Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

12. Samtidig og etterfølgende begrunnelse

       Etter forvaltningsloven § 24 skal enkeltvedtak begrunnes samtidig med at vedtak treffes, men det er gitt enkelte unntak. I andre saker enn klagesaker kan forvaltningsorganet la være å gi samtidig begrunnelse der det innvilger en søknad og det ikke er grunn til å tro at noen part vil være misfornøyd med vedtaket. Videre gjelder unntak der saken gjelder fordeling av tillatelser eller andre forhold mellom flere parter. I begge tilfeller kan imidlertid parten kreve etterfølgende begrunnelse, med mindre vedtaket er i samsvar med bestemte krav eller ønsker som parten har formulert.

       I høringsnotatet vurderte departementet om reglene kunne forenkles, og foreslo at en sløyfer forbeholdet når det gjelder etterfølgende begrunnelse, slik at en part alltid skal kunne kreve etterfølgende begrunnelse i tilfeller hvor forvaltningsorganet ikke har plikt til å gi samtidig begrunnelse.

       Det er kommet få innvendinger mot forslaget. Enkelte instanser er imidlertid uenige, og anfører bl.a. at det er tvilsomt om en part har behov for å kreve etterfølgende begrunnelse der vedtaket helt ut er i samsvar med vedkommendes egne ønsker.

       Departementet viderefører forslaget om at en part alltid skal kunne kreve etterfølgende begrunnelse av enkeltvedtak der forvaltningsorganet kan unnlate å gi samtidig begrunnelse.

Komiteens merknader

       Komiteen er enig i departementets forslag om at en part alltid skal kunne kreve etterfølgende begrunnelse av enkeltvedtak der forvaltningsorganet kan unnlate å gi samtidig begrunnelse.