Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

13. Oppsummering av standpunkter til de enkelte paragrafer

       For de paragrafer som ikke er nevnt i det følgende, forekommer det ikke alternative standpunkter til proposisjonens forslag.

       I brev av 27. september 1994 har Kommunal- og arbeidsdepartementet anbefalt enkelte endringer i lovteksten i proposisjonen. Komiteen har tatt anbefalingene til følge. Det framgår nedenfor hvilke bestemmelser dette gjelder. Departementets brev av 27. september 1994 er tatt inn i innstillingen som trykt vedlegg.

§ 2

       Komiteen fremmer følgende forslag:

« § 2 første ledd skal lyde:

       Planlegging etter loven skal legge til rette for samordning av statlig, fylkeskommunal og kommunal virksomhet og gi grunnlag for vedtak om bruk og vern av ressurser, utbygging, samt å sikre estetiske hensyn. »

§ 9-1

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:

« § 9-1 siste punktum skal lyde:

       Kommunestyret kan peke ut en etatsjef eller annen tjenestemann som skal ha særlig ansvar for å ivareta barns interesser og miljøhensyn når det faste utvalget etter denne paragraf utarbeider og behandler forslag til planer. »

§ 9-3

       Komiteen viser til at § 9-3 tredje ledd er endret i samsvar med departementets anbefaling i brev av 27. september 1994.

§ 9-4

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

« § 9-4, andre ledd annet punktum, skal lyde:

       Statens Vegvesen skal legge slike planer ut til offentlig ettersyn. »

§ 16

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:

« § 16, første ledd siste punktum, skal lyde:

       Berørte enkeltpersoner og grupper skal gis anledning til å delta aktivt i planprosessen, i større plansaker bør høringsinstituttet benyttes. »

§ 19-1

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

« § 19-1 tredje ledd skal lyde:

       Fylkesplanleggingen skal samordne statens, fylkeskommunens og hovedtrekkene i kommunens fysiske, økonomiske, sosiale, miljømessige og kulturelle virksomhet i fylket. »

§ 20-1

       Komiteen fremmer følgende forslag:

« § 20-1 første ledd skal lyde:

       Kommunene skal utføre en løpende kommuneplanlegging med sikte på å samordne den fysiske, økonomiske, sosiale, estetiske og kulturelle utvikling innenfor sine områder. »

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

« § 20-1 første ledd skal lyde:

       Kommunen skal utføre en løpende kommuneplanlegging med sikte på å samordne den fysiske, økonomiske, sosiale, miljømessige, estetiske og kulturelle utvikling. »

§ 20-2

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:

« § 20-2 annet ledd skal lyde:

       Kommunen skal på et tidlig tidspunkt under forberedelsene søke samarbeid med offentlige myndigheter, organisasjoner m.v. som har særlig interesse i kommuneplanarbeidet, i større plansaker bør høringsinstituttet benyttes. »

§ 20-4

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

« § 20-4 annet ledd bokstav a skal lyde:

       For områder avsatt til utbyggingsformål, områder for råstoffutvinning og for områder langs vassdrag inntil 100 m fra strandlinjen målt i horisontalplanet ved gjennomsnittlig flomvannstand kan fastsettes at tiltak som nevnt i denne lovs §§ 81, 86a, 86b og 93 ikke kan finne sted før området inngår i reguleringsplan eller bebyggelsesplan. »

§ 20-6

       Komiteen viser til at § 20-6 annet ledd første punktum er endret i samsvar med departementets anbefaling i brev av 27. september 1994.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

« § 20-6 annet ledd første punktum skal lyde:

       Tiltak som nevnt i §§ 81, 86a, 86b og 93 samt fradeling av eiendom til slike formål må, når ikke annet er bestemt, ikke være i strid med arealbruk eller bestemmelser fastlagt i endelig arealplan. »

§ 23

       Komiteen viser til at § 23 nr. 1 første ledd nytt siste punktum er endret i samsvar med departementets anbefaling i brev av 27. september 1994.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti vil stemme imot Regjeringens forslag.

