjenestemåneder som ikke gir pensjonsrett

       Arbeidstakere som ikke fyller minstekravet om 150 pensjonsgivende fartsmåneder, kan få rett til alderspensjon hvis de har mist 75 pensjonsgivende fartsmåneder. Dette gjelder når summen av disse fartsmånedene og tilsvarende tjenestemåneder på norske skip mellom 50 og 100 bruttoregistertonn, er på 150 måneder eller mer, jf. § 4 nr. 1 andre ledd i sjømannspensjonstrygdloven.

       Denne bestemmelsen har særlig hatt betydning for sjømenn som har vekslet mellom tjeneste på større og mindre skip i innenriksfart. Regelen har imidlertid fått mindre praktisk betydning bl.a. på grunn av endringer i tjenestemønsteret.

       Pensjonstrygden for sjømenn opplyser at det i 1995 var 3 nye pensjonstilfeller som ble innvilget etter særregelen.

       Pensjonstrygden mener at § 4 nr. 1 andre ledd av hensyn til et enklere regelverk bør oppheves.

       Departementet er enig i dette og foreslår at særregelen oppheves.

       Det vises til § 4 nr. 1 andre ledd i forslag til endringer i sjømannspensjonstrygdloven.

Ikrafttredelse. Økonomiske og administrative konsekvenser

       Det foreslås at lovendringene trer i kraft 1. januar 1997.

       En begrensning i sammenleggingsbestemmelsene som foreslått vil gi Pensjonstrygden for sjømenn en innsparing på noe under 2 mill. kroner i 1997. Effekten av tiltaket vil øke til 7 mill. kroner pr. år ved århundreskiftet og vil øke ytterligere i de følgende årene.

       En begrensning av adgangen til å legge sammen pensjonstid i forskjellige pensjonsordninger vil forenkle behandlingen av et stort antall nye krav om pensjon. Administrativt vil endringen føre til en innsparing på om lag ett årsverk.