3. Komiteens merknader
Komiteen er enig i at det åpnes for fartsløp også på offentlig veg, når dette er nødvendig for at konkurransekjøring kan avvikles. Komiteen har merket seg at dagens regler hindrer slik konkurransekjøring i de deler av landet som ikke har tilstrekkelig med baner eller private veger til å kunne arrangere slike løp. Komiteen har videre merket seg at det på årsbasis kun vil bli aktuelt med et svært begrenset antall fartsløp på offentlig veg. Komiteen slutter seg til forslag til endring i § 6.
Komiteen slutter seg til forslaget om at det i § 13 tas inn en generell hjemmel for krav om godkjenning og kontroll av verksted som skal montere, kontrollere og reparere sikkerhetsmessige eller miljømessige innretninger i kjøretøy.
Komiteen har merket seg at § 14 første ledd må endres som følge av EØS-avtalen.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti var motstandere av EØS-avtalen, blant annet ut i fra at mulighetene for å stille strengere krav og standarder til miljø og sikkerhet ble betydelig svekket. Ifølge EØS-avtalen vil kjøretøy, deler og utstyr som er typegodkjent i et EØS-land også være typegodkjent i de andre EØS-landene. Disse medlemmene mener dette er uheldig ut i fra miljø og sikkerhetskrav. Regelverket i EØS om fri flyt av varer og tjenester legger etter disse medlemmenes vurdering opp til at det landet med den dårligste lovgivningen i forhold til miljø og sikkerhet fastsetter standarden også for de andre landene. Disse medlemmene mener Norge bør ligge i forkant når det gjelder miljø og sikkerhetskrav innenfor samferdselspolitikken. De foreslåtte regelendringene svekker muligheten for å oppnå disse målsettingene.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, viser til at departementet foreslår at det blir innført gebyr på typegodkjenning av kjøretøyer og deler og utstyr til kjøretøy. Til nå har typegodkjenning vært gratis i Norge. Som følge av EØS-avtalen blir det for kjøretøyer med tillatt totalvekt på 3.500 kg eller mindre, obligatorisk EØS-typegodkjenning fra 1996. Flertallet har merket seg at lovforslaget kun gir hjemmel til å innføre gebyr, og at innføring av gebyr må, dersom det blir aktuelt, skje ved forskrift, og etter en særskilt høringsrunde.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at en i Norge har meget høye avgifter og gebyrer knyttet til såvel kjøp som bruk av motorkjøretøyer. Disse medlemmene mener disse høye kostnadene er en av årsakene til at Norge har en meget gammel bilpark, noe som medfører unødvendig høy forurensning og trafikkfare. Dette kostnadsnivået har også ført til fordelingsmessige skjevheter i eierskapet av den eldste bilparken i vårt land. Disse medlemmene mener det av mange grunner er en uheldig utvikling. Disse medlemmene ønsker derfor en totalgjennomgang av avgiftssystemet med sikte på endringer som fremmer og premierer en miljøvennlig og trafikksikrere bilpark. Disse medlemmene har merket seg at også LO har fremmet forslag som går i den retning Høyre ønsker.
Disse medlemmene vil videre peke på at finanskomiteen har til behandling Dok.nr.8:31 (1994-1995) om en helhetlig bilpolitikk hvor blant annet avgiftene og gebyrene knyttet til motorkjøretøy vil bli vurdert. Disse medlemmene vil derfor ikke støtte det fremlagte forslaget om at det i loven gis hjemmel for nye gebyrer knyttet til typegodkjenning av kjøretøy, deler og utstyr til kjøretøy.
Disse medlemmene vil derfor stemme imot forslaget til § 14 nytt tredje ledd.
Komiteen har merket seg at bakgrunnen for departementets forslag til endring av § 18 skyldes antakelser om at et EU-direktiv om ensartede kontrollprosedyrer i forbindelse med transport av farlig gods, blir del av EØS-avtalen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener at det prinsipielt er riktig av Stortinget å fatte de vedtak en politisk sett mener er positive.
Flertallet ser ingen grunn til at Stortinget skal la være å fatte disse vedtakene ut fra en frykt om at dette på et senere tidspunkt eventuelt kan bli en del av EØS-regelverket.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil peke på at det prinsipielt er betenkelig at Norge forhåndstilpasser seg EU-direktiv som ennå ikke har vært til behandling i noe EØS-organ. Nye regler i EØS skal vurderes selvstendig i forbindelse med hver enkelt sak. En slik forhåndstilpassing som det her foreslås, reduserer blant annet betydningen av EØS-avtalens vetorett.
Komiteen ser behov for gode kontrollprosedyrer ved transport av farlig gods på veg, og støtter på denne bakgrunn forslaget til endring av § 18.
Komiteen har merket seg forslaget til endringer i § 24 og forutsetter at disse endringene ikke medfører noen svekkelse i forhold til dagens praksis.