§ 25

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

« § 25 første ledd nr. 1 skal lyde:

       Byggeområder:

       herunder områder for boliger med tilhørende anlegg, forretninger, kjøpesenter, kontorer, industri, fritidsbebyggelse (fritidsboliger og tilhørende uthus), samt områder for offentlige (statens, fylkets og kommunens) bygninger med angitt formål, andre bygninger med særskilte angitte allmennyttige formål, herberger og bevertningssteder og for garasjeanlegg og bensinstasjoner. »

§ 31

       Komiteen viser til at § 31 nr. 1 første ledd første punktum er endret i samsvar med departementets anbefaling i brev av 27. september 1994.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

« § 31 første ledd skal lyde:

       1. Endelig reguleringsplan er straks bindende for alle tiltak som nevnt i §§ 81, 86a, 86b og 93 innenfor planens område. Det samme gjelder fradeling til slike formål. Grunnen kan heller ikke på annen måte tas i bruk eller fradeles til formål som vil vanskeliggjøre gjennomføringen av planen. »

§ 33

       Komiteen viser til at § 33 første ledd første punktum er endret i samsvar med departementets anbefaling i brev av 27. september 1994.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

« § 33 første ledd skal lyde:

       Finner det faste utvalget for plansaker selv at et område bør reguleres eller omreguleres, kan utvalget bestemme at eiendommer innenfor området ikke må deles og arbeid eller tiltak som nevnt i §§ 81, 86a, 86b og 93 ikke settes i gang før reguleringsspørsmålet er endelig avgjort. Det samme gjelder andre tiltak som vil kunne vanskeliggjøre planlegging eller gjennomføring av planen. »

§ 33-4

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:

« § 33-4 andre ledd (nytt) siste punktum, skal lyde:

       Miljøhensyn gjennom « føre-var »-prinsippet legges til grunn ved beslutning om konsekvensutredning. »

§ 49

       Komiteens medlemmer fra Høyre vil stemme imot Regjeringens forslag.

§ 50

       Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer følgende forslag:

« § 50 nr. 2 første ledd skal lyde:

       Refusjonsbeløp som kan pålegges den enkelte eiendom, skal være begrenset til den verdauke som tiltaket antas å føre med seg for eiendommen. Grunneier eller fester kan kreve at verdauken fastsettes ved takst holdt av tre sakkyndige oppnevnt av herreds-/byretten. Krav om takst må være satt fram innen seks uker etter at melding om kommunens vedtak ifølge § 53 er mottatt. Taksten kan overprøves av tre nye sakkyndige oppnevnt av lagmannsretten. Krav om overprøving må være satt fram for kommunen innen seks uker etter at melding om takstresultatet er mottatt. Den som krever takst bærer utgiftene ved takstforretningene. »

§ 74

       Komiteen fremmer følgende forslag:

« § 74 nr. 2 skal lyde:

       Kommunen skal se til at ethvert arbeid som omfattes av loven, blir planlagt og utført slik at det etter kommunens skjønn tilfredsstiller rimelige skjønnhetshensyn både i seg selv og i forhold til omgivelsene. Tiltak etter denne lov skal ha en god estetisk utforming i samsvar med tiltakets funksjon og med respekt for naturgitte og bygde omgivelser. Skjemmende farger er ikke tillatt og kan kreves endret.

       Kommunen kan utarbeide retningslinjer for estetisk utforming av tiltak etter loven. »

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

« § 74 nr. 2 første ledd siste punktum skal lyde:

       Skjemmende farger, overdreven skilting og reklame er ikke tillatt. »

§ 81

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

« § 81 annet, tredje og fjerde ledd skal lyde:

       Tiltaket trenger ikke tillatelser etter § 93 dersom det er sendt melding til kommunen om tiltaket og om at dette vil bli utført i samsvar med de bestemmelser som er gitt i eller i medhold av paragrafen her. Meldingen skal være skriftlig og gi opplysninger om de planer som er lagt til grunn for arbeidet. Det skal videre fremgå av meldingen at naboer og gjenboere er varslet om arbeidet, jf. § 94 nr. 3, som får tilsvarende anvendelse. Tiltaket kan utføres 3 uker etter at meldingen ble mottatt av kommunen. Når særlige grunner foreligger kan kommunen forlenge fristen med ytterligere 3 uker.

