Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

2. Bakgrunn

2.1 Sammenhengende tjenestetid

       Etter § 10 i heimevernsloven skal heimevernstjeneste i fred « vanlig foregå utenfor normal arbeidstid ». Kongen kan imidlertid gi bestemmelser om at vanlig heimevernstjeneste helt eller delvis kan utføres i sammenheng i nærmere angitte tilfeller eller « når andre særlige forhold tilsier det ». Ordlyden i § 10 var basert på at rekrutteringen tidligere var basert på frivillige samt vernepliktig personell fra krigsårsklassene, mens rekrutteringen i dag skjer fra den ordinære vernepliktsmasse som har pliktig tjeneste. Siden det i dag i utstrakt grad benyttes mer avanserte våpensystemer som stiller større krav til opplæring og øving av personellet, også i samarbeid med andre avdelinger i Forsvaret, har sammenhengende tjeneste over flere dager vist seg nødvendig og ikke bare på vedkommendes fritid.

       Enkelte heimevernssoldater har bestridt at heimevernslovens § 10 hjemler denne praksis. En slik sak har vært bragt inn for Høyesterett som var av den oppfatning at hensynet til effektiv våpenopplæring måtte aksepteres som grunnlaget for sammenhengende tjeneste, men at saken aktualiserte spørsmålet om en lovendring.

       Siden sammenhengende tjeneste i dag er hovedregelen, foreslår departementet at loven endres til å reflektere dette faktum.

2.2 Innholdet i tjenesteplikten

       Det er også reist spørsmål om heimevernsloven hjemler beordring av personellet til å gjøre tjeneste under større sivile arrangementer.

       Den generelle tjenesteplikt fremgår av lovens § 8 hvor det heter at enhver heimevernsmann plikter å « utføre den tjenesteplikt som blir pålagt ham », men inneholder ingen nærmere definisjon av innholdet i tjenesteplikten.

       I lovens § 13 er det gitt en spesialbestemmelse om Heimevernets bistand til det sivile samfunn som tar sikte på å avverge eller begrense naturkatastrofer eller andre alvorlige ulykker, men loven hjemler ikke bistand til større sivile arrangementer i forbindelse med øvelser. I praksis har Heimevernet ydet bistand i forbindelse med sivile skytter- og idrettsarrangementer, og ikke minst til det årlige Landsskytterstevnet etter bestemmelser utgitt av Forsvarssjefen. Departementet er imidlertid av den oppfatning at hjemmelsgrunnlaget i loven er uklart og ønsker derfor en generell bestemmelse for å unngå tvil i det enkelte tilfelle. Departementet mener det er av betydning for Heimevernet fortsatt å kunne gi støtte til større sivile arrangementer i de tilfelle hvor personellet kan utføre forsvarsrelaterte oppgaver eller arrangementet på annen måte må sies å være i Heimevernets interesse. For å fjerne den eksisterende tvil om hjemmelsgrunnlaget foreslår departementet at heimevernslovens § 13 gis et nytt første ledd som gir hjemmel for å pålegge heimevernspersonell på øvelse å tjenestegjøre ved sivile arrangementer som er i Heimevernets interesse.