Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

6. Komiteens tilråding

       Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slike

vedtak:

A.

Vedtak til lov
om telekommunikasjonn

Kap. 1. Virkeområde, formål, definisjoner m.v.

§ 1-1. Lovens saklige virkeområde

       Loven omfatter telekommunikasjonsvirksomhet. Loven gjelder ikke for programvirksomhet i kringkasting eller videresending av program i overføringsnett for kringkasting. I tvilstilfelle kan Kongen avgjøre hva som er telekommunikasjonsvirksomhet.

§ 1-2. Lovens stedlige virkeområde

       Kongen fastsetter i hvilken utstrekning loven gjelder for Jan Mayen og bilandene, og fastsetter forøvrig de unntaks- og særregler som følger av internasjonale overenskomster som Norge har sluttet seg til eller som er nødvendige på grunn av de stedlige forhold.

       Loven gjelder også for norskregistrert skip og luftfartøy og for anlegg og innretninger av enhver art med tilknytning til petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen.

       Telemyndigheten kan i forskrift avgrense lovens stedlige virkeområde og fastsette bestemmelser om lovens anvendelse på utenlandsregistrert skip i norsk sjøterritorium og utenlandsregistrert luftfartøy i norsk luftrom.

§ 1-3. Lovformål

       Lovens formål er å fremme:

a) oppfyllelse av nasjonale behov for telekommunikasjon og effektiv bruk av ressursene
b) landsdekkende tilbud av grunnleggende teletjenester til like vilkår
c) teknisk kvalitet og sikkerhet
d) tilgang til åpne telenett og teletjenester
e) samordning av telenett eller teletjenester
f) behovstilpassede teletjenester
g) forbrukerinteresser
h) personvern og privatlivets fred.
§ 1-4. Grunnleggende krav

       Grunnleggende krav etter denne lov er:

a) sikkerhet for liv og helse
b) nettintegritet, herunder datasikkerhet
c) elektromagnetisk kompatibilitet
d) hensiktsmessig bruk av det elektromagnetiske frekvensspekteret
e) samtrafikk mellom teleutstyr og offentlig telenett
f) samvirke mellom teleutstyr gjennom offentlig telenett når det er særlig grunn.

       Når sterke grunner taler for det kan telemyndigheten bestemme at andre hensyn skal føres inn under de grunnleggende krav.

§ 1-5. Telemyndigheten

       Med telemyndighet menes i denne lov Kongen, departementet, Statens teleforvaltningsråd og Statens teleforvaltning. Kongen bestemmer funksjonsfordelingen innen telemyndigheten, og kan bestemme at andre offentlige organer eller private skal utøve telemyndighet på begrensede områder.

§ 1-6. Definisjoner

       I denne lov menes med:

a) telekommunikasjon: overføring av lyd, tekst, bilder eller andre data ved hjelp av lys, radiosignaler eller andre elektromagnetiske signaler i et kommunikasjonssystem for signalbefordring
b) teleoperatør: person, foretak, sammenslutning eller myndighet som er gitt en særskilt rett til å anlegge offentlig telenett eller tilby offentlig teletjeneste
c) tjenesteleverandør: person, foretak, sammenslutning eller myndighet som tilbyr teletjeneste som ikke er konsesjonspliktig; en teleoperatør regnes som tjenesteleverandør når teleoperatøren tilbyr slik teletjeneste
d) bruker: person, foretak, sammenslutning eller myndighet som inngår avtale om tilgang til telenett eller teletjeneste til egen bruk eller utlån (sluttbruker), eller for å rette tilbud til andre (tjenesteleverandør)
e) telenett: nett for transport og fordeling av signaler mellom bestemte termineringspunkter ved hjelp av trådforbindelser, radio, optiske eller andre elektromagnetiske medier
f) teletjeneste: tilbud i næringsøyemed om formidling av telekommunikasjon helt eller delvis ved hjelp av overføring i telenett, som ikke er kringkasting
g) offentlig telenett og offentlig teletjeneste: telenett eller teletjeneste som er tilgjengelig for allmennheten eller beregnet til bruk for allmennheten
h) leid samband: utleid kapasitet i telenett som ikke omfatter brukerkontrollert svitsjing, og som ikke er leietakers fremleie av kapasitet (videresalg)
i) teleutstyr: apparater, terminaler, radioutstyr eller andre tekniske innretninger, herunder programvare, som kan nyttes til telekommunikasjonsformål eller er beregnet for slik bruk. Radioutstyr er innretninger som sender eller på annen måte utstråler signaler (radiosender), samt innretninger som mottar signaler (radiomottaker). Apparater som bare mottar kringkastingsprogram er ikke teleutstyr
j) interne telenett: telenett som er anlagt innenfor grunnmur eller avgrenset geografisk område (husstands- eller bedriftsinterne nett), og som er beregnet på eller kan tilknyttes offentlig telenett
k) lukket telenett: telenett som tilhører en person, foretak, sammenslutning eller myndighet, som nyttes i egen virksomhet og som ikke er tilknyttet offentlig telenett eller kan nyttes til signalformidling ut over landets grenser
l) kringkastingsnett: telenett som bare nyttes til kringkastingsformål. Dette omfatter landsdekkende eller geografisk avgrenset radionett og overføringsnett for kringkasting
m) radiovirksomhet: enhver etablering og bruk av radioutstyr til utstråling, utsending, overføring eller mottaking av radiosignaler, herunder kringkasting, navigasjon, fjernmåling og fjernstyring og til medisinsk, industrielt eller vitenskapelig bruk eller annen tilsiktet eller utilsiktet virkning av bruk av radioutstyr slik at annet utstyrs eller apparats funksjoner påvirkes. Lysforbindelser i fritt rom brukt til telekommunikasjonsformål kan anses som radiovirksomhet.

