Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om lov om endringer i lov av 23. juni 1978 nr. 70 om kartlegging, deling og registrering av grunneiendom (delingsloven)

Dette dokument

  • Innst. O. nr. 53 (1994-1995)
  • Kildedok: Ot.prp. nr. 47 (1994-95)
  • Dato: 24.05.1995
  • Utgiver: energi- og miljøkomiteen
  • Sidetall: 1

Innhold

       Til Odelstinget.

       Miljøverndepartementet foreslår i proposisjonen enkelte endringer i delingsloven. Endringsforslaget er hovedsakelig en oppfølging av de prinsipper som ligger til grunn for den nye kommuneloven. De foreslåtte endringene som følge av tilpasning til ny kommunelov innebærer:

- Ansvaret for gjennomføring av de oppgaver som skal utføres i henhold til delingsloven legges til kommunen som sådan.
- Kravet om at det skal være en særskilt «oppmålingsmyndighet» i hver kommune tas ut av loven.
- Bestemmelsene om at fylkesmannen skal godkjenne kommunens gebyrregulativ, og eventuelle avtaler om interkommunalt samarbeid om oppmåling, oppheves.
- Krav om fylkesmannens samtykke til overføring av kommunens myndighet vedrørende kart- og oppmåling til et statlig organ, oppheves.

       Det foreslås videre i proposisjonen å forenkle dagens bestemmelser om tinglysing av målebrev, ved at tinglysingsplikten for visse typer målebrev oppheves. I den grad det ikke er særlige grunner som tilsier tinglysing av målebrev, mener departementet at det heller ikke bør være en lovpålagt plikt å foreta slik tinglysing. De angjeldende målebrev skal ifølge forslaget heretter bare registreres av, og arkiveres i, den enkelte kommune. Kommunene skal fortsatt registrere alle målebrev i det landsomfattende edb-baserte GAB-registeret (register over alle registrerte Grunneiendommer, Adresser og Bygninger).

       Departementet viser til at fra 1995 er GAB-registeret og den elektroniske grunnboken samordnet, slik at det teknisk ligger til rette for at kommunene og andre brukergrupper vil kunne få tilgang til begge registrene under ett.

       Departementet viser til at de foreslåtte endringene som gjelder tilpasning til ny kommunelov i prinsippet vil stille kommunene fritt til å organisere kart- og oppmålingsarbeidet i kommunen i henhold til ønsket organisasjonsstruktur, og de ordinære reglene om delegasjon i kommuneloven vil gjelde. Videre vil fylkesmannsembetene få færre saker til behandling når gebyrregulativet ikke lenger skal godkjennes. Det vil også gjelde Statens kartverk, i den grad avdelingskontorene blir benyttet som saksutreder i slike saker.

       Forslaget om endring i tinglysingsplikten vil gi en viss rasjonaliseringseffekt for kommuner og tinglysingskontorer, fordi det vil bli noe færre målebrev som skal tinglyses. Rasjonaliseringseffekten er likevel liten i forhold til kommunenes totale arbeidsoppgaver etter loven.

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunnar Breimo, Ranveig Frøiland, Aud Gaundal, Gunn Karin Gjul, Bent Hegna og Karita Bekkemellem Orheim, fra Senterpartiet, lederen, Odd Roger Enoksen og Håkon Giil, fra Høyre, Gunnar Fatland og Eva R. Finstad, medlemmet fra Kristelig Folkeparti, Hilde Frafjord Johanson, medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, Paul Chaffey, og medlemmet Oscar D. Hillgaar, ser det som positivt at det skjer en vidererutvikling og forenkling av kartlegging og registrering av grunneiendom.

       Komiteen vil peke på at endringene i tinglysingsplikten er en naturlig følge av vesentlig bedre rutiner for registrering m.v. som følge av ny teknologi og basisregistrene GAB. I fremtiden vil GAB bli en viktig del av det geografiske informasjonssystemet GIS, som etableres i flere kommuner.

