Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

1. Om lov om endringer i lov av 23. juni 1978 nr. 70

       Til Odelstinget.

       Miljøverndepartementet foreslår i proposisjonen enkelte endringer i delingsloven. Endringsforslaget er hovedsakelig en oppfølging av de prinsipper som ligger til grunn for den nye kommuneloven. De foreslåtte endringene som følge av tilpasning til ny kommunelov innebærer:

- Ansvaret for gjennomføring av de oppgaver som skal utføres i henhold til delingsloven legges til kommunen som sådan.
- Kravet om at det skal være en særskilt «oppmålingsmyndighet» i hver kommune tas ut av loven.
- Bestemmelsene om at fylkesmannen skal godkjenne kommunens gebyrregulativ, og eventuelle avtaler om interkommunalt samarbeid om oppmåling, oppheves.
- Krav om fylkesmannens samtykke til overføring av kommunens myndighet vedrørende kart- og oppmåling til et statlig organ, oppheves.

       Det foreslås videre i proposisjonen å forenkle dagens bestemmelser om tinglysing av målebrev, ved at tinglysingsplikten for visse typer målebrev oppheves. I den grad det ikke er særlige grunner som tilsier tinglysing av målebrev, mener departementet at det heller ikke bør være en lovpålagt plikt å foreta slik tinglysing. De angjeldende målebrev skal ifølge forslaget heretter bare registreres av, og arkiveres i, den enkelte kommune. Kommunene skal fortsatt registrere alle målebrev i det landsomfattende edb-baserte GAB-registeret (register over alle registrerte Grunneiendommer, Adresser og Bygninger).

       Departementet viser til at fra 1995 er GAB-registeret og den elektroniske grunnboken samordnet, slik at det teknisk ligger til rette for at kommunene og andre brukergrupper vil kunne få tilgang til begge registrene under ett.

       Departementet viser til at de foreslåtte endringene som gjelder tilpasning til ny kommunelov i prinsippet vil stille kommunene fritt til å organisere kart- og oppmålingsarbeidet i kommunen i henhold til ønsket organisasjonsstruktur, og de ordinære reglene om delegasjon i kommuneloven vil gjelde. Videre vil fylkesmannsembetene få færre saker til behandling når gebyrregulativet ikke lenger skal godkjennes. Det vil også gjelde Statens kartverk, i den grad avdelingskontorene blir benyttet som saksutreder i slike saker.

       Forslaget om endring i tinglysingsplikten vil gi en viss rasjonaliseringseffekt for kommuner og tinglysingskontorer, fordi det vil bli noe færre målebrev som skal tinglyses. Rasjonaliseringseffekten er likevel liten i forhold til kommunenes totale arbeidsoppgaver etter loven.