Kap. 2. Om teleoperatør

§ 2-1. Konsesjonspliktig telenett og bruk av telenett

       Ingen kan uten tillatelse av Kongen anlegge, inneha eller drive offentlig telenett.

       Ingen kan uten tillatelse av Kongen gjøre et lukket telenett tilgjengelig for andre, herunder tilby leid samband, eller utnytte kringkastingsnett til teletjenester. Telemyndigheten kan gi forskrifter om etablering og drift av konsesjonspliktige telenett, herunder om fritak for konsesjonsplikt.

§ 2-2. Konsesjonspliktig tjenestetilbud

       Ingen kan uten tillatelse av Kongen tilby offentlig taletelefoni eller leid samband til allmennheten.

       Kongen kan fastsette konsesjonsplikt for tilbud av andre teletjenester av betydning for oppfyllelse av nasjonale behov for telekommunikasjon.

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om konsesjonspliktige teletjenester og om tjenester som en teleoperatør tilbyr i tillegg til slike tjenester, herunder om fritak for konsesjonsplikt.

§ 2-3. Konsesjonsvilkår

       Det kan knyttes vilkår til konsesjon etter § 2-1 og § 2-2. Slike vilkår kan gjelde:

a) geografisk dekningsområde for telenett eller teletjeneste
b) sammenknytning og samordning av telenett eller teletjenester
c) bruk av nummer, adresser m.v. i samsvar med nummerplaner
d) bruk av standarder
e) beregning av priser og prisfastsetting og krav til regnskapssystem
f) krav til abonnementsvilkår og unntak fra offentliggjorte vilkår
g) tilknytning mellom jordbundet og ikke-jordbundet telenett på nærmere bestemte vilkår
h) avgifter for tilgang til telenett eller teletjeneste som drives av annen teleoperatør. Kongen kan knytte andre vilkår til konsesjonen.

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om konsesjonsvilkår, herunder om vederlaget for tilgang til nett og tjenester som nevnt under bokstav h).

§ 2-4. Åpne telenett og teletjenester

       Tilgangen til telenett eller teletjeneste som en teleoperatør eller dennes representant driver, jf § 2-1 og § 2-2, skal være åpen og skal ikke diskriminere noen. Forretningsvilkårene skal bygge på saklige kriterier og være lett tilgjengelige for allmennheten.

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om åpne telenett og teletjenester.

§ 2-5. Tillatte bruksbegrensninger

       En teleoperatør kan gjennomføre bruksbegrensninger som består i helt å nekte tilgang til telenettet eller teletjenester, avbrudd eller frakopling fra nettet eller tjenesten eller begrensning av tjenestefunksjoner, når det er nødvendig av hensyn til telekommunikasjonssikkerhet eller telenettets integritet, eller fordi teleutstyr eller bruken av utstyret ikke er godkjent etter kapittel 4 eller 5. En teleoperatør kan også gjennomføre bruksbegrensninger som følge av at teletjenester eller telenett er konsesjonspliktige.

       I nødssituasjoner som innebærer alvorlige trusler mot helse, sikkerhet eller offentlig orden eller fare for sabotasje mot nett eller tjeneste skal teleoperatøren gjennomføre nødvendige bruksbegrensninger.

       Telemyndigheten kan pålegge en teleoperatør å gjennomføre bruksbegrensninger av hensyn til rikets sikkerhet, håndheving av konsesjonsplikt eller andre viktige samfunnsinteresser.

