Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

5. Komiteens tilråding

       Komiteen viser for øvrig til proposisjonene og det som står foran, og rår Odelstinget til å gjøre slike

vedtak:

A.

vedtak til lov
om endringer i lov om sosiale tjenester m.v. og lov om helsetjenester i kommunene.

I.

I lov av 13. desember 1991 nr. 81 om sosiale tjenester m.v. gjøres følgende endringer:

§ 2-4 skal lyde:

§ 2-4.  Fylkeskommunens ansvar

       Fylkeskommunen er ansvarlig for at de oppgaver som den er pålagt etter kapittel 6A og §§ 7-1 til 7-4, blir utført.

Nytt kapittel 6A skal lyde:

Kapittel 6A. Rettigheter for og begrensning og kontroll med bruk av tvang og makt m.v. overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming

§ 6A-1. Formål

       Tjenestetilbudet til personer med psykisk utviklingshemming skal utformes med respekt for den enkeltes fysiske og psykiske integritet, og så langt som mulig i overenstemmelse med tjenestemottagerens selvbestemmelsesrett.

§ 6A-2. Virkeområde

       Dette kapitlet gjelder bruk av tvang og makt og anvendelse av tekniske innretninger for varsling, som ledd i tjenester etter denne loven, overfor personer med psykisk utviklingshemming.

       Som bruk av tvang eller makt etter dette kapitlet regnes tiltak som tjenestemottakeren motsetter seg eller tiltak som er så inngripende at de uansett motstand må regnes som bruk av tvang eller makt. Alminnelige, verbale instrukser eller korreksjoner og håndledelse uten holding eller andre fysiske påvirkninger av liknende art anses ikke som bruk av tvang eller makt.

       Alarm- og varslingssystemer som ikke er inngripende omfattes ikke av dette kapitlet.

§ 6A-3. Grunnvilkår - faglig og etisk forsvarlighet

       Tiltak etter § 6A-4 og § 6A-5 kan bare benyttes når det er faglig og etisk forsvarlig. I vurderingen skal det legges særlig vekt på graden av inngrep i tjenestemottakerens integritet eller verdighet. I tillegg må de inngrepene som foretas, ikke gå lenger enn det som er nødvendig for formålet, og de må stå i forhold til det formål som skal ivaretas.

       Alternative tiltak skal være prøvd før tiltak etter § 6A-4 og § 6A-5 settes i verk, eller det skal gis en begrunnelse for hvorfor dette ikke er gjort.

       Bruk av nedverdigende og integritetskrenkende straffe- og behandlingsmetoder er ikke tillatt.

§ 6A-4 Særlige vilkår for bruk av tvang og makt

       Bruk av tvang og makt kan bare besluttes og settes i verk når det er nødvendig for å hindre eller begrense vesentlig skade i en konkret faresituasjon.

       Etter reglene i dette kapitlet kan det anvendes tvang eller makt i følgende tilfeller:

a) skadeavvergende tiltak i enkelttilfeller
b) atferdsendrende tiltak
c) omsorgstiltak, dersom atferdsendrende tiltak ikke har ført fram eller bedømmes som åpenbart uhensiktsmessige.

       For atferdsendrende tiltak og omsorgstiltak som er nødvendige ledd i daglige omsorgsrutiner, kan vilkåret i første ledd om en konkret faresituasjon fravikes.

       Tjenestemottakeren skal ha rett til kvalifisert personale ved gjennomføringen av tiltak etter annet ledd bokstav b og c og tredje ledd. Ved gjennomføringen av disse tiltakene skal det være to tjenesteytere til stede dersom dette ikke er til skade for tjenestemottakeren.

§ 6A-5. Særlige vilkår for bruk av tekniske innretninger for varsling

       Bruk av inngripende alarm- og varslingssystemer med tekniske innretninger som ikke regnes som tvang eller makt etter § 6A-2 annet ledd, kan bare besluttes og settes i verk dersom det er nødvendig for å hindre eller begrense vesentlig skade.

§ 6A-6. Kommunens saksbehandling ved vedtak om bruk av tvang og makt

       Vedtak i medhold av § 6A-4 annet ledd bokstavene b og c, tredje ledd og § 6A-5 treffes av den som har det overordnete faglige ansvaret for tjenesten. Fylkeskommunens spesialisttjeneste skal bistå ved utformingen og gjennomføringen av tiltakene.