       For tiltak som utføres i samsvar med reglene i første og annet ledd gjelder ikke lovens kap. XVI med unntak av § 93a. Kommunen kan gi de pålegg som finnes nødvendige for å få tiltaket forsvarlig utført. Er tiltaket ikke satt i gang senest 3 år etter at melding er sendt kommunen eller tiltaket innstilles for lengre tid enn 2 år, gjelder bestemmelsene i § 96 tilsvarende. »

       Departementet kan ved forskrift gi nærmere bestemmelser om innholdet av melding som nevnt i annet ledd og om bygnings- og branntekniske krav.

§ 83

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Høyre fremmer følgende forslag:

« § 83 første ledd skal lyde:

       Basseng eller brønn skal til enhver tid være sikret slik at barn hindres fra å falle i dem. Brønn eller dam som - de stedlige forhold tatt i betraktning - antas å medføre en særlig fare for barn, kan kommunen pålegge gjenfylt eller sikret på annen måte innen en fastsatt frist. Gjenfylling kan ikke skje dersom brønn eller dam er påkrevet av hensyn til vannforsyningen. »

§ 86 a

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

« (Ny) § 86a skal lyde:

       § 86a Mindre byggearbeid på boligeiendom - herunder eiendom for fritidsbebyggelse - som er bebygd med småhus, kan utføres uten tillatelse etter § 93 dersom

a. naboer og gjenboere er varslet og deretter ikke krever at planene legges frem for kommunen som søknad om tillatelse etter § 94. Krav om slik saksbehandling må være kommet til kommunen innen 2 uker etter at varsel er sendt, og
b. melding om byggearbeidet er sendt kommunen og dette ikke innen 3 uker etter at det har mottatt slik melding, krever at byggeplanene legges fram for kommunen som søknad om tillatelse etter § 94, og
c. byggearbeidet ellers utføres i samsvar med gjeldende bestemmelser i eller i medhold av lov.

       For byggearbeid som utføres i samsvar med reglene i første ledd gjelder ikke lovens kapittel XVI med unntak av § 93a.

       Departementet kan ved forskrift gi nærmere bestemmelser.

§ 86 b

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti vil stemme imot Regjeringens forslag.

§ 91 a

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti vil stemme imot Regjeringens forslag.

§ 92 a

       Komiteens medlemmer fa Senterpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti vil stemme imot Regjeringens forslag.

§ 93

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

« § 93 nytt annet og tredje ledd skal lyde:

       Tillatelse etter første ledd er ikke nødvendig for tiltak som utføres i medhold av §§ 81, 85, 86a eller 86b.

       Tiltakshaver er ansvarlig for at tiltak som er unntatt likevel utføres i samsvar med de krav som ellers følger av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven. »

§ 93 a

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

« § 93a skal lyde:

       For nærmere avklaring av rammer og innhold i tiltaket kan det holdes forhåndskonferanse om tiltakshaver, kommunen og andre berørte parter og organer. Forhåndskonferanse kan kreves av tiltakshaver eller plan- og bygningsmyndighetene. Det skal føres referat fra forhåndskonferanse. Referatet skal dokumentere de forutsetninger som er lagt til grunn og danner grunnlag for videre behandling i saken. »

§ 93 b

       § 93 b nr. 1 første ledd og § 93 b nr. 1 tredje ledd er endret i samsvar med departementets anbefaling i brev av 27. september 1994.

       Komiteens medlemmer fra Høyre vil fremme følgende forslag:

§ 93 b nr. 1 første og annet ledd skal lyde:

       Prosjektering av tiltak etter § 93 skal forestås av en eller flere ansvarlige prosjekterende foretak som påtar seg ansvaret for prosjekteringen blir utført i samsvar med gitt tillatelse og bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov. Ansvarsområdet skal fremgå av en ansvarsoppgave som skal vise oppdelingen, og som skal godkjennes av kommunen.

       Søknad for tiltak etter § 93 skal medundertegnes av en ansvarlig søker, som etter oppdrag fra tiltakshaver skal påse at søknaden er vedlagt tilstrekkelig dokumentasjon, og som skal være bindeledd mellom de ansvarlige prosjekterende, tiltakshaver og kommunen.