       Bruksbegrensninger skal varsles overfor dem de angår. Ved bruksbegrensning etter annet ledd skal også telemyndigheten varsles.

       Bruksbegrensninger på grunn av andre forhold enn de som er nevnt i denne paragraf skal godkjennes av telemyndigheten.

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om bruksbegrensninger.

§ 2-6. Abonnementsavtalen

       En teleoperatør skal utarbeide abonnementsvilkår for offentlige teletjenester med opplysninger om frist for levering og feilretting, tjenestekvalitet og vilkår for tilgang til og bruk av tjenestene.

       Abonnementsvilkårene skal offentliggjøres.

       Teleoperatøren kan endre eller stenge offentlige teletjenester tidligst to måneder etter at det er varslet om endring eller opphør av tjenesten.

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om abonnementsvilkårene.

Kap. 3. Om tjenesteleverandør

§ 3-1. Registrering av tjenesteleverandør

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om registreringsplikt for tjenesteleverandører og om registreringen.

§ 3-2. Tildeling av nummer. Bruk av nummerplaner

       Telemyndigheten kan tildele nummer eller nummerserier, herunder navn og adresser, i samsvar med nummerplaner.

       Telemyndigheten kan pålegge leverandører av offentlige teletjenester å ta i bruk nummerplaner. Telemyndigheten kan gi forskrifter om tildeling av nummer og om bruk av nummerplaner.

§ 3-3. Bruk av standarder og samvirke

       Telemyndigheten kan pålegge leverandører av offentlige teletjenester å ta i bruk standarder eller på annen måte tilpasse tjenestetilbudet med sikte på samvirke med telenett eller teletjenester.

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om bruk av standarder og om samvirke.

§ 3-4. Godkjennelse av tjenestetilbud

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om at tjenestetilbud skal godkjennes i henhold til krav som fremgår av forskriftene. Det kan pålegges tiltak for å sikre landsdekkende tjenestetilbud eller andre viktige samfunnsinteresser, herunder plikt til å etablere samvirke med andre teletjenester, samt medvirke til etablering av utenlandssamband.

       Godkjennelsen kan trekkes tilbake dersom kravene ikke lenger er oppfylt.

§ 3-5. Leverandør av grunnleggende teletjeneste

       Telemyndigheten kan pålegge leverandører av grunnleggende teletjenester å gjennomføre tiltak for å sikre oppfyllelse av nasjonale behov for telekommunikasjon, herunder plikt til å etablere landsdekkende tjenestetilbud, samt inngå i samarbeid med annen nasjonal eller utenlandsk tjenesteleverandør eller teleoperatør.

       Kongen kan bestemme hva som er grunnleggende teletjeneste.

§ 3-6. Tjenesteleverandørens avtaleforhold

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om at åpen tilgang i henhold til § 2-4 skal gjelde for offentlige teletjenester. Det kan bestemmes at § 2-5 og § 2-6 skal gjelde tilsvarende for leverandører av offentlige teletjenester.

Kap. 4. Om teleutstyr. Godkjennelse, innførsel, omsetning m.v

§ 4-1. Virkeområde

       Bestemmelsene i dette kapitlet gjelder for alt teleutstyr, jf. § 1-6 bokstav i), med mindre telemyndigheten har gjort unntak.

§ 4-2. Godkjennelse av teleutstyr

       Teleutstyr skal godkjennes av telemyndigheten med mindre det er gyldig merket i henhold til overensstemmelseserklæring, jf. § 4-3.

       Teleutstyr som skal godkjennes er:

a) alt radioutstyr med mindre det er gjort unntak
b) annet teleutstyr som kan tilknyttes eller samvirke med offentlig telenett eller er beregnet på slik bruk.

       Teleutstyr skal likevel ikke typegodkjennes dersom det er merket med at det bare er beregnet for tilknytning til telenett som ikke er offentlige.

       Alt utstyr med samme typebetegnelse som den godkjente utstyrsenheten skal merkes slik telemyndigheten har bestemt.

       Telemyndigheten kan unnta teleutstyr fra godkjennelsesplikten på vilkår av at utstyret merkes slik telemyndigheten bestemmer. Telemyndigheten kan gi forskrifter om godkjennelsen eller merkingen av teleutstyr, og om hvem som kan søke godkjennelse, samt bestemme at dokumentasjon som er lagt til grunn for godkjennelsen på fastsatte vilkår kan nyttes også senere.

