9. Komiteens tilråding
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
I.
I lov av 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v. gjøres følgende endringer:
§ 2 nytt nr. 8 skal lyde:
8. Kongen kan bestemme at lovens regler helt eller delvis skal gjelde for byggherre eller dennes representant.
§ 6 første ledd, nytt siste punktum skal lyde:
Direktoratet for arbeidstilsynet gir nærmere regler om krav om melding for midlertidige eller skiftende bygge- og anleggsplasser der arbeidet er planlagt for et kortere tidsrom enn 6 uker.
§ 7 nr. 3 bokstav c) skal lyde:
3. c) arbeidsgiver bare kan nytte arbeidstakere som kan dokumentere at de har gjennomgått en opplæring som tilfredsstiller nærmere fastsatte krav til ferdigheter eller kunnskaper. Det kan herunder stilles krav om at den som forestår opplæringen tilfredsstiller nærmere angitt krav.
§ 8 nr. 1 ny bokstav k) skal lyde:
k) at arbeidsplassen innredes og utformes på en slik måte at uheldige fysiske belastninger for arbeidstakerne unngås.
§ 9 nr. 2 ny bokstav c) skal lyde:
c) godkjenning av organer som skal utøve kontroll knyttet til produksjon av tekniske innretninger og utstyr.
§ 12 nr. 1 første ledd skal lyde:
1. Generelle krav.
Teknologi, arbeidsorganisasjon, utførelse av arbeidet, arbeidstidsordninger og lønnssystemer skal legges opp slik at arbeidstakerne ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger, eller slik at deres mulighet for å vise aktsomhet og ivareta sikkerhetshensyn forringes. Nødvendige hjelpemidler for å hindre uheldige fysiske belastninger skal stilles til arbeidstakernes disposisjon.
§ 12 nr. 5 ny bokstav d) skal lyde:
d) godkjenning av organer som skal utøve kontroll knyttet til produkson av personlig verneutstyr.
§ 15 nytt nr. 3 skal lyde:
3. Direktoratet for arbeidstilsynet gir nærmere bestemmelser om de plikter som følger av denne paragraf.
§ 17 nr. 4 ny bokstav c) skal lyde:
c) godkjenning av organer som skal utøve kontroll knyttet til produksjon av tekniske innretninger og utstyr.
§ 31 ny nr. 6 skal lyde:
Gravid arbeidstaker har rett til fri fra arbeid med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll når slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden.
Nytt kapittel XI A, kapitteloverskriften skal lyde:
Kapittel XI A. Tilsetting.
Nåværende § 55A flyttes fra kapittel XII til nytt kapittel XI A.
Ny § 55B skal lyde:
§ 55B. Arbeidsavtalen
I arbeidsforhold med en samlet varighet av mer enn en måned skal det inngås skriftlig arbeidsavtale. Avtalen skal foreligge senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte.
I arbeidsavtaler som gjelder utleie av arbeidskraft skal det umiddelbart inngås skriftlig arbeidsavtale, selv om oppdragets varighet ikke overstiger en måned.
Kongen kan bestemme i hvilken utstrekning kravet om skriftlig arbeidsavtale skal gjelde arbeidsforhold som samlet ikke overstiger en måned.
Ny § 55C skal lyde:
§ 55C. Arbeidsavtalen, jf. § 55B, skal minst omfatte følgende:
a) | partenes identitet, |
b) | arbeidsplassen; dersom det ikke eksisterer noen fast arbeidsplass eller hovedarbeidsplass skal arbeidsavtalen gi opplysning om at arbeidstakeren arbeider på forskjellige steder, samt forretningsadressen eller eventuelt hjemstedet til arbeidsgiveren, |
c) | en beskrivelse av arbeidet eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori, |
d) | tidspunktet for arbeidsforholdets begynnelse, |
e) | dersom arbeidsforholdet er midlertidig; forventet varighet, |
f) | arbeidstakerens rettigheter til ferie og feriepenger, og reglene for fastsettelse av ferietidspunktet, |
g) | arbeidstakerens og arbeidsgiverens oppsigelsesfrister, jf. arbeidsmiljøloven § 58 og tjenestemannsloven § 9, § 10 og § 11, |
h) | den gjeldende eller avtalte lønn ved arbeidsforholdets begynnelse, eventuelle tillegg og andre godtgjøringer som ikke inngår i lønnen, f.eks. pensjonsinnbetalinger og kost-/nattgodtgjørelse, og lønnsutbetalingsterminene, |
i) | den normale daglige eller ukentlige arbeidstid, |
j) | eventuelle prøvetidsbestemmelser, jf. arbeidsmiljøloven § 58 nr. 6 og 63 og tjenestemannsloven § 8, |
k) | opplysninger om eventuelle tariffavtaler som regulerer arbeidsforholdet. Dersom avtalene er inngått av parter utenfor virksomheten skal avtalen inneholde opplysninger om hvem tariffpartene er. |
Informasjonen nevnt i første ledd bokstavene f), g), h) og i) kan gis som en henvisning til lover, forskrifter og/eller tariffavtaler som regulerer disse forholdene.