       Komiteen har merket seg at spørsmålet om prising har vært reist knyttet til § 5-2. Komiteen slutter seg til departementets konklusjon og forutsetter at gebyrer i den enkelte kommune ikke settes høyere enn faktiske, gjennomsnittlige kostnader krever.

       Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt

vedtak til lov
om endringer i lov av 23. juni 1978 nr. 70 om kartlegging, deling og registrering av grunneiendom (delingsloven).

I.

       I lov av 23. juni 1978 nr. 70 om kartlegging, deling og registrering av grunneiendom (delingsloven) gjøres følgende endringer:

§ 1-2 skal lyde:

§ 1-2. Myndighet til å holde kart- og delingsforretning

       Myndighet til å holde kart- og delingsforretning etter denne lov, tilligger den kommune der eiendommen ligger. Med mindre jordskifteretten bestemmer noe annet, skal delingsforretning på bruk som ligger under offentlig jordskifte, behandles av jordskifteretten etter reglene i lov om jordskifte.

       Kommunen har ansvaret for at oppgavene utføres i henhold til gjeldende bestemmelser. Kommunen kan etter avtale overlate til andre å utføre kart- og delingsforretninger på sine vegne som bestyrer.

       Kommunestyret selv kan beslutte at det skal inngås avtale med en eller flere kommuner om felles myndighetsutøvelse, eller at denne overlates til offentlig myndighet utenfor kommunen.

§ 2-6 skal lyde:

§ 2-6. Midlertidig forretning

       Kommunen kan utsette kartforretning og utarbeidelse av målebrev dersom den finner det hensiktsmessig. I så fall kan rekvirenten kreve at kommunen utsteder en attest (midlertidig forretning) om at vilkårene for å holde forretningen er tilstede. Før slik attest blir utstedt, skal kommunen påse at den nye eiendommen er tilfredsstillende identifisert og kartfestet. Kommunen kan også kreve at grensene blir merket etter reglene om kartforretning.

       Målebrevet skal være utarbeidet innen 3 år fra attesten er utstedt. Fylkesmannen kan etter søknad utsette fristen, og kan besørge gjennomføring av forretningen for kommunens regning dersom fristen ikke blir overholdt.

I § 4-1 fjerde ledd endres « fylkeskartkontoret » til « Statens kartverk ».

§ 4-2 første ledd skal lyde:

       Kommunen skal tinglyse målebrev, midlertidig forretning og registreringsbrev, som er nødvendig for å opprette registerenheten i grunnboken, snarest mulig og senest når klagefrister er utløpt. Det samme gjelder målebrev som gir uttrykk for at det som ledd i kartforretningen er foretatt arealoverføring etter reglene om grensejustering.

§ 5-2 skal lyde:

§ 5-2. Gebyr

       For kart- og delingsforretning og andre tjenester som kan kreves utført med hjemmel i denne lov skal det betales gebyr. Kommunestyret selv fastsetter gebyrregulativet i henhold til gjeldende bestemmelser. Det kan bestemmes at hele gebyret skal betales før arbeidet med en forretning starter. Kostnader som følge av at kommune, fylkeskommune eller stat har forlangt kartforretning, kan ikke pålegges partene, med mindre partene krever å få utstedt målebrev.

§ 5-4 annet ledd annet punktum skal lyde:

       Dersom målebrevet tidligere er tinglyst, sendes nytt eller korrigert målebrev til tinglysing.

I følgende bestemmelser skal « oppmålingsmyndigheten » erstattes av « kommunen »:

       § 1-4, § 1-5, § 2-1 fjerde ledd, § 2-5 fjerde og femte ledd, § 4-1 første og annet ledd, § 4-3 annet og femte ledd, § 5-3 tredje ledd, og § 5-4 første og annet ledd.

II.

       Ikrafttredelse og overgangsbestemmelser

1. Endringene i delingsloven trer i kraft straks.
2. Endringene i delingsloven § 4-2 og § 5-4 gis også virkning for løpende saker.

Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 24. mai 1995.

Ragnhild Queseth Haarstad, Oscar D. Hillgaar, Paul Chaffey,
leder. ordfører. sekretær.