§ 4-3. Samsvarserklæring

       Erklæring om at teleutstyr i henhold til samsvarsvurderinger oppfyller regler som er gitt i internasjonale overenskomster som Norge har sluttet seg til, kan gis av organ som er utpekt av departementet. Tilvirker av teleutstyr kan gi egenerklæring på grunnlag av godkjent kvalitetssikringssystem. Alt teleutstyr med samme typebetegnelse som det som fremgår av samsvarserklæringen skal merkes slik det er bestemt.

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om gjennomføringen av denne paragrafen.

§ 4-4. Nektelse av godkjennelse. Tilbakekall

       Telemyndigheten kan nekte typegodkjennelse av teleutstyr som ikke oppfyller de grunnleggende krav etter § 1-4.

       Telemyndigheten kan trekke tilbake typegodkjennelse dersom teleutstyret eller merkingen endres etter at godkjennelsen er gitt, dersom utstyret ikke lenger oppfyller de grunnleggende krav etter § 1-4 eller dersom andre vesentlige forutsetninger for godkjennelsen bortfaller.

       Tilbakekall av typegodkjennelse omfatter alt teleutstyr med samme typebetegnelse, med mindre årsaken til tilbakekallet er at utstyret eller merkingen endres etter at godkjennelse ble gitt.

§ 4-5. Forbud mot innførsel, omsetning m.v. og bruk av teleutstyr

       Det er forbudt å føre inn teleutstyr til eget bruk, å tilby, avhende eller på annen måte overlate teleutstyret til andre dersom det ikke er typegodkjent eller merket som telemyndigheten har bestemt etter § 4-2, eller gyldig merket i henhold til overensstemmelseserklæring, jf. § 4-3. Det samme gjelder tilknytning av teleutstyr til offentlig telenett, herunder samvirke med offentlig nett, samt besittelse, etablering eller bruk av radioutstyr, med mindre utstyret er unntatt fra godkjenningsplikt. Det er forbudt å knytte teleutstyr til offentlig nett når utstyret ikke er beregnet for slik bruk. Det er forbudt å overlate konsesjonspliktig radioutstyr til andre enn de som dokumenterer nødvendig tillatelse.

       Forbudet etter denne bestemmelse omfatter også utstyr som er i strid med grunnleggende sikkerhetskrav etter § 1-4.

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om gjennomføringen av forbudene fastsatt i denne paragraf.

§ 4-6. Registrering av utstyrsleverandører og teleutstyr

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om at den som i næringsøyemed tilbyr, omsetter eller på annen måte overlater teleutstyr til andre skal registreres.

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om at teleutstyr som markedsføres eller som omsettes i næringsøyemed eller på annen måte overlates til andre skal registreres innen en fastsatt frist.

Kap. 5. Om radiovirksomhet. Tillatelse til bruk av radioutstyr, frekvenstildeling m.v

§ 5-1. Virkeområde

       Bestemmelsene i dette kapitlet gjelder for all radiovirksomhet, jf. § 1-6 bokstav m), med mindre telemyndigheten har gjort unntak.

§ 5-2. Frekvenstildeling

       Telemyndigheten tildeler frekvenser til radiovirksomhet innenfor rammen av faktisk eller planlagt bruk av frekvenser. Det kan tas hensyn til fremtidige frekvensbehov. Telemyndigheten kan gi forskrifter om frekvenstildeling.

§ 5-3. Tillatelse til bruk av radioutstyr

       Radioutstyr kan bare besittes, etableres eller brukes når telemyndigheten har gitt tillatelse. Det kan knyttes vilkår til tillatelsen, blant annet med hensyn til sendereffekt, plassering av utstyr, båndbredde, dekningsområde og tilknytning til offentlige telenett.

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om etablering og bruk av radioutstyr.

§ 5-4. Tillatelse til radiosystem

       System med samvirkende radioutstyr kan bare besittes, etableres eller brukes når telemyndigheten har gitt tillatelse. Det kan knyttes vilkår til tillatelsen, blant annet kan det pålegges sikringstiltak for å hindre ulovlig bruk av systemet.

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om etablering og bruk av radiosystem.

§ 5-5. Nektelse av tillatelse. Tilbakekall

       Telemyndigheten kan nekte tillatelse eller tildeling etter dette kapitlet når det følger av overordnede telepolitiske hensyn, jf. § 1-3, eller grunnleggende krav etter § 1-4, eller det ikke er innhentet tillatelse til å etablere og drive telenett eller teletjeneste. Tillatelse kan også nektes dersom radioutstyret ikke oppfyller kravene fastsatt i eller i medhold av kapittel 4.

       Tillatelse eller tildeling kan trekkes tilbake på grunnlag som nevnt i første ledd eller dersom andre vesentlige forutsetninger for tillatelse eller tildeling bortfaller. Frekvenstildeling kan også trekkes tilbake når det følger av internasjonal overenskomst som Norge har sluttet seg til.

