Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

14. Kap. 13. sluttbestemmelser - lærerutdanningsloven § 63, § 64, § 65

       I sluttbestemmelsene foreslås universitetsloven og lov om Statens reseptarhøgskole opphevet og enkelte andre tekniske endringer i gjeldende lovverk.

       I lærerutdanningsloven vil en rekke bestemmelser bli dekket av tilsvarende generelle bestemmelser i lovutkastet og foreslås dermed opphevet. Det vil gjelde ordensforhold for studenter (§ 25), organisering og styring (§§ 26-32), vurdering og lærervitnemål (§ 24), men likevel slik at punktet om skikkethet til læreryrket blir stående i loven. Departementet vil vurdere om hjemmelen for sertifisering som lærer bør tas inn i det nye skolelovverket som er under utarbeidelse. §§ 19-23 om det faglige og pedagogiske innholdet i lærerutdanningen foreslås opphevet, mens § 2 med siktemålet for all lærerutdanning blir stående. Departementet vil vurdere om det er ønskelig å opprettholde en egen målformulering for lærerutdanningen i et revidert lovverk for skoleverket. Lovfestingen av Lærerutdanningsrådet foreslås opphevet (§ 33).

       Med hensyn til ikrafttredelse foreslår komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti:

« § 63 nr. 1 skal lyde:

1. Denne lov trer i kraft fra 1. januar 1996.»

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre og representanten Christiansen slutter seg til proposisjonen og fremmer følgende forslag om lovens ikrafttredelse:

« § 63 nr. 1 skal lyde:

1. Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.»

       Komiteens flertall, alle unntatt representanten Christiansen, mener at det er viktig å ha en sterk nasjonal styring med lærerutdanningen og innholdet i denne. For stor frihet her kan åpne for ikke bare ulik organisering av denne utdanningen, men også gi forskjeller i innhold av vesentlig omfang. I neste omgang kan dette få betydning for prinsippet om likeverdig utdanning. Konsekvensene kan bli en svekkelse av enhetsskolen som har vært et sentralt element i hele vårt lands utdanningspolitikk, og som flertallet ser som en viktig oppgave å verne om.

       Komiteen viser til at det for tiden pågår et arbeid med vurdering av alle utdanningslovene. Komiteen vil be om at spørsmålet om lærerutdanningens innhold og organisering for enhetsskoletanken blir vurdert av dette utvalget. Inntil slik vurdering foreligger, vil komiteen foreslå at § 19, § 20, § 21, § 22 og § 24 i lærerutdanningsloven opprettholdes, med de nødvendige tilpasninger i lovteksten.