2. Bakgrunnen for departementets lovutkast
Det har siden begynnelsen av 1980-årene vært arbeidet med å samordne offentlig innsamling av informasjon om juridiske personer m.m. På grunnlag av utredningene har Regjeringen fattet vedtak om å innføre et nytt nummersystem for foretak, organisasjoner m.v., og om å etablere et nytt sentralt register over disse enhetene. Finansdepartementet tillegges fagansvar for registeret.
I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 78 (1992-1993) ble det bevilget 10 mill. kroner til prosjektet inneværende år. Et høringsbrev med lovforslag og kommentarer ble sendt aktuelle høringsinstanser i juni 1993. Høringsrunden viste at det var bred oppslutning om lovforslaget fra de mest berørte instanser. I proposisjonen gjengis en del av høringsuttalelsene.
Komiteens merknader
Komiteen er enig i behovet for å samordne det offentliges innsamling av opplysninger om næringslivet, og i at dette vil gi besparelser både for næringsliv og offentlige organer. Komiteen støtter derfor opprettelsen av Enhetsregisteret.
Komiteen vil påpeke at opprettelsen av Enhetsregisteret vil ha flere positive virkninger. Høringsrunden har bekreftet at næringslivet i overveiende grad ønsker etableringen velkommen. Innsparingspotensialet for næringslivet er anslått til ca 130 millioner kroner pr. år, økende til ca 210 millioner etter at Enhetsregisteret har vært i drift i fem år. Det forventes også en betydelig rasjonaliseringsgevinst for offentlige myndigheter.
Det foreslåtte register innebærer bl.a. en betydelig forbedring av offentlig data og statistikk. Enhetsregisteret vil f.eks. føre til at Statistisk sentralbyrås årlige næringsundersøkelse kan sløyfes. Offentlig statistikk bygd på aktuelle og pålitelige data er et viktig virkemiddel for myndighetene i planlegging og gjennomføring av stimuleringstiltak ovenfor nærings- og samfunnsliv. Komiteen vil derfor fremheve dette som et viktig siktemål ved lovforslaget.
Komiteen vil understreke behovet for å legge vekt på personvernhensyn ved etableringen av Enhetsregisteret. Etter komiteens mening er det viktig å avveie behovet for rasjonell tilgang på opplysninger om juridiske personer mot personvernhensyn og hvilket kontrollnivå som anses nødvendig og ønskelig. De viktigste spørsmål i tilknytning til opprettelsen av Enhetsregisteret er etter komiteens oppfatning hvem som skal registreres, hvilke opplysninger som skal tas med, hvor tilgjengelige opplysningene skal være, kvaliteten på og kontrollen med opplysninger, samt rutinene for ajourhold og herunder sletting av opplysninger.