Kap. 6. Forskrifter. Godkjennelse og registrering av nett og installatør m.v

§ 6-1. Forskrifter om markedsføring

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om markedsføring som er nødvendige av hensyn til gjennomføringen av denne lov.

§ 6-2. Forskrifter om tekniske krav

       Telemyndigheten kan gi forskrifter for å sikre de grunnleggende krav etter § 1-4.

§ 6-3. Forskrifter om standarder

       Telemyndigheten kan i forskrifter bestemme at tekniske standarder eller felles tekniske bestemmelser på offisielt språk i henhold til internasjonale avtaler skal ha forskrifts virkning.

§ 6-4. Forskrifter om telenett

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om avgrensningen av interne og lukkede telenett, og om etablering, drift og bruk av slike nett, herunder om registrerings- eller godkjennelsesordninger.

§ 6-5. Godkjennelse av overføringsnett for kringkasting

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om at etablering, drift og bruk av overføringsnett for kringkasting skal godkjennes i henhold til krav fastsatt i forskrifter. Godkjennelsen kan trekkes tilbake dersom kravene ikke lenger er oppfylt.

§ 6-6. Godkjennelse av installatør og reparatør. Registrering

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om at den som tilbyr installasjon eller reparasjon av telenett eller teleutstyr, herunder overføringsnett for kringkasting, skal godkjennes. Det samme gjelder den som i næringsøyemed foretar installasjon eller reparasjon til eget bruk. Installatør og reparatør kan pålegges å melde seg inn i et særskilt register. Telemyndigheten kan tilbakekalle godkjennelsen dersom installatør eller reparatør i sin virksomhet ikke overholder krav fastsatt i eller i medhold av denne lov.

Kap. 7. Tilsyn og kontroll. Retting, stenging, sikring m.v

§ 7-1. Tilsyn og kontroll

       Telemyndigheten fører tilsyn med at kravene fastsatt i eller i medhold av denne lov er oppfylt, herunder tilsyn med teleoperatørens eller tjenesteleverandørens avtaler med brukerne.

       Telemyndigheten kan i forbindelse med tilsynet ta stikkprøver og besørge utført målinger og annen kontroll. Kontroll kan skje uten forhåndsvarsel.

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om tilsyn og kontroll, herunder om omkostninger i forbindelse med kontroll.

§ 7-2. Plikt til å medvirke til kontroll

       Den som er utsatt for kontroll plikter å sørge for at telemyndigheten har uhindret adgang til virksomheten eller til lokaler der teleutstyr eller annen innretning som hører inn under denne loven finnes.

       Telemyndigheten kan pålegge innehaveren eller dennes representant å være til stede under kontrollen. Nødvendig dokumentasjon skal gjøres tilgjengelig for telemyndigheten.

       Manglende medvirkning til kontroll kan føre til stenging av telekommunikasjonsvirksomheten.

§ 7-3. Intern kontroll

       Telemyndigheten kan bestemme at det skal etableres interne kontrollsystem for å sikre at kravene fastsatt i eller i medhold av denne lov er oppfylt. Det skal utarbeides dokumentasjon som viser at kravene til intern kontroll er oppfylt. Dokumentasjonen skal være tilgjengelig for telemyndigheten.

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om intern kontroll og om dokumentasjon.

§ 7-4. Retting og endring av avtalepraksis

       Dersom telekommunikasjonsvirksomhet ikke oppfyller kravene fastsatt i eller i medhold av loven, kan telemyndigheten påby retting innen en fastsatt frist. Dersom påbudet ikke etterleves kan tillatelse, tildeling eller annen godkjennelse som er gitt i henhold til loven trekkes tilbake. Telemyndigheten kan kreve at teleoperatører eller tjenesteleverandører endrer avtalepraksis i samsvar med kravene fastsatt i eller i medhold av loven.

§ 7-5. Stenging

       Telemyndigheten kan gjennomføre stenging av telenett, teletjeneste, teleutstyr eller radiovirksomhet når det ikke foreligger slik tillatelse, tildeling eller godkjennelse som loven påbyr, eller virksomheten kan medføre vesentlige trusler mot helse eller sikkerhet.

       I forbindelse med stenging kan det kreves at radioutstyr demonteres og forsegles. Stenging kan skje uten forhåndsvarsel.

       Når det finnes påkrevet, kan telemyndigheten kreve bistand av politiet for å gjennomføre stenging og/eller forsegling.

