Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

Til ny § 8-11:

       Komiteen har merka seg at bl.a. SAS og Widerøes Flyveselskap A/S i høringsuttalelser anbefaler at den foreslåtte avgiften innføres som en passasjeravgift og at avgiften ikke bør innføres før behovet er dokumentert. Det blir også understreket at sekundærrutenettet bør slippe avgiften.

       Komiteen finner å vise til sine merknader i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 1 (1993-1994), jf. B.innst.S.nr.14 (1993-1994), om å innføre en seteavgift på norske innenriksruter med unntak av de tilskuddsberettigete rutene til Widerøes Flyveselskap A/S fra 1. april 1994.

       Komiteen vil likevel peke på at for små flyselskaper som betjener marginale flyruter, kan den nye avgiften være belastende.

       Komiteen ber derfor departementet følge utviklingen for disse flyselskapene.

       Komiteen har ellers ingen merknader og slutter seg til forslaget til ny § 8-11 som vil gi Samferdselsdepartementet hjemmel til å fastsette en avgift på norske innenlandsruter til finansiering av statens kjøp av flyrutetjenester etter et anbudssystem.