§ 95 b

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil fremme følgende forslag:

« Ny § 95 b skal lyde:

       Søknad om tillatelse til enkle tiltak skal avgjøres innen fire uker, dersom naboene har samtykket, tiltaket er i samsvar med bestemmelsene gitt i eller i medhold av denne lov, samt at ytterligere tillatelse, samtykke eller uttalelse fra annen myndighet ikke er nødvendig. Hvis kommunen ikke har truffet vedtak innen fristens utløp, regnes tillatelse for gitt ved oversittelse av fristen. Klagefrist løper fra dette tidspunkt. Kommunen avgjør sakstype. Avgjørelse om sakstype kan ikke påklages. »

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil fremme følgende forslag:

« Ny § 95 b skal lyde:

       Søknad om tillatelse til enkle tiltak som f.eks. oppføring av enkeltstående bolighus tilsvarende husbankstandard, tilbygging og påbygging av bolighus og garasje, skal avgjøres innen fire uker dersom naboer ikke har protestert, tiltaket er i samsvar med bestemmelser i eller i medhold av denne lov, samt at ytterligere tillatelse, samtykke eller uttalelse fra annen myndighet ikke er nødvendig og at tiltaket er i overensstemmelse med regulerings- og arealplan for kommunen. Dog skal ansvarlig søker og prosjekterende ikke godkjennes og det skal foretas kontroll etter en standard kontrollplan utarbeidet av kommunen. Tiltakshaver står ansvarlig for at gjeldende lovverk og forskrift overholdes. Departementet kan utferdige nødvendige forskrifter. »

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil subsidiært stemme for Arbeiderpartiets forslag.

§ 97

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:

« § 97 nytt nr. 5 skal lyde:

       Departementet fastsetter ved forskrift egne retningslinjer for kontroll med enklere bygg, f.eks. enkeltstående bolighus tilsvarende husbankstandard, påbygging, tilbygging og garasje. »

§ 98

       Komiteen viser til at § 98 nr. 3 første ledd første punktum og § 98 nr. 3 annet ledd første punktum er endret i samsvar med departementets anbefaling i brev av 27. september 1994.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

« § 98 nr. 3 skal lyde:

       Hvor ansvarsretten etter nr. 1 er delt opp, skal det oppnevnes en ansvarlig samordner som skal godkjennes særskilt. Denne ansvarlige samordner skal være et bindeledd mellom de ansvarlig utførende, tiltakshaver og kommunen. »

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:

« § 98 nytt nr. 5 skal lyde:

       Bestemmelsene under § 98 gjelder ikke for enkle tiltak som f.eks. enkeltstående bolighus tilsvarende husbankstandard. »

§ 99

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:

« § 99 første ledd skal lyde:

       Når et arbeid som går inn under § 93 er ferdig, skal kommunen eller eventuelt et kommunalt selskap la arbeidet besiktige. Finnes arbeidet utført i samsvar med tillatelsen og gjeldende bestemmelser, skal ferdigattest gis. Bygningen, innretningen eller i tilfelle vedkommende del av den må ikke brukes før ferdigattesten er gitt. Sluttkontrollen skal også omfatte utearealer, adkomst og andre vilkår som eventuelt er stilt i tillatelsen. Når det er ubetenkelig kan kommunen bestemme at sluttkontroll kan utelates ved mindre tiltak. »

§ 102

       Komiteen viser til at § 102 annet punktum er endret i samsvar med departementets anbefaling i brev av 27. september 1994.

§ 110

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

« § 110 nr. 2 og nr. 3 skal lyde:

       2) utfører eller lar utføre et tiltak uten at det foreligger nødvendig tillatelse etter § 93, eller er i strid med bestemmelser gitt i eller i medhold av §§ 81, 86a og 86b, eller i strid med vilkårene i slik tillatelse,

       3) bruker eller lar bruke byggverk eller del av byggverk, konstruksjon eller areal uten at det foreligger nødvendig tillatelse etter § 93, eller er i strid med bestemmelser gitt i eller i medhold av §§ 81, 86a og 86b, eller uten at det er gitt dispensasjon etter denne lovs § 7 for tiltak eller bruk i strid med arealdel av kommuneplan, reguleringsplan eller bebyggelsesplan, eller §§ 17-1, 31 eller 33 i denne loven, »

§ 116 a

       Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer følgende forslag:

« § 116 a femte punktum skal lyde:

       Tvangsmulkten ilegges den ansvarlige for overtredelsen, og tilfaller staten. »