§ 7-6. Forbud mot markedsføring av teleutstyr. Tilbaketrekking

       Dersom bruken av teleutstyr kan medføre trusler mot de grunnleggende krav etter § 1-4, kan telemyndigheten pålegge tilvirker, importør eller forhandler straks å stanse tilbudet og omsetningen av utstyret, samt å gjennomføre tiltak for å trekke utstyret tilbake fra markedet. Telemyndigheten kan også påby at tilbud og omsetning av teleutstyr som ikke er gyldig merket etter reglene i § 4-2 straks stanses.

§ 7-7. Sikring av telenett m.v.

       Telemyndigheten kan pålegge teleoperatør, tjenesteleverandør, innehaver av radiosystem og bruker av radioutstyr, samt installatører av telenett og teleutstyr, å gjennomføre sikringstiltak av hensyn til rikets sikkerhet, personvernet, taushetsplikt eller andre viktige samfunnsinteresser og herunder formidle meldinger fra statsmyndigheter når det har vesentlig betydning. Omkostninger og tap i forbindelse med tiltakene bæres av den som gjennomfører dem. Pålegg om sikring kan gis uten forhåndsvarsel.

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om sikringstiltak og om teleoperatørs virksomhet under beredskap og krig.

Kap. 8. Kontroll med åpen tilgang til nett og tjeneste. Klage

§ 8-1. Kontroll med åpen tilgang til telenett og teletjeneste

       En bruker kan bringe spørsmål om en teleoperatør eller en tjenesteleverandør har opptrådt i strid med kravene om åpen tilgang til telenett og teletjenester inn for telemyndigheten. Andre med rettslig interesse i saksforholdet kan også be om avgjørelse.

       Bruker, teleoperatør eller tjenesteleverandør som ikke har fått medhold i avgjørelse etter første ledd, kan bringe spørsmålet inn for EFTAs overvåkningsorgan. Det avskjærer ikke adgangen til søksmål for de alminnelige domstoler at saken er brakt inn for telemyndigheten. Tvistemålsloven § 437 gjelder ikke.

       Telemyndigheten kan bestemme at spørsmål i forbindelse med bruksbegrensninger som følge av betalingsmislighold kan bringes inn for telemyndigheten. Telemyndigheten kan gi forskrifter om adgangen til å bringe spørsmål inn for telemyndigheten og for EFTAs overvåkningsorgan, og om fremgangsmåten og saksbehandlingen.

§ 8-2. Klage over opphør av tjeneste

       Berørt bruker kan bringe spørsmål om endring eller opphør av tjenester inn for telemyndigheten, som kan pålegge teleoperatør eller tjenesteleverandør å utsette tidspunktet for oppsigelse av avtalen i henhold til § 2-6, jf. § 3-6.

§ 8-3. Forskrifter om klageadgang

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om klage over enkeltvedtak etter denne lov og om hvem som er klageorgan.

Kap. 9. Opplysningsplikt, offentlighet og taushetsplikt

§ 9-1. Opplysningsplikt

       Telemyndigheten kan kreve utlevert opplysninger som er nødvendige av hensyn til gjennomføringen av denne loven eller oppgaver som er pålagt telemyndigheten i forbindelse med internasjonale overenskomster som Norge har sluttet seg til, blant annet for å undersøke mulig overtredelse av denne loven eller forskrifter eller vedtak i medhold av loven.

       Opplysningene kan kreves utlevert skriftlig eller muntlig innen en fastsatt frist fra den enkelte eller fra grupper av ervervsdrivende, organisasjoner m.v. Dersom fristen ikke overholdes kan tillatelse, godkjennelse eller annen tildeling i henhold til loven trekkes tilbake.

       Taushetsplikt etter § 9-3 eller etter forvaltningsloven er ikke til hinder for opplysningsplikt som bestemt i denne paragraf.

       Telemyndigheten skal bevare taushet om de taushetsbelagte opplysningene.

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om opplysningsplikten.

§ 9-2. Offentlighet

       Telemyndigheten kan uten hinder av forvaltningsloven § 13 første ledd nr. 2 offentliggjøre opplysninger om teleoperatørs eller tjenesteleverandørs avtaleforhold for å sikre at kravene om åpen tilgang til telenett og teletjenester er oppfylt. Det skal tas hensyn til den ervervsdrivendes berettigede interesse i å bevare forretningshemmeligheter. Det kan ikke offentliggjøres opplysninger om tekniske innretninger eller løsninger.

       Ingen har overfor telemyndigheten krav på å gjøre seg kjent med opplysninger som er innhentet i medhold av § 9-1 i forbindelse med saksbehandlingen etter § 8-1, med mindre partsinnsyn følger av første ledd eller forvaltningsloven.

