5. Kommunelege som medisinsk-faglig rådgiver

       Departementet foreslår at bestemmelsen i kommunehelsetjenestelovens § 3-4 om at « En lege ansatt i kommunen skal ha det medisinsk-faglige ansvar for helsetjenesten » endres til « Kommunelegen skal være medisinsk-faglig rådgiver for helsetjenesten ».

       Som begrunnelse framholdes at begrepet « medisinsk-faglig ansvarlig » er problematisk idet det er stor forskjell mellom den daglige forståelse av begrepet og den juridiske, og at tolkningsvanskene som har vært med hensyn til begrepet « medisinsk-faglig ansvar », har skapt mye uvisshet, strid og frustrasjoner ute i den enkelte kommune. Departementet vil i denne forbindelse peke på at den medisinsk-faglig ansvarlige legen skal være rådgiver for kommunen i forhold til hele helsetjenesten i kommunen.

       Sosial- og helsedepartementet er av den oppfatning at uttrykket medisinsk-faglig er et klart og dekkende uttrykk for stillingens innhold. Slik departementet ser det, vil medisinsk-faglig rådgiver også omfatte begrepet helsefaglig rådgiver. Denne rådgiverens oppgaver vil være å veilede og informere helsetjenesten i kommunen. Videre oppgaver vil være tilsyn og samordning innenfor helsetjenesten. Departementet vil legge vekt på at stillingens innhold ikke skal svekkes av denne endringen. Det understrekes at endringen bare er en begrepsendring for å få betegnelsen mer i tråd med stillingens faktiske innhold.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, går inn for en endring fra medisinsk-faglig ansvarlig lege til medisin-faglig rådgiver og mener endringen vil klargjøre begrepet og stillingens innhold, og medføre en opprydding av de tolkningsvanskene som har vært med hensyn til begrepet « medisinsk-faglig ansvar ». Dette begrepet har skapt mye uvisshet, strid og frustrasjon ute i den enkelte kommune. Den medisinsk-faglig ansvarlige legen skal være rådgiver for kommunen i forhold til hele helsetjenesten i kommunen.

       Flertallet har merket seg at det er uheldig å bruke begrepet « ansvar » i en lov uten å mene juridisk ansvar. Etter § 3-1 er det kommunestyret som fastsetter organisasjonsform og ledelse av helsetjenesten i samsvar med lov og helseplan. Flertallet er enig i at det i utgangspunktet er kommunen selv som kan bestemme hvor i organisasjonen medisinsk-faglig rådgiver plasseres. Kommunene kan imidlertid ikke omgå den lovfestede plikten til å ansette medisinsk-faglig rådgiver ved en organisering av helsetjenesten som fører til at rådgiveren settes ut av spill.

       Komiteens medlemmer fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Fremskrittspartiet går imot at det foretas en endring av tittel og ansvarsområde for den medisinsk-faglig ansvarlige legeordningen man i dag har i kommunene. Det synes åpenbart for disse medlemmer at å endre den ansvarlige legetittelen og funksjon i dag til medisinsk-faglig rådgiver, vil være å svekke legens posisjon. Den medisinsk-faglig ansvarlige legen må i kommunene ha myndighet til å gi pålegg til de kommunale administrative og politiske myndigheter når det er åpenbart at kommunehelseloven ikke blir fulgt. En rådgivningsfunksjon vil, etter disse medlemmers mening, skape betydelig uklarhet i forhold til de helsefaglige spørsmål som legen i dag er ansvarlig for.

       Disse medlemmer viser for øvrig til de høringsuttalelser fra fylkesleger og Statens Helsetilsyn som er tatt inn i proposisjonen. Disse medlemmer er enige i den skepsis disse høringsinstansene har uttalt til lovendringsforslaget og bekymringen for fremtidig rekruttering til kommunelegestillinger.