13. Konsekvenser for a/s vinmonopolet
13.1 Sammendrag
Et forslag til prinsippskisse for deling av A/S Vinmonopolet er lagt fram for Stortinget i en egen stortingsproposisjon (St.prp. nr. 49 (1994-1995)) samtidig med Ot.prp. nr. 51 (1994-1995) . Departementet bemerker at detaljmonopolet i utgangspunktet skal drive sin virksomhet innenfor de samme rammebetingelsene som tidligere, og at systemet med like priser over hele landet vil bli opprettholdt. For å understreke detaljmonopolets nøytrale stilling i forhold til produkter og leverandører, foreslås det at det i § 3-1 nytt femte ledd uttrykkelig fastslår at A/S Vinmonopolet ikke skal forskjellsbehandle leverandører og produkter på grunn av nasjonalitet eller opprinnelsesland.
13.2 Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, viser her til stortingsproposisjonen om deling av A/S Vinmonopolet hvor detaljmonopolet skilles ut i et eget selskap. Det forutsettes at dette selskapet ikke kan ha tilvirknings- og engrosbevilling.
Flertallet vil understreke betydningen av at det ikke skjer en sammenblanding mellom detaljmonopolet og virksomhet som skal konkurrere med andre private aktører på engrosmarkedet som følge av opphevelse av eneretten på import av vin og brennevin.
Flertallet legger vekt på at systemet med like priser over hele landet skal opprettholdes for detaljmonopolet.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, mener at det for å sikre et tilfredsstillende vareutvalg i alle utsalg er viktig at grossistene, som har ansvar for distribusjon, i avtale med detaljmonopolet kan pålegges å levere produktene til detaljutsalgene uavhengig av geografisk beliggenhet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, vil ut fra samme hensyn opprettholde dagens ordning med et tilleggsutvalg i tillegg til testutvalget. Likebehandling av leverandører og produkter til detaljmonopolet er etter flertallets mening viktig og innkjøp og prisfastsettelse skal skje innenfor et åpent og kontrollerbart system. Flertallet merker seg at detaljmonopolet skal benytte samme pris overfor forbrukere og skjenkesteder og at rabatter ikke skal inngå.
Flertallet registrerer at spesialbestillinger fra forbrukere opprettholdes, forutsatt at produktet kan skaffes gjennom grossistene. Med etablering av flere aktører med engrosvirksomhet og behovet for detaljmonopolet til å ivareta forretningsmessige vilkår tilpasset etterspørselen, bør fortsatt ikke monopolet pliktes til å oppta ethvert produkt som leverandør ønsker solgt.
Flertallet mener at detaljmonopolet gjennom sin årlige markeds- og produktplan vil ivareta behovet for å initiere omsetning av ulike vareslag.
Flertallet merker seg at omsetning av sprit til tekniske formål ikke omfattes av EØS-avtalen og at eneretten på dette området opprettholdes.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til sin merknad under kap. 1 der dette medlem går imot å oppheve import-, eksport- og engrosmonopolet. Dersom disse monopolordningene likevel skulle bli opphevet, slutter dette medlem seg subsidiært til de merknader flertallet har lagt til grunn i dette kapittel.