§ 9-3. Taushetsplikt

       Teleoperatør, tjenesteleverandør og installatør plikter å bevare taushet om innholdet av telekommunikasjonen og om andres bruk av telekommunikasjon, herunder opplysninger om tekniske innretninger og fremgangsmåter. De plikter å gjennomføre tiltak for å hindre at andre enn de som opplysningene gjelder får anledning til selv å skaffe seg kjennskap til slike opplysninger. Heller ikke kan de nytte opplysningene i egen virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for andre, med mindre det dreier seg om statistiske opplysninger om nettverkstrafikk som er fullt ut anonymiserte og som ikke gir informasjon om innretninger eller tekniske løsninger.

       Taushetsplikt etter første ledd gjelder også for alle som utfører arbeid eller tjeneste for teleoperatør, tjenesteleverandør, teleinstallatør eller telemyndigheten. Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet.

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om taushetsplikten. Annen lovbestemt taushetsplikt gjelder i tillegg til denne paragrafen.

Kap. 10. Gebyr og avgifter. Ekspropriasjon, tvangsbot og straff

§ 10-1. Gebyrer og avgiftsplikt

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om gebyr for konsesjoner, tillatelser, tildelinger eller andre forvaltningstjenester som gis i medhold av loven, og for registrering og vedlikehold av registre som opprettes i medhold av loven.

       Telemyndigheten kan pålegge teleoperatør eller tjenesteleverandør å betale avgift til staten.

       Telemyndigheten kan også pålegge teleoperatør eller tjenesteleverandør å betale avgift til annen teleoperatør eller tjenesteleverandør for tilslutning til nett eller teletjeneste.

       Avgiftsplikt etter annet og tredje ledd kan telemyndigheten også fastsette i forskrift.

§ 10-2. Ekspropriasjon

       Teleoperatør som Kongen utpeker er berettiget til å anbringe telenett, teleutstyr eller annen innretning til telekommunikasjonsformål på, over, gjennom eller under offentlig eller privat eiendom. Det skal ytes vederlag ifølge fjerde ledd.

       Kongen kan gjøre vedtak om eller gi samtykke til ekspropriasjon av eiendomsrett eller bruksrett til fast eiendom for anbringelse av telenett, teleutstyr eller annen innretning til telekommunikasjonsformål.

       For å ivareta det offentliges eller abonnentenes interesser i en hensiktsmessig utnyttelse av ressurser til telekommunikasjonsformål, kan Kongen gjøre vedtak om eller gi samtykke til ekspropriasjon av eiendomsrett eller bruksrett til telenett, teleutstyr eller andre innretninger som nyttes til telekommunikasjonsformål. I denne sammenhengen kan Kongen vedta eller gi samtykke til ekspropriasjon av eiendomsrett eller bruksrett til fast eiendom som nyttes i driften av telenett, teleutstyr eller annen innretning.

       Det skal ytes vederlag for den byrden ekspropriasjonsvedtaket antas å påføre eieren eller den bruksberettigede. Dette gjelder likevel ikke hvis formålet er å knytte eiendommen til offentlig telenett. Vederlagets størrelse fastsettes ved skjønn med mindre partene blir enige. Skjønnet har ikke oppsettende virkning for gjennomføringen av ekspropriasjonsvedtaket.

       Eier eller bruksberettiget kan kreve at telenett, teleutstyr eller annen innretning flyttes eller fjernes fra eiendommen, når dette er nødvendig av hensyn til en hensiktsmessig utnyttelse av eiendommen eller bruksretten. Med mindre det oppnås enighet skal kravet avgjøres ved skjønn. Det samme gjelder eventuelle krav på tilbakebetaling av vederlag ifølge fjerde ledd i forbindelse med kravet om endring eller flytting.

       Telemyndigheten kan gi nærmere forskrifter om når ekspropriasjon ifølge denne paragraf kan skje og om inngrepets omfang.

       Telemyndigheten kan også gi forskrifter om når teleoperatør er berettiget etter første ledd og om rettens omfang. Bestemmelsene i lov 23. oktober 1959 nr. 3 om oreigning av fast eigedom gjelder tilsvarende så langt det passer.

       Det kreves særskilt tillatelse etter veglov 21. juni 1963 nr. 23 for å anbringe telenett eller teleutstyr over, under, langs eller nær offentlig veg, når dette er fastsatt i veglova.

§ 10-3. Tvangsbot

       For å sikre at enkeltvedtak etter denne lov overholdes kan telemyndigheten bestemme at den vedtaket retter seg mot skal betale en daglig løpende bot til staten til forholdet er rettet på.

       Vedtak om tvangsbot er tvangsgrunnlag for utlegg.