Ny § 55D skal lyde:
§ 55D. Utenlandsstasjonert arbeidstaker.
Dersom arbeidstakeren skal arbeide i andre land i mer enn en måned, skal skriftlig arbeidsavtale som nevnt i § 55B inngås før avreise. I tillegg til informasjon som nevnt i § 55C skal avtalen minst inneholde følgende:
a) | varigheten av arbeidet som skal utføres i utlandet, |
b) | valutaen vederlaget skal betales i, |
c) | eventuell kontant- og naturalytelse som er knyttet til utenlandsarbeidet, |
d) | eventuelt vilkårene for arbeidstakerens hjemreise. |
Informasjon som nevnt i første ledd bokstavene b) og c) kan gis som en henvisning til lover, forskrifter og/eller tariffavtaler som regulerer disse forholdene.
Ny § 55E skal lyde:
§ 55E. Endringer i arbeidsforholdet.
Endringer i arbeidsforholdet som nevnt i § 55C og § 55D skal gjenspeiles i arbeidsavtalen tidligst mulig og senest en måned etter at endringen trådte i kraft. Dette gjelder ikke dersom endringene i arbeidsforholdet skyldes endringer i lover, forskrifter eller tariffavtaler som nevnt i § 55C annet ledd og § 55D annet ledd.
Ny § 55F skal lyde:
§ 55F. Overgangsbestemmelse.
For arbeidsforhold som eksisterer på det tidspunkt §§ 55B-55E trer i kraft, skal skriftlig arbeidskontrakt som nevnt i § 55B inngås tidligst mulig og senest en måned etter at anmodning om det er mottatt.
Kapittel XII, overskriften skal lyde:
Kapittel XII. Oppsigelse og avskjed m.m.
§ 56A skal lyde:
§ 56A. Informasjon ved masseoppsigelser
1. | Med masseoppsigelser menes oppsigelser som foretas overfor minst 10 arbeidstakere innenfor et tidsrom på 30 dager, uten at oppsigelsene er begrunnet i de enkelte arbeidstakeres forhold. Andre former for opphør av arbeidskontrakter som ikke er begrunnet i de enkelte arbeidstakeres forhold, skal tas med i beregningen såfremt minst fem sies opp. |
2. | Arbeidsgiver som vurderer å gå til masseoppsigelser, skal så tidlig som mulig innlede drøftinger med arbeidstakernes tillitsvalgte med sikte på å komme fram til en avtale for å unngå masseoppsigelser eller for å redusere antall oppsagte. Dersom oppsigelser ikke kan unngås skal de uheldige sidene ved dem søkes redusert. Drøftingene skal omfatte mulige sosiale tiltak med sikte på blant annet støtte til omplassering eller omskolering av de oppsagte. |
3. | Arbeidsgiver har plikt til å gi arbeidstakernes tillitsvalgte alle relevante opplysninger, herunder skriftlig melding om grunnene til eventuelle oppsigelser, antall arbeidstakere som vil kunne bli oppsagt, hvilke arbeidsgrupper de tilhører, antall arbeidstakere som normalt er ansatt, hvilke arbeidstakergrupper som normalt er sysselsatt og over hvilken periode oppsigelsene vil kunne skje. Den skriftlige meldingen skal også inneholde kriterier for utvelgelse av de som eventuelt skal sies opp og kriterier for beregning av eventuelle ekstraordinære sluttvederlag. Meldingen skal gis tidligst mulig, senest samtidig med at arbeidsgiver innkaller til drøftinger. |
4. | Kopi av meldingen etter nr. 3 skal sendes Arbeidsformidlingen, jf. sysselsettingsloven § 14. |
5. | Arbeidstakernes tillitsvalgte kan kommentere meldingen direkte overfor Arbeidsformidlingen. |
6. | Planlagte masseoppsigelser får tidligst virkning 30 dager etter at Arbeidsformidlingen er underrettet. Dersom det er nødvendig for å få til en avtale, kan Arbeidsformidlingen forlenge fristen etter første punktum med inntil 30 dager. Dersom Arbeidsformidlingen endrer denne fristen, skal det gis skriftlig melding til arbeidsgiver om dette. Fristen kan ikke forlenges når en virksomhet opphører som følge av en rettsavgjørelse. |
7. | Arbeidsformidlingen skal benytte fristen etter nr. 6 første eller andre punktum, til å finne løsninger på de problemer som de planlagte oppsigelsene reiser. Departementet kan gi nærmere regler om hvordan retten til utsettelse av oppsigelser skal nyttes og Arbeidsformidlingens rolle ved utsettelse. Arbeidsgiver har plikt til å innlede drøftinger selv om de planlagte oppsigelsene skyldes andre enn arbeidsgiver og som har beslutningsmyndighet overfor denne, f.eks. en konsernledelse. |
§ 77 nr. 1 og 3 skal lyde:
§ 77. Arbeidstilsynets vedtak. Klage over enkeltvedtak.
