Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

2. Komiteens merknader

       Komiteens flertall, lederen, Vidar Bjørnstad, Mimmi Bæivi, Anders Hornslien, Asmund Kristoffersen og Signe Øye fra Arbeiderpartiet, Ola D. Gløtvold, Inga Kvalbukt og Tove Kari Viken fra Senterpartiet, Magnar Sortåsløkken fra Sosialistisk Venstreparti og Valgerd Svarstad Haugland fra Kristelig Folkeparti, er enig i forslaget om lovendring i alkohollovens § 1-8 som innebærer at en skjenkebevilling kan inndras dersom det skjer gjentatt narkotikaomsetning på et skjenkested. Flertallet vil presisere at lovendringen i praksis må rette seg mot de tilfeller der det er på det rene at det over tid har skjedd flere tilfeller av slik omsetning, og at bevillingshaver burde vært klar over dette.

       Flertallet ser behov for regler som kan forhindre at enkelte skjenkesteder blir arnested for omsetning av narkotika. En finner ofte en nær kobling av alkohol og narkotika, og en regulering av alkoholomsetning og bekjempelse av ulovlig narkotikaomsetning må være en sentral side ved myndighetenes strategi for å redusere de samfunnsmessige skadene av rusmiddelbruk.

       Komiteens medlemmer fra Høyre, Ansgar Gabrielsen og Annelise Høegh, og medlemmet fra Fremskrittspartiet, John Alvheim, vil peke på at departementets forslag til lovtekst må oppfattes som objektivt ansvar.

       Disse medlemmer finner dette prinsipp betenkelig i en slik sammenheng. Imidlertid påhviler det etter disse medlemmers vurdering et betydelig ansvar for en bevillingshaver til å foreta det som er mulig for å unngå at narkotikaomsetning foregår på stedet.

       Disse medlemmer vil peke på at lovendringsforslaget kan svekke restaurantbransjens rettssikkerhet samt vanskeliggjøre samarbeidet mellom restauratør og politi fordi restauratør kanskje ikke vil tørre å melde fra dersom det foreligger mistanke om narkotikaomsetning på skjenkestedet.

       På denne bakgrunn foreslår disse medlemmer et tillegg til § 1-8 tredje ledd.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

« Alkoholloven § 1-8 tredje ledd skal lyde:

       En bevilling kan også inndras dersom det skjer gjentatt narkotikaomsetning på skjenkestedet, hvis ikke bevillingshaver kan godtgjøre at han eller hun har gjort det som med rimelighet kan forlanges for å forhindre slik omsetning.

Nåværende § 1-8 tredje ledd blir nytt fjerde ledd. »

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet finner etter en gjennomgang av Ot.prp. nr. 66 (1993-1994) å ville foreslå å tilbakesende lovforslaget til departementet.

       Dette begrunnes bl.a. med at det i lovteksten legges til grunn at inndragning kan foretas på objektivt grunnlag; det vil si at det ikke stilles krav til skyld eller uaktsomhet hos bevillingsinnehaver. Det er ikke i tråd med alminnelig norsk rettsoppfatning at borgere kan fratas sine rettigheter uten å ha utvist skyld. Dertil vil sanksjonen være særegen for hotell- og restaurantsektoren, noe som tvilsomt kan forsvares ut fra det faktum at problemet forefinnes også på andre arenaer enn skjenkesteder.

       Dette medlem finner derfor at forslaget bryter med viktige rettssikkerhetsgarantier. Det heter riktignok i departementets kommentarer at forslaget tar sikte på å ramme skjenkesteder som passivt unnlater å gripe inn overfor ulovlige aktiviteter. På den annen side stilles det ikke krav til faktisk kunnskap hos bevillingsinnehaver.

       Dette medlem finner derfor at departementets uttalelser er uklare samtidig som de ikke harmonerer med lovens ordlyd.

       Dette medlem fremmer følgende forslag:

       « Ot.prp. nr. 66 (1993-1994) - Lov om endring i lov 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven) - sendes tilbake til Regjeringen. »

       Dette medlem vil subsidiært sammen med Høyre foreslå et tillegg til proposisjonens forslag til § 1-8 tredje ledd.