       Vedtaket skal settes opp skriftlig og inneholde:

a) tjenestemottakerens navn og tid og sted for vedtaket
b) beskrivelse av tjenestemottakerens situasjon og en faglig vurdering av denne
c) beskrivelse av de tiltakene som skal settes i verk og den faglige begrunnelsen for disse
d) fastsettelse av tidsramme for tiltakene
e) bekreftelse på at vilkårene i kapitlet er oppfylt
f) angivelse av faglig ansvarlig for gjennomføringen av tiltaket
g) hvilken veiledning og oppfølging som skal gis
h) hvordan registrering og rapportering av tiltakene skal skje.

       Beslutning om bruk av tvang og makt etter § 6A-4 annet ledd bokstav a treffes av den som har det daglige ansvaret for tjenesten, eller - dersom det ikke er tid til dette - av tjenesteyteren. Melding om tiltakene skal straks sendes skriftlig til den faglig ansvarlige for tjenesten, fylkesmannen, verge eller hjelpeverge og pårørende, eller på den måten fylkesmannen beslutter. Meldingen skal opplyse om adgangen til å klage etter § 6A-8. Reglene i annet ledd bokstavene a-f om hva som skal nedtegnes gjelder tilsvarende.

       Tjenestemottakeren, vergen eller hjelpevergen og pårørende skal høres før det treffes vedtak om bruk av tvang eller makt etter § 6A-4 annet ledd bokstavene b og c, tredje ledd og § 6A-5, og gis opplysning om fylkesmannens overprøvings- og tilsynsmyndighet.

       Dersom verge eller hjelpeverge ikke allerede er oppnevnt der det skal fattes vedtak etter § 6A-4 annet ledd bokstavene b og c, tredje ledd og § 6A-5, skal hjelpeverge oppnevnes. Kommunen skal begjære oppnevning av hjelpeverge dersom ikke oppnevning er begjært av andre som kan framsette slik begjæring, jf vergemålsloven § 90a. Opplysninger om personlige forhold som hjelpevergen mottar, kan bare gis videre dersom det er nødvendig for å utføre hjelpevergeoppdraget.

§ 6A-7. Fylkesmannens overprøving

       Vedtak om tiltak etter § 6A-4 annet ledd bokstavene b og c, tredje ledd og § 6A-5, skal sendes fylkesmannen til overprøving. Vedtaket skal samtidig sendes fylkeskommunens spesialisttjeneste, verge eller hjelpeverge og pårørende som kan avgi uttalelse til fylkesmannen. Frist for å avgi slik uttalelse er en uke fra vedtaket er mottatt. Vedtaket kan ikke iverksettes før fylkesmannen har ferdigbehandlet saken.

       Fylkesmannen kan prøve alle sider av saken fullt ut.

       Fylkesmannen skal gi pårørende, vergen eller hjelpevergen opplysning om klageadgangen etter § 6A-8 tredje ledd og adgangen til å bringe vedtaket inn for herreds- eller byretten etter § 6A-9.

§ 6A-8 Klage

       Beslutning i medhold av § 6A-4 annet ledd bokstav a kan påklages av tjenestemottakeren, vergen eller hjelpevergen og pårørende til fylkesmannen.

       Fylkesmannen kan prøve alle sider av saken fullt ut.

       Vedtak om tiltak etter § 6A-4 annet ledd bokstavene b og c, tredje ledd og § 6A-5 kan påklages av tjenestemottakeren, vergen eller hjelpevergen og pårørende til fylkesnemnda for sosiale saker. Det kan også klages over måten et vedtak gjennomføres på. Det kan oppnevnes et eget utvalg av sakkyndige for saker som etter dette kapitlet skal behandles av fylkesnemnda. For øvrig gjelder reglene i denne lovens §§ 9-2 til 9-9 og § 9-11. Kongen kan gi særskilte regler om i hvilken grad lovens §§ 9-2 til 9-9 og § 9-11 skal gjelde helt eller delvis.

§ 6A-9. Overprøving i herreds- og byretten

       Vedtak om tiltak etter § 6A-4 annet ledd bokstavene b og c, tredje ledd og § 6A-5 som er overprøvd av fylkesmannen etter § 6A-7, kan bringes inn for herreds- eller byretten, jf tvistemålsloven § 474.

       Saksøker er den som tvangsinngrepet er rettet mot. Vedkommende kan reise sak på egen hånd dersom han har evne til å forstå hva saken gjelder. Søksmål kan også reises av pårørende, verge eller hjelpeverge.

       Fristen til å reise søksmål er to måneder fra den dag den som har rett til å reise søksmål, fikk melding om vedtaket.

       Herreds- eller byretten settes med to meddommere oppnevnt av dommeren.

