3. Gevinst og tap ved realisasjon av nis-skip
3.1 Sammendrag
Etter dagens system avskrives kostprisen for skip med inntil 20 % årlig, jf. skatteloven § 44 A-5. Eventuell gevinst ved salg av driftsmiddelet inntektsføres over gevinst- og tapskonto med minst 20 % årlig. Dette gir en skattemessig behandling av salg av driftsmidlet kontra fortsatt eie som er nøytral. En økning av avskrivningssatsen for NIS-skip fra 20 % til 23 % innebærer at skipets kostpris kommer til skattemessig fradrag i en hurtigere takt enn tidligere.
Dersom nøytraliteten mellom salgsalternativet og fortsatt eiealternativet skulle opprettholdes, ville dette at gevinst ved salg av skip måtte inntektsføres med minst 23 %. Departementet foreslår imidlertid ikke en slik tilsvarende økning i satsen for inntektsføring av positiv gevinst- og tapskonto. NIS-registrerte skip vil ved dette bli den eneste type driftsmiddel hvor salgsgevinster tillates inntektsført med en lavere sats enn det som følger av avskrivningssatsene. Dette vil bidra til å bedre vilkårene for reinvestering i skip, ved at gevinsten da blir en del av avskrivningsgrunnlaget.
3.2 Komiteens merknader
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre og representanten Stephen Bråthen viser til merknader under avsnitt 2.2 der disse medlemmer går imot en økt avskrivningssats for NIS-skip og avviser følgelig Regjeringens forslag .
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at dagens system innebærer at kostprisen for skip avskrives med 20 % årlig. Eventuell gevinst ved salg av driftsmidlet inntektsføres over gevinst- og tapskonto med minst 20 % årlig. Dette gir en skattemessig behandling av salg av driftsmidlet kontra fortsatt eie, som er nøytral. Disse medlemmer viser til at departementet ikke foreslår en økning i satsen for inntektsføring av positiv gevinst- og tapskonto tilsvarende forslaget om økt avskrivningssats, jf. kap. 2.1. Disse medlemmer peker på at dette vil bidra til å bedre vilkårene for reinvestering i skip, ved at gevinsten da blir en del av avskrivningsgrunnlaget. Disse medlemmer slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til sine merknader under avsnittene 1.2 og 2.2 og avviser Regjeringens forslag.