Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

14. Underretning om vedtak

       Forvaltningsloven § 27 inneholder regler om underretning om vedtak. Etter første ledd er hovedregelen at parten skal gis skriftlig underretning om vedtaket. Bestemmelsen gjelder også i klagesaker, men gir ikke regler om hvem som skal sørge for underretningen. Klageinstansen kan dermed overlate underretningen til underinstansen. Slik indirekte underretning vil ofte være mer tidkrevende enn direkte underretning.

       I høringsnotatet gikk departementet inn for å lovfeste regler som kan bidra til at partene gis rask underretning. Det ble skissert tre alternative løsninger: En generell regel om at partene skal underrettes om vedtaket så snart som mulig, en regel om at underretning skal gis av vedtaksorganet og en regel om at klageinstansen skal underrette partene direkte. Videre ble det foreslått at det i underretningen skal gis opplysninger om hvilket forvaltningsorgan som er klageinstans.

       Blant høringsinstansene synes det å være bred enighet om at det bør gis regler som understreker plikten til å gi partene snarlig underretning. Det er imidlertid delte meninger om hvor langt man bør gå i retning av å regulere spørsmålet, og hvilken instans som skal gi underretningen. Ingen har innvendinger til at det i underretningen skal opplyses hvilket organ som er klageorgan.

       Departementet foreslår at det lovfestes en regel om at partene skal underrettes om vedtaket så snart som mulig. De alternative forslag om en plikt for klageinstansen eller vedtaksorganet til selv å underrette parten, videreføres ikke. Disse forslagene har møtt motstand i høringsrunden, og vil kunne virke lite hensiktsmessige. Departementet er imidlertid kommet til at prinsippet om direkte underretning bør fremstå som lovens hovedregel, men slik at det åpnes adgang til indirekte underretning i tilfeller hvor særlige grunner taler for dette, jf. lovutkastet § 27. Vedtaksorganet vil, slik regelen er utformet, ha en selvstendig plikt til å påse at et annet organ som skal forestå underretningen, gjennomfører dette. I underretningen skal det opplyses hvem som er klageorgan.

Komiteens merknader

       Komiteen ser positivt på at departementet ønsker å lovfeste regler som kan bidra til at partene gis rask underretning, og er enig med departementet i at direkte underretning bør fremstå som lovens hovedregel. Komiteen har ingen innvendinger til at det likevel åpnes adgang til indirekte underretning så fremt vedtaksorganet har en selvstendig plikt til å påse at underretningen utføres.