Vedlegg 2: Brev fra Kommunal- og arbeidsdepartementet v/statsråden til Stortinget, datert 30. april 1996.
Det vises til brev fra Stortingets kommunalkomité av 23. april 1996.
Vedr. pbl § 89 ... « bestemte typer byggverk »:
Hvilke typer byggverk som kan bli aktuelle er antydet i Ot.prp. nr. 39 (1993-1994) i forbindelse med Regjeringens opprinnelige utkast til endringer i plan- og bygningsloven (pbl) § 89. På s. 161 anføres bl.a.: « Slike krav vil i utgangspunktet vurderes rettet mot spesielle kategorier bebyggelse, f.eks. der sterke hensyn til mange brukere eller brukergrupper gjøre det berettiget med inngrep. Det kan være bygg som skoler, sykehus og andre større publikumsbygg samt offentlige kontorer. For boliger vil det bare kunne bli tale om å vurdere tiltak i helt spesielle tilfelle. » I Ot.prp. nr. 44 (1995-1996) er det i avsnitt 2.3.4.3 vist til ovennevnte avsnitt. For øvrig fremgår det en del eksempler i forskjellige sammenhenger i forbindelse med omtalen av lovutkastet i Ot.prp. nr. 44. Under 2.3.4.6 nevnes offentlige kontorer, bygg for kollektivtrafikk, butikker, hoteller, restauranter, kinoer, teatre, idrettsanlegg og annen offentlig eller privat tjenesteyting.
Ovennevnte eksempler er trukket frem som en del kategorier bygg det kan bli aktuelt å stille krav til. Som lovteksten viser til, er det en rekke kriterier som vil bli vurdert som ledd i å avgrense klarere hvilke bygg en er ute etter. Jeg antar derfor at utvalget i praksis vil gjelde visse bygg innenfor en kategori, noen ganger kombinert med krav til en type installasjon, f.eks. ventilasjonsanlegg. Eksempler kan være:
- | i skoler/sykehus o.l. med over et visst antall elever/pasienter og innemiljø dårligere enn en bestemt grense kreves ventilasjonsanlegg |
- | serveringssteder, kontorer osv., eventuelt med nærmere avgrensing, pålegges å sikre/bedre tilgjengelighet for bevegelseshemmede, bedre ventilasjon osv. |
- | boliger og/eller andre bygg som er sterkt utsatt for radon (grenser må settes) pålegges å gjennomføre visse beskyttelsestiltak |
Vedr. krav til organisering i § 98a:
Med uttrykket «krav til organisering» i fjerde ledd annet punktum har departementet ment at det bør gis hjemmel til å kreve at et foretak er organisert slik at det sikres klare ansvarslinjer og tilstrekkelig byggfaglig ledelse osv. til å gjennomføre aktuelle tiltak. Dette skal kunne kreves dokumentert ved fremleggelse av foretakets organisasjonsplan.
Dersom ordet « organisering » byttes ut med « organisasjonsplan » i § 98a fjerde ledds annet punktum, må det ikke tolkes så snevert at man bare kan stille krav til fremleggelse av slik plan, men ikke til innholdet i planen.
Et annet alternativ (alt. 2 nedenfor) for bedre å få fram at det ikke dreier seg om andre betydninger av ordet « organisering », f.eks. organisering i fagforening o.l., kan være at ordet « foretakenes » legges til i lovteksten, slik at det fremgår klarere at det er krav til foretakenes organisering som skal fremgå av organisasjonsplanen.
Med det ovenstående som utgangspunkt blir alternativ ordlyd i § 98a fjerde ledds annet punktum følgende (endringer understreket):
Alt. 1 (komiteens forslag):
« Godkjenningskravene skal gjelde foretakenes evne til å tilfredsstille denne lovs krav, og kan gjelde krav til organisasjonsplan, system for oppfyllelse av kravene, og kompetanse hos foretakenes faglige ledelse, basert på utdanning og praksis. »
Alt. 2:
« Godkjenningskravene skal gjelde foretakenes evne til å tilfredsstille denne lovs krav, og kan gjelde krav til foretakenes organisasjon, system for oppfyllelse av kravene, og kompetanse hos foretakenes faglige ledelse, basert på utdanning og praksis. »