Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, Gundersen, viser til at det i proposisjonen presiseres at den formulering som er valgt vedrørende lovendringen innebærer at hjemmelen bare kan brukes når det foreligger særlige og tungtveiende utenrikspolitiske hensyn som taler for å gi privilegium og immunitet. Flertallet er enig i dette.

       Flertallet viser videre til at det kan være behov for å gi immunitet og privilegium for organisasjoner og representanter for slike utover det som er regulert i Wien-konvensjonen og någjeldende lovgivning. Flertallet mener den fortløpende vurdering av dette bør tilligge Regjeringen, og vil derfor gå inn for de endringer av loven som sikrer dette. Dette innebærer ikke at flertallet derved har tatt konkret standpunkt til aktuelle spørsmål om immunitet og privilegium som Regjeringen senere må ta stilling til.

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet er enig i at Regjeringen får fullmakt til å gi visse former for privilegium og immunitet i forbindelse med KSSE. Dette medlem mener imidlertid at det er uklokt å generalisere en slik fullmakt, slik at den i prinsippet omfatter ikke bare KSSE, men alle fremmede eller internasjonale organisasjoner eller institusjoner e.l. samt disses tjenestemenn og andre personer som opptrer på deres vegne.

       Dette medlem vil understreke at tildeling av ovennevnte immunitet og privilegier innebærer unntak fra en rekke norske lover til fordel for utenlandske organisasjoner og borgere, og er derfor en viktig sak. Dette medlem har merket seg at lovutkastet forutsetter at fullmakten bare skal kunne benyttes når særlige og tungtveiende utenrikspolitiske hensyn tilsier det. Dette medlem forutsetter at det i fremtiden kan oppstå situasjoner hvor det er sterk politisk uenighet om slike særlige og tungtveiende hensyn er til stede, f.eks. når det gjelder « frigjørings- og opprørsbevegelser ». Det er i dag vanskelig å forutsi hvem som i fremtiden vil komme til å gjøre opprør mot hvem og hvilke midler som vil bli brukt. Dette medlem mener derfor at en så vesentlig lovendring som her foreslås ikke bør vedtas som et vedheng til KSSE-problematikken.

       Dette medlem vil foreslå følgende alternative lovtekst:

« I.

I lov av 19. juni 1947 nr. 5 om immunitet og privilegium for internasjonale organisasjoner m.m. skal § 1 nytt tredje ledd lyde:

       Kongen kan innrømme immunitet og privilegier til organene i KSSE og personer i delegasjoner som opptrer på vegne av KSSE samt til representanter og delegasjoner fra deltagerlandene.

II.

       Denne lov trer i kraft straks. »