4. Tilsyn
Tilsyn med forskrift om fibermerking av tekstilprodukter og forskrifter om kvantitative analysemetoder
Forskrift om fibermerking av tekstilprodukter
Forbrukerombudet er tillagt myndigheten med å føre tilsyn med nåværende fibermerkeforskrift. Tilsynsmyndigheten har adgang til alle steder der det produseres, transporteres eller omsettes varer som er merkepliktige. Tilsynsmyndigheten kan kreve de nødvendige opplysninger og har rett til å utta prøver til nærmere undersøkelser. Tilsynet utøves i form av markedskontroll og kontroll utført i laboratorier.
Både Forbrukerombudet og Konkurransetilsynets lokalkontorer foretar kontrollene.
Forskrifter om kvantitative analysemetoder av binære og ternære tekstilfiberblandinger
I forbindelse med tilsynet av de forskrifter som skal utarbeides på området, anser Barne- og familiedepartementet det som naturlig å bygge på det eksisterende tilsynsapparat etter fibermerkeforskriften. Det antas at behovet for slik kontroll ikke vil bli omfattende.
Tilsyn med energimerkeordningen
Gjennomføringen av energimerkedirektivet medfører at det må utpekes et organ for å ivareta tilsyns- og oppfølgingsoppgaver. Organets oppgaver vil være tredelt:
1. | Informasjon til bransjen og forbrukerne, etablering av sekretariatet og rutiner. |
2. | Sekretariatsdrift, veiledning og produktoversikt. |
3. | Kontroll av oppgitt informasjon/målinger. |
Myndigheten med å føre tilsyn med at bestemmelsene i energimerkeforskriften blir overholdt, tillegges Norges vassdrags- og energiverk (NVE). Håndhevingen av energimerkeforskriften vil gjennomføres på bakgrunn av rapporter fra et uavhengig teknisk organ. NVEs vedtak vil kunne påklages til Nærings- og energidepartementet.
Tilsyn med forskrift om frivillig merking av luftbåren støy fra husholdningsapparater
Det antas at behovet for et slikt tilsyn ikke vil bli omfattende. Barne- og familiedepartementet vil i likhet med Nærings- og energidepartementet vurdere å inngå avtale om kontrollvirksomhet med et uavhengig kontrollorgan.