§ 10-4. Straff

       Brudd på bestemmelser i denne loven eller forskrifter gitt med hjemmel i loven straffes med bøter eller fengsel inntil seks måneder. Medvirkning straffes tilsvarende. Straffbare handlinger etter denne loven er forseelser.

       Den som forsettlig eller grovt uaktsomt krenker taushetsplikt etter § 9-3 straffes som bestemt i første ledd. Hvis hensikten med taushetsbruddet er å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning eller gjerningsmannen i slik hensikt på annen måte utnytter opplysninger som er belagt med taushetsplikt etter § 9-3, kan straffen forhøyes inntil 3 år.

Kap. 11. Ikrafttredelse. Endring i andre lover

§ 11-1. Ikrafttredelse og overgangsbestemmelser

       Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer. Det kan bestemmes at enkelte deler av loven skal tre i kraft til ulik tid.

       Enkeltvedtak og forskrifter som har hjemmel i lover som oppheves etter § 11-2 skal fortsatt gjelde.

§ 11-2. Endring i andre lover

       Fra den tid loven trer i kraft gjøres følgende endringer i andre lover:

1. Lov 29. april 1899 om Eneret for Staten til Befordring af Meddelelse ved Hjælp af Telegraflinjer og lignende Anlæg oppheves.

2. Lov 9. juni 1903 nr. 10 om Anlæg for Telegraf, Telefon og lignende Meddelelsesmidler oppheves.

3. Lov 24. juli 1914 om tillæg til og forandring i lov av 29. april 1899 angaaende befordring av meddelelser ved hjælp av telegrafledninger og lignende anlæg og angaaende ophævelse av lov nr. 2 av 16. juli 1907 oppheves.

4. Lov 18. august 1914 nr. 3 om forsvarshemmeligheter endres slik:

§ 5 skal lyde:

       Dersom nogen træffes under omstændigheter, som kan gi grund til mistanke om at han har foretat eller agter at foreta handling, som er strafbar efter denne lov, efter straffelovens § 90 eller § 91 eller efter lov om telekommunikasjon av .... § 10-4, og han overfor en offentlig tjenestemand eller en militær befalingsmand i tjenesten negter at opgi navn, nationalitet, stilling, næring og bopæl eller gir urigtig opgave derom for sit eget eller andres vedkommende, straffes han med bøter eller med hefte eller fængsel indtil 6 maaneder, om strengere straf ikke er anvendelig paa handlingen.

§ 8 skal lyde:

       Den, som med skjellig grund mistænkes for en strafbar handling mot denne lovs § 5 eller mot lov om telekommunikasjon av ..... § 10-4, kan paagripes og sættes i varetæktsfængsel ikke bare under de betingelser som er nævnt i straffeprosessloven § 173 og § 174, jf § 184 annet ledd, men ogsaa under de betingelser som er nævnt i samme lov § 171 og § 174, jf § 184 annet ledd, uanset at straffen er mindre end der bestemt.

5. Lov 24. juni 1915 nr. 5 om kontroll med post- og telegrafforsendelser og med telefonsamtaler endres slik:

§ 1 annet ledd skal lyde:

       Utenfor krigstid kan kontrollen bare settes i verk overfor personer som mistenkes for noen overtredelse av lov om forsvarshemmeligheter av 18. august 1914, den borgerlige straffelovs kapitler 8, 9, 12, 13 eller 14, lov om telekommunikasjon av ..... § 10-4, eller lov av 14. mai 1917 om salg og utførsel av fødevarer mv. § 5.

§ 2 skal lyde:

       De tjenestemænd eller andre ansatte som medvirker til kontrollen, pligter at bevare taushet, om hvad de derigjennem maatte erfare.

6. I lov 9. juli 1923 nr. 1 om anbringelse av signaler og merker for målearbeider skal § 1 annet ledd lyde:

       Nærværende lov gjelder ikke målearbeide som utføres i henhold til lov om telekommunikasjon av .... § 10-2. Derimot kommer den til anvendelse på målearbeider som utføres for arbeider i vassdragene, på jordskiftemålinger og på målearbeider etter veglova.

7. I lov 23. oktober 1959 nr. 3 om oreigning av fast eigedom skal § 30 nr. 2 lyde:

       2. Lov om telekommunikasjon av .... § 10-2.

B.

       Stortinget ber Regjeringen utrede og legge fram for Stortinget snarest en konsekvensutredning ved at Telenor AS og Statens teleforvaltning legges til to forskjellige departementer.

Oslo, i samferdselskomiteen, den 1. juni 1995.

Magnus Stangeland, Leif J. Sevland, Solveig Torsvik,
leder. ordfører. sekretær.