Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

1. Om endringer i lov om kontroll med markedsføring og avtalevilkår

       Til Odelstinget.

       Barne- og familiedepartementet legger i proposisjonen frem forslag om adgang til å ilegge tvangsgebyr ved brudd på §§ 1-5 og kapittel II i markedsføringsloven.

       Departementet foreslår at det i vedtak truffet av Markedsrådet eller Forbrukerombudet som hovedregel skal fastsettes et tvangsgebyr som skal betales dersom vedtaket overtres. Tvangsgebyrvedtaket vil ikke rette seg mot den allerede foretatte handlingen, men mot en gjentakelse eller fortsettelse av denne. Dersom annonsekampanjer må tilbakekalles e.l., skal det gis en frist for det. I vedtaket skal det angis hvem som, i tilfelle overtredelse, vil bli ilagt tvangsgebyr, samt størrelsen på tvangsgebyret. Vedtaket vil ha en varighet på 3 år, og vil dermed gi grunnlag for utstedelse av tvangsgebyr for overtredelser som finner sted innen denne perioden.

       Dersom et vedtak truffet av Forbrukerombudet eller Markedsrådet ikke overholdes, skal Forbrukerombudet som hovedregel utferdige forelegg om tvangsgebyr. Tvangsgebyret utmåles i samsvar med det som er fastsatt i forbuds/påbudsvedtaket, og det settes en frist på minst 3 uker for vedtagelse av forelegget. Vedtas forelegget, vil det være tvangsgrunnlag for utlegg. I motsatt fall må Forbrukerombudet bringe saken inn for domstolene for å få fastslått betalingsplikten. Det forutsettes at Forbrukerombudet reiser søksmål i de sakene der tvangsgebyret ikke blir vedtatt, med mindre særlige grunner foreligger.

       Forbrukerombudets vedtak om å utferdige forelegg og beslutningen om å reise søksmål skal ikke kunne påklages. Det forutgående vedtaket med tvangsgebyrfastsettelsen skal på vanlig måte kunne påklages til Markedsrådet. En klage vil som hovedregel ikke ha oppsettende virkning. Derved vil fristen for å etterkomme vedtaket ikke utsettes selv om vedtaket påklages. Dette er av vesentlig betydning i markedsføringen hvor tidsfaktoren er sentral.

       Lovforslaget omfatter også personer og virksomheter som medvirker. Forslaget tar sikte på å omfatte alle personer som faktisk har medvirket til den ulovlige markedsføringen, uavhengig av selskapsrettslig innretning eller formell tilknytning. Likeledes vil virksomheter som medvirker, f.eks. et reklamebyrå, kunne rammes. Det foreslås imidlertid at underordnete ansatte unntas, slik de i dag er unntatt fra det strafferettslige ansvaret.

       De foreslåtte endringer vil bare gjelde vedtak med hjemmel i markedsføringsloven §§ 1-5 og kapittel II. Forbrukerområdets og Markedsrådets vedtak etter reglene om reklame i kringkasting omfattes ikke av forslaget. Forbrukerområdet eller Markedsrådet kan imidlertid, med hjemmel i markedsføringsloven, nedlegge forbud mot markedsføringen i kringkasting. Disse sakene vil omfattes av lovforslaget. Det samme vil gjelde der Forbrukerombudet eller Markedsrådet treffer vedtak om markedsføring som er regulert i annen spesiallovgivning, men hvor forholdet også rammes av markedsføringsloven.