Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

2. Verdiskapningstiden i lærebedrift (§ 1b)

       I fagopplæringsloven § 1b foreslås et nytt åttende ledd som går ut på at departementet kan bestemme at bedriftsdelen av læretiden for et fag skal bestå av bare verdiskapning. Departementet forutsetter at verdiskapningstiden i bedriften støtter opp under læreplanens kompetansemål. Opplæring tre år i skole før verdiskapningsdel i bedrift vil gjelde i enkelte svært få fag, og ikke medføre nye utgifter for fylkeskommunen.

       Komiteen har merket seg synspunktene fra departementets høringsrunde om at lovhjemmelen bare skal benyttes når tariffpartene er enige, og at LO, NHO og RFA foreslår alternativ utforming av lovteksten.

       Komiteen vil her vise til proposisjonen hvor det sies at « Partene i arbeidslivet er gjennom opplæringsrådene sikret medvirkning når opplæringsstrukturen for et fag skal fastsettes, jf. lov om fagopplæring i arbeidslivet § 18 ».

       Komiteen vil understreke at lov om fagopplæring forutsetter et tett og godt samarbeid mellom departementet og partene i arbeidslivet. Komiteen forutsetter at departementets fullmakt benyttes slik at avvik fra hovedmodellen i størst mulig grad utøves i tråd med partene i arbeidslivets tilråding. Komiteen konstaterer at hovedmodellen i de fleste tilfeller følges, men ser at enkelte fag vil ha behov for unntak for å ivareta arbeidslivets krav om kvalitet i fagopplæringen.

       Komiteens medlemmer fra Høyre og representanten Christiansen viser til brev fra departementet 14. mai 1996, hvor det står:

       « Forslaget vil gi en viss utvidet mulighet til å fastsette struktur i enkelte spesielle fag tilpasset fagets særskilte behov. Forslaget innebærer ikke noen endring i balansen mellom partene og departementet om mulighet for å gjøre unntak fra hovedmodellen. »

       Disse medlemmer legger denne tolkning til grunn og forutsetter at lovendringen øker muligheten til avvik fra hovedmodellen. Disse medlemmer viser for øvrig til at Høyre tidligere har fremmet forslag om alternative løp innen fagopplæringen og forslag om økt fleksibilitet. Disse medlemmer konstaterer imidlertid at disse forslagene så langt ikke har samlet flertall i Stortinget.