2. Om de enkelte endringsforslag
Til § 6. Fartsløp på offentlig veg
Politiet kan i dag gi tillatelse til fartsløp på særskilt bane og privat veg, som er stengt for annen trafikk. Departementet mener slik konkurransekjøring bør kunne tillates på samme vilkår også på offentlig veg.
Departementet foreslår at det legges til rette for at fartsløp kan arrangeres over hele landet. Dette kan enklest gjøres ved at politiets dispensasjonsadgang etter § 6 sjette ledd ikke lenger begrenses til « særskilt bane eller på privat veg », men utvides til å gjelde på « særskilt bane eller veg som stenges for all annen trafikk ».
Til §§ 10, 11, 19, 36 og 39. Endring av begrepet biltilsynet
Samferdselsdepartementet foreslår som en gjennomgående endring i loven at begrepet « biltilsynet » endres til « vegkontoret », jf. at det i den nye organiseringen av Statens vegvesen er lagt opp til at alle vegkontor skal ha en trafikkavdeling hvor blant annet biltilsynets oppgaver vil inngå.
Til § 13. Godkjenning og kontroll av monteringsverksteder
Fra 1. juli 1993 er det som følge av EØS-avtalen innført regler om hastighetsbegrensere på visse grupper kjøretøyer. Slike hastighetsbegrensere kan bare monteres ved verksteder som har særskilt kompetanse.
Departementet foreslår tatt inn i fjerde ledd en generell hjemmel for krav om godkjenning og kontroll av verksted som skal montere, kontrollere og reparere sikkerhetsmessige eller miljømessige innretninger i kjøretøy.
I tillegg til endringene i fjerde ledd foreslår departementet at paragrafens overskrift gis en tilføyelse slik at den bedre beskriver innholdet i paragrafen.
Til § 14. Typegodkjenning
EØS-avtalen innebærer en rekke bestemmelser som påbyr eller tillater godkjenning og typegodkjenning av deler eller utstyr til motorvogner. For å sikre en uttrykkelig hjemmel for regler om godkjenningsvirksomhet i Norge foreslår Samferdselsdepartementet at hjemmelen i første ledd utvides til også å omfatte godkjenning av deler og utstyr. I dag omfatter bestemmelsen kun godkjenning av kjøretøyer.
I utkastet til nytt fjerde ledd foreslås inntatt hjemmel for regler om gebyr ved godkjenning og typegodkjenning av kjøretøyer og deler og utstyr til kjøretøyer.
Til nå har typegodkjenning vært gratis i Norge. I EU's medlemsland er det innført gebyr for typegodkjenning.
Størrelsen på gebyret bør fastsettes slik at det dekker kostnadene ved godkjenningen.
Til § 18. Kontroll av farlig gods i bedrift
EU har vedtatt et direktiv om ensartede kontrollprosedyrer i forbindelse med transport av farlig gods på veg. Direktivet forventes å bli en del av EØS-regelverket. Direktivutkastet inneholder også bestemmelser om kontroll i bedrifter.
Begrunnelsen for innføring av slike kontroller er behovet for å kunne kontrollere at rutinene for behandling av farlig gods blir fulgt i forbindelse med transporten, og for å kunne utføre kontroll i transportbedrifter og på lagringsplasser.
Departementet fremmer forslag om en uttrykkelig hjemmel her.
Til § 24 a. Sperrefrist for førerkort
Etter departementets vurdering er § 24 a første ledd, som gir politimesteren hjemmel til å beslutte inntil 2 år sperrefrist for utstedelse av nytt førerkort ved straff for beruselse, overflødig sett på bakgrunn av bestemmelsene i § 24 fjerde ledd. Departementet er etter dette kommet til at § 24 a første ledd bør oppheves.
Det foreslås videre en endring av ordlyden i § 24 a annet ledd annet punktum, for å understreke at vedtak om sperrefrist innebærer forbud mot øvingskjøring også i perioden fram til oppnådd minstealder for førerkort.
Slik § 24 a tolkes og anvendes i dag gjelder sperrefristen etter nåværende annet ledd ikke lenger enn henholdsvis 6 måneder eller 1 år.
Til §§ 36 nr. 2 b og 36 a første ledd. Endring av begrepene akseltrykk og boggitrykk
Departementet foreslår at begrepet akseltrykk erstattes med aksellast og begrepet boggitrykk erstattes med boggilast.
Til § 39. Klage om omgjøring i saker om inndraging av førerkort m.m.
Myndighet til å nedsette inndragingstiden etter tredje ledd, myndighet til å omgjøre til gunst for innehaveren etter fjerde ledd, samt myndighet i saker om sperrefrist etter sjette ledd ligger i dag hos Justisdepartementet. Det er ikke adgang til å påklage departementets vedtak. Justisdepartementet har foreslått at kompetansen til å nedsette inndragingstid og sperrefrist overføres til politimestrene. Samferdselsdepartementet er enig i dette. En slik endring vil gjøre at søknadene behandles av en instans som ligger nærmere publikum.
Femte ledd foreslås opphevet.
Ved endring i nåværende sjuende ledd foreslås Justisdepartementet som klageinstans for politiets vedtak etter tredje, fjerde og sjette ledd. Ut fra den betydning førerkort har for folk flest vil en del søknader, selv med endring som foreslått, fortsatt bli fremmet for Justisdepartementet.
Til § 40. Biltilsynet
Nåværende § 40 foreslås opphevet da behovet for å gi bestemmelser om biltilsynet falt bort da biltilsynet ble en del av Statens vegvesen.