3. Tvangsekteskap - ugyldighet
Etter gjeldende rett har en ektefelle som er blitt presset inn i et ekteskap med tvang, anledning til å reise søksmål med krav om at ekteskapet skal dømmes ugyldig. Det foreslås nå at det i ekteskapsloven tas inn en særskilt regel om tvangsekteskap som knyttes til § 16. Departementet presiserer at en slik hjemmel ikke vil endre noe i forhold til gjeldende rett, men vil være en lovfesting av gjeldende ulovfestet rett. Departementet legger til at en slik kodifisering vil synliggjøre den utveien som finnes allerede i dag til å reise sak for domstolene i medhold av de allmenne ulovfestede ugyldighetsreglene.
Et søksmål om ugyldighet må være reist innen 6 måneder etter at vedkommende ektemake ikke lenger er under tvang. Søksmål kan overhodet ikke reises senere enn 5 år etter at ekteskapet er inngått.
Rettsvirkningene av et ekteskap som er blitt dømt ugyldig, dvs. som aldri har vært gyldig, kan bl.a. få betydning for barn som er født i ekteskapet. Dersom farskapet er fastsatt på grunnlag av « pater-est-regelen » (den som mor til barnet er gift med ved fødselen, skal regnes som far til barnet) vil tvisten måtte løses etter farskapsreglene i barneloven. Departementet drøfter også forholdet til lovgivningen i andre land og sier bl.a. at det i hovedregelen er reglene i bostedslandet til ektefolk som regulerer de materielle vilkårene for inngåelse av ekteskap. Det vil si at dersom to personer som er bosatt i Norge, gifter seg i utlandet, vil hver av dem kunne reise ugyldighetssak når de kommer tilbake til Norge, dersom en av dem eller begge blir presset til å gifte seg med alvorlig tvang. For en nærmere redegjørelse av forholdet til utenlandsk rett, vises til proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen viser til utdrag av Innst.O.nr.105 (1992-1993) som er inntatt i lovframlegget. Komiteen er enig i at det ikke kan forventes at privatpersoner har tilstrekkelig kunnskap om alminnelige ulovfestede ugyldighetsregler og tidligere rettspraksis på området, samt at det er adgang til å reise søksmål for å få et ekteskap inngått ved rettsstridig tvang kjent ugyldig.
Komiteen er derfor enig i at det er hensiktsmessig å lovfeste en regel om ugyldighet i ekteskapsloven knyttet til § 16.