Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

4. Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og representanten Roy N Wetterstad, viser til at markedsføringsloven ivaretar vesentlige samfunnsinteresser, og en er enig i at det er et klart behov for å gjøre forbrukerinteressene mer synlige.

       I den forbindelse viser flertallet til at en i de senere årene har sett at markedsføringen blir stadig mer pågående og aggressiv, uten at det har vært mulig å benytte seg av sanksjoner og ilegge bøter for overtredelse av markedsføringsloven.

       Flertallet viser videre til at det i de senere årene er innført adgang til å benytte seg av sanksjoner i forbindelse med overtredelse av bl.a. konkurranseloven og kringkastingsloven. I kringkastingsloven gjelder det ved overtredelse av reglene om reklame.

       Flertallet er derfor tilfreds med at det nå legges frem et forslag til innføring av tvangsgebyr ved brudd på §§ 1-5 og kapittel II i markedsføringsloven, og at ordningen vil gjelde både Forbrukerombudets og Markedsrådets vedtak.

       Flertallet viser til at med lovverk er den økonomiske og strafferettslige risiko ved overtredelse av markedsføringsloven lav, mens fortjenesten på lovstridig markedsføring kan være stor.

       Flertallet viser til at det fremsatte lovforslag er et kompromiss mellom hensynet til økt effektivitet i tilsynet og ivaretakelse av rettssikkerhetsgarantier.

       Komiteens medlemmer fra Høyre og representanten Roy N. Wetterstad er av prinsipielle grunner imot å innføre tvangsgebyr. Disse medlemmer viser til at markedsføringsloven er under revidering. Disse medlemmer er ikke enig med departementet i at behovet for en gebyrordning er så stor at man ikke kan avvente behandlingen av markedsføringslovutvalgets innstilling. Disse medlemmer vil peke på at det er viktig at de materielle regler og virkemidler kan sees i sammenheng. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn gå imot innføring av tvangsgebyr.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti, Jorunn Hageler, har merket seg at Regjeringa i Ot.prp. nr. 34 nå foreslår en forskriftshjemmel som gir mulighet for å gi nærmere bestemmelser om tvangsgebyr.

       Dette medlem er fornøyd med at Regjeringa på denne måten følger opp merknad fra Innst.S.nr.149 (1992-1993) (Likestillingsmeldinga) der et flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, ba Regjeringa om å

       « vurdere å innføre administrative gebyr etter modell frå Sverige og Finland. Eit slikt gebyr kan gjevast etter brot på vedtak fatta i Marknadsføringsrådet. Høve til å gi eit slikt gebyr vil etter fleirtalets meining verke forebyggjande samstundes som det i sterkare grad signaliserer kor viktig styresmaktene ser på kjønnsdiskriminerande reklame i strid med marknadsføringslova. »

       Dette medlem vil i forbindelse med behandlingen av endringer i markedsføringsloven understreke den betydning reklame har som kanskje det viktigste virkemiddelet for å få forbrukerne til å kjøpe varer og tjenester. Reklame er også med på å skape kunstige behov, og er utvilsomt en sentral bidragsyter til overforbruket i den rike del av verden.

       Dersom overforbruket skal reduseres, må også reklamestrømmen begrenses. Et fornuftig virkemiddel for å oppnå dette mener dette medlem kan være å innføre en miljøavgift på reklame. Andre virkemidler kan være positiv miljømerking og lett tilgjengelig uavhengig produktinformasjon.

       Dette medlem mener at en større grad av bevisstgjøring av forbrukerne omkring budskapet i reklamen også kan være en vei å gå. Det kan man bl.a. oppnå gjennom å styrke undervisningen på dette området i skoleverket. Offentlig sektor bør gå foran i denne utviklingen, og benytte de virkemidlene som er tilgjengelige. Aktuelt i så måte kan være reklamefrie « offentlige rom », - offentlige institusjoner, fasader, kollektivtrafikk, etc.

       Dette medlem vil i denne forbindelse vise til Dok.nr.8:57 (1994-1995) fra stortingsrepresentantene Paul Chaffey og Erik Solheim om tiltak for å redusere overforbruket slik at forbruksutviklingen bringes i samsvar med hensynet til det globale miljø. Forslaget ligger nå til behandling i Stortingets energi- og miljøkomité.

       Av de forslag som Stortinget blir bedt om at Regjeringa bør vurdere vil dette medlem bl.a. nevne:

- Innføre en avgift på reklame.
- Bevisstgjøring gjennom skoleverket ved styrket undervisning omkring reklame og mediapåvirkning.
- Reklameforbud i offentlige rom som sykehus, skoler, kollektivtrafikk o.l.
- Forby handel med/utveksling av adresser mellom firmaer som sender ut adressert reklame.
- Innføre forbud mot alle former for telefonsalg.
- Innføre krav om at det sammen med adressert postreklame skal gis informasjon om hvilke register adressaten står i, samt hvor firmaet har fått adressen fra, og om hvordan en kan bli slettet fra gjeldende register.