Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

6. Inhabilitet

       De sentrale lovregler om inhabilitet i offentlig forvaltning finnes i forvaltningsloven kap. II. En tjenestemann er automatisk inhabil dersom han selv er part i saken eller har en nærmere angitt tilknytning til en part. Det er også gitt en skjønnsmessig regel om inhabilitet når det foreligger « andre særegne forhold som er egnet til å svekke tilliten til tjenestemannens upartiskhet ».

       I høringsnotatet tok departementet opp sammenhengen mellom habilitetsreglene og økonomiske misligheter i det offentlige. Departementet fant ikke grunn til å foreslå endringer i habilitetsreglene. I høringsbrevet ble avdekkingen av økonomiske misligheter i Oslo kommune omtalt spesielt. Høringsinstansene er gjennomgående enige i at det ikke bør foretas noen endringer i habilitetsreglene i denne omgang. Enkelte instanser mener imidlertid at det er behov for en gjennomgang av reglene, og det er kommet enkelte forslag til endringer. Sivilombudsmannen påpeker problemet med såkalte vervkombinasjoner og Kommunaldepartementet mener at den skjønnsmessige inhabilitetsregelen bør presiseres nærmere.

       Departementet fremhever at de tilfeller av mislighet som er avdekket i Oslo kommune vanskelig kunne vært avverget gjennom skjerping eller klargjøring av habilitetsreglene. Departementet legger til grunn at habilitetsreglene i hovedsak er tilfredsstillende, men at det på enkelte punkter kan være behov for endringer.

       I proposisjonen peker departementet på noen aktuelle spørsmål. Det gjelder bl.a. reglene om at en tjenestemann er inhabil til å delta i behandlingen av en sak der en part er et selskap m.v. hvor vedkommende har en ledende stilling eller er medlem av styret. Unntak gjelder der selskapet helt ut eies av stat eller kommune. Kommunelovutvalget foreslo at unntaket også skulle omfatte tilfeller der oppnevning til styret eller bedriftsforsamling var foretatt av statlig eller kommunalt organ, eller etter forslag fra slikt organ. Dette forslaget vakte sterk motstand i høringsomgangen. Et annet spørsmål gjelder situasjoner der en tjenestemann deltar i behandlingen av samme forvaltningssak i ulike organer uten å være inhabil (vervkombinasjoner). Inhabilitet vil kunne inntre etter den skjønnsmessige regelen, men det skal mye til. Andre aktuelle spørsmål gjelder krav om protokollasjon av inhabilitetsgrunnlag i kollegiale organer og straff for brudd på habilitetsreglene. Departementet er innstilt på å vurdere disse forslagene nærmere.

Komiteens merknader

       Komiteen konstaterer at høringsinstansene gjennomgående er enige i at det ikke bør foretas noen endringer i habilitetsreglene i denne omgang, og at departementet heller ikke foreslår noen endringer. Komiteen har merket seg at Sivilombudsmannen peker på problemene med såkalt vervkombinasjon, der en tjenestemann deltar i behandlingen av samme forvaltningssak i ulike organ uten å være inhabil. Komiteen mener at dette kan være et problem som bør vurderes nærmere, og konstaterer at departementet er av samme oppfatning.