       Med de særregler som er gitt her, gjelder tvistemålsloven kapittel 33 ved overprøving av disse sakene.

§ 6A-10. Evaluering av tiltaket

       Tiltaket skal kontinuerlig vurderes, og avbrytes straks, dersom det viser seg ikke å ha de forutsatte konsekvenser eller å ha uforutsette, negative virkninger.

       Etter at tiltakene er gjennomført, skal den faglig ansvarlige for tjenesten utarbeide en rapport hvor gjennomføringen og resultatene av tiltaket evalueres. Rapporten sendes fylkesmannen, fylkeskommunens spesialisttjeneste, verge eller hjelpeverge og pårørende.

§ 6A-11. Kommunens plikter

       Kommunen plikter å sørge for at forholdene legges til rette for minst mulig bruk av tvangstiltak. I tillegg til nødvendig opplæring etter § 2-3 plikter kommunen å gi tjenesteyterne faglig veiledning og oppfølging i utførelsen av tiltak etter dette kapitlet.

§ 6A-12. Fylkeskommunens plikter

       Fylkeskommunen plikter å sørge for at spesialisttjenesten har den kompetansen og bemanningen som er nødvendig for å yte forsvarlig bistand til kommunene ved tiltak etter dette kapitlet.

§ 6A-13. Fylkeskommunens spesialisttjeneste

       Reglene i dette kapitlet gjelder tilsvarende for ansatte i fylkeskommunens spesialisttjeneste når de deltar i tiltak etter kommunale vedtak etter § 6A-6.

       Som ledd i spesialisttjenestens utførelse av oppgaver etter § 6A-6, kan det treffes fylkeskommunalt vedtak om bruk av tvang og makt i medhold av reglene i dette kapitlet. Saksbehandlingsreglene i dette kapitlet gjelder så langt de passer.

§ 6A-14 Rådgivende gruppe

       En rådgivende gruppe skal følge med i hvordan loven praktiseres og vurdere praksis i forhold til rettssikkerhetsspørsmål og den faglige utviklingen. Departementet skal oppnevne medlemmer til gruppen og gi nærmere retningslinjer for gruppens arbeid.

§ 6A-15. Forskrift

       Kongen kan gi forskrifter til utfylling og gjennomføring av reglene i dette kapitlet.

§ 6A-16 Tidsavgrenset varighet

       Dette kapitlet gjelder i 3 år fra ikrafttredelsen.

§ 7-9 skal lyde:

§ 7-9. Tilsyn

       Fylkesmannen skal føre tilsyn med at institusjoner og boliger med heldøgns omsorgstjenester som er tatt inn i fylkeskommunens og kommunens planer, drives i samsvar med denne loven, forskrifter til loven og den planen som er fastsatt. Fylkesmannen skal også føre tilsyn med tiltak etter kapittel 6A.

       Finner fylkesmannen at institusjonen og boligen drives uforsvarlig, kan han gi pålegg om å rette opp forholdet. Det samme gjelder for tiltak etter kapittel 6A.

       Til å føre løpende tilsyn kan fylkesmannen oppnevne tilsynsutvalg.

       I forbindelse med tiltak etter kapittel 6A kan tilsynet gjennomføre tilsynsbesøk uten beboerens samtykke og kreve opplysninger uten hinder av taushetsplikt.

       Kongen kan gi forskrifter om tilsynet.

§ 7-11 tredje ledd bokstav b skal lyde:

b) å bruke innelåsing i enerom eller andre tvangstiltak med mindre det er tillatt ved lov eller forskrifter som nevnt i fjerde ledd bokstav a).

II.

I lov av 19. november 1982 nr. 66 om helsetjenesten i kommunene gjøres følgende endring:

Ny § 6-10 skal lyde:

§ 6-10. (Særlige tiltak for visse grupper)

       Under utøvelsen av helsetjenester etter denne loven gjelder kapittel 6A i lov av 13. desember 1991 nr. 81 om sosiale tjenester m.v. tilsvarende.

III.

       Loven trer i kraft fra den tid Kongen fastsetter.

B.

       Stortinget ber Regjeringen legge frem en stortingsmelding om nærmere retningslinjer for praktisering av lov om rettigheter for og begrensning og kontroll med bruk av tvang og makt m.v. overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming, og for hovedinnhold i forskriftene til denne, før loven trer i kraft.

Oslo, i sosialkomiteen, den 6. juni 1996.

Sylvia Kristin Brustad, Ola D Gløtvold, Valgerd Svarstad Haugland,
leder. ordfører. sekretær.