3. Forvaltningslovens anvendelse i ansettelsessaker
Saksbehandlingsreglene for enkeltvedtak gjelder i utgangspunktet også i ansettelsessaker. Vedtak om ansettelse er imidlertid etter § 3 annet ledd unntatt fra reglene om plikten til begrunnelse og fra reglene i kap. VI om bl.a. klageadgang og omgjøring.
I høringsnotatet foreslo Justisdepartementet å presisere § 3 i samsvar med gjeldende tolkningspraksis. Bestemmelsen skulle etter dette gjelde uavhengig av om det faktisk skjer en ansettelse eller ikke, og reglene om dekning av sakskostnader i kap. VI skulle komme til anvendelse også ved ansettelsesvedtak. Det ble videre foreslått en klargjøring av når et ansettelsesvedtak skulle kunne omgjøres av forvaltningen. I utgangspunktet gjelder omgjøringsadgangen etter § 35, men det ble foreslått unntak for rett til å omgjøre et ansettelsesvedtak til skade for en part, jf. § 35 tredje ledd. Denne adgangen er så nært knyttet til systemet i klagereglene at bestemmelsen ikke bør kunne nyttes i ansettelsessaker.
Høringsinstansene er positive til forslagene. Regjeringsadvokaten mener imidlertid at omgjøringsadgangen etter § 35 bør gjelde fullt ut. Norsk Kommuneforbund foreslår at det gis adgang til å påklage vedtak i slike saker.
Departementet følger opp forslaget om å presisere lovteksten slik at alle ansettelsessaker omfattes av unntaksbestemmelsen i § 3 andre ledd andre punktum. Forslaget innebærer ingen realitetsendring. Departementet mener at vedtak i ansettelsessaker fortsatt bør være unntatt fra reglene om begrunnelse og om klage.
Det er etter gjeldende rett uklart i hvilken grad et overordnet forvaltningsorgan av eget tiltak kan omgjøre et vedtak i en ansettelsessak. I høringsomgangen er det ikke kommet innvendinger til at også disse vedtak skal kunne omgjøres. Departementet har derfor ført dette forslaget videre, med unntak for omgjøring til skade for parten etter § 35 tredje ledd. De fleste høringsinstansene er enige i at sistnevnte regel ikke skal gjelde i ansettelsessaker.
Det er etter dagens praksis antatt at reglene om dekning av saksomkostninger i § 36 kommer til anvendelse også ved endring av ansettelsesvedtak. Dette foreslås presisert i § 3.
Komiteens merknader
Komiteen er enig med departementet i at vedtak i ansettelsessaker skal være unntatt fra reglene om begrunnelse i §§ 24-25, reglene om klage i §§ 28-34 og reglene om omgjøring i § 35 tredje ledd, med mindre vedkommende forvaltningsorgan bestemmer noe annet. Den foreslåtte lovendring i § 3 andre punktum gjør det klart at forvaltningsorganet har adgang til å omgjøre et vedtak i en ansettelsessak så fremt ikke de spesielle forhold som er nevnt i § 35 tredje ledd foreligger. Det gjøres også klart at en eventuell omgjøring kan utløse krav om saksomkostninger fra den omgjøringen tilgodeser. Komiteen finner en slik presisering av omgjørelsesadgangen nyttig, og er enig i at bestemmelsen i § 35 tredje ledd om overordnet myndighets adgang til å omgjøre til skade for en part, også der vilkårene i § 35 første ledd bokstav b og c ikke er til stede, er så nær knyttet til systemet i klagereglene at bestemmelsen ikke bør kunne benyttes i ansettelsessaker.