4.1 Sammendrag

Stortingets administrasjon har som hovedoppgave å bistå Stortinget i dets konstitusjonelle og administrative gjøremål, slik disse er nedfelt i Grunnloven, lov, stortingsvedtak og gjennom konstitusjonell praksis, og ellers på best mulig måte å legge forholdene til rette for at stortingsrepresentantene får utført sine oppgaver.

I 2007 ble det inngått en avtale om kjøp av 28 nye tjenesteboliger i Maridalsveien 10. De skal stå klare høsten 2009. Det er også inngått avtale om innføring av fibernett i alle leiligheter, et prosjekt som fullføres i 2008.

Budsjettet omfatter den parlamentariske virksomheten i vid forstand, medregnet Stortingets deltakelse i internasjonale parlamentarikerforsamlinger, øvrige reiser og stortingsrepresentantenes godtgjørelser. Budsjettet omfatter også den administrative driften av Stortinget.

Budsjettforslaget for 2009 er økt med 98,4 mill. kroner i forhold til regnskap 2007 og redusert med 15,6 mill. kroner i forhold til budsjett for 2008. Reduksjonen for post 32 Kjøp av leiligheter er alene på 65 mill. kroner. Kap. 41 blir ikke tilført midler fra den sentrale lønnsreserven i staten, og det må følgelig legges inn en viss lønnsreserve i budsjettet.

Post 1 Driftsutgifter, kan nyttes under post 70

Posten omfatter lønn og godtgjørelser for stortingsrepresentanter og ansatte, samt utgifter til Stortingets kjøp av varer og tjenester. Posten omfatter også utgifter til reiser og deltakelse i faste internasjonale parlamentarikerforsamlinger. Utgifter til trykking av Stortingets publikasjoner, drift av Stortingets bibliotek og arkiv, samt vedlikehold og drift av bygninger og Stortingets tjenesteboliger inngår i denne posten. I 2009 er det stortingsvalg, og i den sammenheng blir det en del oppussingsarbeid og mange flyttinger av tjenesteleiligheter og kontorer. NATOs parlamentariske forsamling skal ha møte i Oslo i 2009.

Post 32 Kjøp av leiligheter, kan overføres

Nye tjenesteboliger i Maridalsveien 10 ferdigstilles og tas i bruk etter valget.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Her budsjetteres kjøp av teknisk utstyr, fornyelse og videreutbygging av Stortingets IKT-anlegg, kjøp av kunst, ombyggingsarbeider, større vedlikeholdsarbeider mv. i Stortingets bygningsmasse. Det planlegges brannmessig gjennomgang av bygningsmassen, fasadeutbedring, reparasjoner av pultene i stortingssalen samt fjerning av alunskifer. Ny teknisk plattform for mobile kontor og en utskifting av alle bærbare PCer skal også gjennomføres.

Post 70 Tilskudd til partigruppene

Posten omfatter Stortingets tilskudd til partienes gruppesekretariater. Tilskuddet til hver stortingsgruppe avhenger av partiets representasjon på Stortinget. Det gis et fast, felles grunntilskudd til hver partigruppe samt et tillegg per stortingsrepresentant. I valgår er totalbeløpet for gruppetilskudd noe høyere, da grupper som eventuelt reduserer antall representanter ved valget, får beholde den opprinnelige støtten ut året.

Post 73 Kontingenter, internasjonale delegasjoner

Dette er en nyopprettet post der kontingentene til Nordisk Råd, OSSE og IPU føres. Kontingentene er tidligere ført som driftsutgifter.

Kap. 3041 Stortinget

Under dette kapitlet budsjetteres blant annet salgsinntekter og leieinntekter. Salgsinntektene kommer stort sett fra kafeteriaene.

Det planlegges salg av 22 tjenesteboliger da nye leiligheter skal stå klare til innflytting høsten 2009.

4.2 Komiteens merknader

Komiteen registrerer at budsjettforslaget for 2009 er økt med 98,4 mill. kroner i forhold til regnskap 2007 og redusert med 15,6 mill. kroner i forhold til budsjett for 2008. Komiteen har for øvrig merket seg at det blir en ny teknisk plattform for mobile kontor og at det skal gjennomføres en utskifting av alle bærbare PC-er.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter seg til budsjettforslaget.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre registrerer at kap. 41 Stortinget, post 70 Tilskudd til partigruppene – er økt med 12,3 mill. kroner til 139,3 mill. kroner som tilsvarer en vekst på hele 9,7 prosent. Etter disse medlemmers oppfatning, og på grunnlag av en analyse av tilskuddene for årene 2005–2008, tilsier dagens nivå på tilskuddet at de enkelte partiene får en forholdsvis romslig økonomi. Gruppene har etter disse medlemmers syn akkumulert av dels store summer på bok. Dette burde ivareta de nødvendige krav til økonomisk sikkerhet. Videre mener disse medlemmer at Stortinget også har vedtatt en innsnevring av hvilke formål tilskuddene til partiene kan brukes til, og så lenge Stortinget finansierer gruppene så vidt romslig, er det derfor grunnlag for å redusere partigruppenes tilskudd.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til det ovenstående og foreslår et kutt på 12,5 mill. kroner på kap. 41 post 70 Tilskudd til partigruppene.

Disse medlemmer viser i denne forbindelse til sitt alternative budsjett for 2009 der denne posten er foreslått redusert med 30 mill. kroner, og viser for øvrig til merknadene fra Fremskrittspartiets medlemmer av finanskomiteen i finansinnstillingen.

Komiteens medlem fra Høyre viser til sitt alternative budsjett for 2009, hvor bevilgningen til Stortingets administrasjon over kap. 41 post 1 er 30 mill. kroner lavere enn Regjeringens forslag. Dette medlem viser videre til merknadene fra Høyres medlemmer av finanskomiteen i finansinnstillingen.

Dette medlem foreslår et kutt på 2,5 mill. kroner på kap. 41 post 70 Tilskudd til partigruppene. Kuttet foreslås anvendt til en økning av bevilgningene til Kongehuset, øremerket utbedringstiltak på Kongsseteren.