10. Krav til bestående byggverk
Departementet foreslår at kravene som skal gjelde i tilknytning til arbeid på bestående byggverk (bygninger, konstruksjoner og anlegg) presiseres. Dette gjelder i hovedsak § 87. Videre foreslår departementet at det gis en viss adgang til å gjøre nye krav i lovgivningen gjeldende på bestående byggverk når vesentlige hensyn til helse, miljø og sikkerhet, samt tilgjengelighet gjør det nødvendig, uavhengig av om eier/bruker vil sette igang tiltak (§ 89 første ledd). For å gi et mer presist og utfyllende grunnlag for kravene, foreslås at de nærmere rammer for kravene kan fastsettes av departementet i forskrift.
I ny § 92 b foreslås en hjemmel for å kunne kontrollere bestående byggverk når det er grunn til å anta at vesentlige feil eller mangler foreligger.
10.1 Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at plan- og bygningslovgivningen ikke bare gjelder for nybygg, den gjelder også ved byggearbeid og vesentlige bruksmessige endringer knyttet til ferdige eller bestående byggverk.
Flertallet mener det er viktig at det her blir foreslått enkelte endringer i regelverket. I dag er det bl.a. krav til et visst vedlikehold og til å avverge fare fra skadd byggverk. Rammen for eventuelle nye krav til utbedring av bestående byggverk fremgår av utkastet til § 89, og er bl.a. begrenset til der « vesentlige hensyn til helse, miljø, sikkerhet eller tilgjengelighet gjør det nødvendig ». For øvrig ligger det en begrensning i at det bare er krav eller følger av bygningslovgivningen vedrørende ovennevnte forhold som kan stilles. Det nærmere grunnlag for slike krav vil bli fastsatt i forskrift, og det er forutsatt i proposisjonen at det bare er helt nødvendig pålegg for å oppnå ovennevnte formål som skal kunne bli aktuelle.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti vil peke på at det frem til i dag har vært liten adgang til å gi pålegg om utbedring overfor bestående byggverk. I denne proposisjonen foreslås en mindre utvidelse av denne adgangen, begrenset til når spesielle hensyn til helse, miljø, sikkerhet eller tilgjengelighet gjør det nødvendig. Det foreslås også at bygningsmyndighetene (kommunen) skal ha noe større adgang til å kontrollere byggverk. Disse medlemmer viser her til at nærmere utdyping av hvor langt man kan gå, hvilke byggverk som skal omfattes osv. vil komme i forskrift.
Disse medlemmer vil ikke avvise en endring på dette området, men vil be departementet komme tilbake med nærmere angivelse av rammer for den hjemmel man ønsker innarbeidet i loven.
Disse medlemmer kan derfor ikke støtte departementets forslag i denne omgang, men vil understreke at dette ikke innebærer en avvisning av den uttalte intensjon med departementets forslag. Disse medlemmer vil isteden fremme følgende forslag:
« Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om vilkår for pålegg om vedlikehold og utbedring slik at disse kan innarbeides direkte i loven. »
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at det er utstrakt bruk av dispensasjon for tiltak som går på å øke tilgjengeligheten for funksjonshemmede. Disse medlemmer mener at tilgjengelighet til og i bygg må gjelde alle grupper av funksjonshemmede. Disse medlemmer mener derfor at dispensasjonsreglene skal tolkes strengt og at det skal foreligge særlige grunner for å oppnå dispensasjon fra tilgjengelighetskravene. Dette hensynet bør nedfelles i forskriftene til loven.