1. Arbeidstilsynet gir de pålegg og treffer de enkeltvedtak ellers som er nødvendige for gjennomføringen av bestemmelsene gitt i og i medhold av denne lov.
Pålegg skal gis skrifdtlig, og det skal settes en frist for når det skal være utført.
I pålegget skal det opplyses om klageadgang, klagefrist og den nærmere framgangsmåte ved klage, samt retten til å se sakens dokumenter, jf. forvaltningsloven § 27.
3. Direktoratet for arbeidstilsynet kan gi pålegg om at den som leverer eller markedsfører et produkt som selv om det brukes i samsvar med de kravene som stilles, kan medføre fare for liv eller helse, skal treffe nødvendige tiltak for å avverge faren. Det kan herunder kreves at:
a) | levering eller markedsføring stanses, |
b) | produkter tilbakekalles. |
Gjeldende nr. 3, 4, 5 og 6 blir nye nr. 4, 5, 6 og 7.
§ 80 nr. 2 skal lyde:
2. Arbeidsgiver, arbeidstaker og enhver annen som er knyttet til virksomheten, samt produsenter, leverandører og importører av tekniske innretninger, utstyr og helsefarlige stoffer, er forpliktet til å gi alle de opplysninger som anses påkrevet for utøvelsen av tilsynet.
Kongen kan gi nærmere bestemmelser om dokumentasjon av opplysningene.
II.
I lov av 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer gjøres følgende endringer:
§ 1 nytt fjerde ledd skal lyde:
Kongen kan fastsette forskrifter om eksplosive varer som avviker fra bestemmelsene i loven når dette er nødvendig for norsk tilpasning til regelverk som Norge gjennom internasjonal avtale er forpliktet til å følge.
Kapittel 7, overskriften skal lyde:
Kapittel 7. Innførsel, utførsel og overføring.
§ 32 overskriften skal lyde:
§ 32. Tillatelse til innførsel, utførsel og overføring.
§ 32 første ledd skal lyde:
Den som vil innføre eller utføre eksplosiv vare må ha tillatelse av departementet. For søknad herom gjelder § 16 tredje ledd tilsvarende. Tillatelse til innførsel og utførsel gjelder også som tillatelse til overføring når dette kreves i henhold til regelverk som Norge gjennom internasjonal avtale er forpliktet til å følge. Tillatelse til overføring kreves også for innførsel og utførsel av ammunisjon som er omfattet av andre ledd så langt dette er nødvendig som følge av slik internasjonal avtale.
III.
Endringene i arbeidsmiljøloven § 7, § 8, § 9, § 12, § 17, § 77 og § 80 trer i kraft straks.
Endringene i arbeidsmiljøloven § 2, § 6, § 15, § 31, §§ 55B-55F og § 56A trer i kraft samtidig med tilleggsavtalen til EØS-avtalen.
Endringene i lov om eksplosive varer trer i kraft samtidig med tilleggsavtalen til EØS-avtalen.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 9. juni 1994. |
Roger Gudmundseth, | Ola T Lånke, |
leder og ordfører. | sekretær. |