4. Bestillingsfullmakt, tilsegnsfullmakt og garantifullmakt
I sammenheng med budsjettet for 2009 foreslås det bestillings- og tilsagnsfullmakter for i alt 42 804 mill. kroner, mot 45 200 mill. kroner i 2008.
Forslagene til bestillingsfullmakter utgjør i alt 27 981 mill. kroner, mot 34 714 mill. kroner i 2008. Under Forsvarsdepartementet er det foreslått bestillingsfullmakter på 26 735 mill. kroner, mot 33 695 mill. kroner i 2008. Det fremmes forslag om tilsagnsfullmakter på i alt 14 823 mill. kroner, mot 10 487 mill. kroner i 2008. Utover fullmaktene i tabell 4.1 nedenfor (tabell 6.1 i proposisjonen), eksisterer det enkelte tilsagnsfullmakter uten en beløpsramme, for eksempel en fullmakt som hjemler at Statens lånekasse for utdanning kan gi tilsagn om støtte for vårhalvåret 2010 etter de samme satser som for høsthalvåret 2009.
Tabell 4.1 Oversikt over bestillingsfullmakter og tilsagnsfullmakter
1 000 kroner | ||||
Kap. | Post | Betegnelse | Bestillings-fullmakter | Tilsagns- fullmakter |
116 | Deltaking i internasjonale organisasjoner: | |||
72 | EØS-finansieringsordningen | 3 400 000 | ||
73 | Den norske finansieringsordningen | 2 700 000 | ||
74 | Bilaterale samarbeidsprogram med Bulgaria og Romania | 350 000 | ||
118 | Nordområdetiltak mv.: | |||
70 | Nordområdetiltak og prosjektsamarbeid med Russland | 188 000 | ||
161 | Næringsutvikling: | |||
70 | Næringsutvikling | 550 000 | ||
166 | Miljø og bærekraftig utvikling mv. | |||
73 | Klima- og skogsatsing | 1 500 000 | ||
220 | Utdanningsdirektoratet: | |||
70 | Tilskudd til læremidler mv. | 20 000 | ||
226 | Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen: | |||
21 | Spesielle driftsutgifter | 120 000 | ||
270 | Studier i utlandet og sosiale formål for elever og studenter: | |||
75 | Tilskudd til bygging av studentboliger | 220 800 | ||
285 | Norges forskningsråd: | |||
52 | Forskningsformål | 37 500 | ||
320 | Allmenne kulturformål | |||
73 | Nasjonale kulturbygg | 647 800 | ||
322 | Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom: | |||
50 | Kunst i offentlige rom | 13 000 | ||
440 | Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten: | |||
1 | Driftsutgifter | 40 000 | ||
551 | Regional utvikling og nyskaping: | |||
61 | Næringsrettede midler til regional utvikling, kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift | 100 000 | ||
581 | Bolig- og bomiljøtiltak: | |||
75 | Boligtilskudd til etablering, tilpasning og utleieboliger | 204 300 | ||
78 | Kompetansetilskudd | 86 400 | ||
586 | Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser | |||
64 | Investeringstilskudd | 642 600 | ||
634 | Arbeidsmarkedstiltak: | |||
76 | Tiltak for arbeidssøkere | 2 606 150 | ||
710 | Nasjonalt folkehelseinstitutt: | |||
21 | Spesielle driftsutgifter | 180 000 | ||
761 | Tilskudd forvaltet av Helsedirektoratet: | |||
60 | Tilskudd til omsorgstjenester | 1 000 | ||
920 | Norges forskningsråd: | |||
50 | Tilskudd | 107 500 | ||
1062 | Kystverket: | |||
30 | Nyanlegg og større vedlikehold | 287 000 | ||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 3 000 | ||
60 | Tilskudd til fiskerihavneanlegg | 20 000 | ||
1148 | Naturskade – erstatninger og sikring: | |||
71 | Naturskade, erstatninger | 27 200 | ||
1350 | Jernbaneverket: | |||
23, 25 og 30 | Drift, vedlikehold og investeringer | 700 000 | ||
1380 | Post- og teletilsynet: | |||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 4 000 | ||
1400 | Miljøverndepartementet: | |||
78 | Miljøtiltak i nikkelverkene på Kola | 218 500 | ||
1426 | Statens naturoppsyn: | |||
32 | Skjærgårdsparker mv. | 6 500 | ||
1427 | Direktoratet for naturforvaltning: | |||
30 | Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder | 80 000 | ||
32 | Statlige erverv, fylkesvise verneplaner | 34 700 | ||
34 | Statlige erverv, nasjonalparker | 185 000 | ||
35 | Statlige erverv, nytt skogvern | 140 000 | ||
77 | Tilskudd til nasjonalparksentre | 2 000 | ||
79 | Kompensasjon ved flytting av oppdrettsanlegg | 6 750 | ||
1429 | Riksantikvaren: | |||
72 | Vern og sikring av fredete og verneverdige kulturminner og kulturmiljøer | 35 000 | ||
73 | Brannsikring og beredskapstiltak | 2 000 | ||
74 | Fartøyvern | 8 000 | ||
77 | Verdiskapingsprogram på kulturminneområdet | 2 000 | ||
1441 | Statens forurensningstilsyn: | |||
39 | Oppryddingstiltak | 25 000 | ||
1700 | Forsvarsdepartementet: | |||
73 | Forskning og utvikling | 14 000 | ||
1725 | Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarsstaben: | |||
1 | Driftsutgifter | 80 000 | ||
1731 | Hæren: | |||
1 | Driftsutgifter | 900 000 | ||
1732 | Sjøforsvaret: | |||
1 | Driftsutgifter | 800 000 | ||
1733 | Luftforsvaret: | |||
1 | Driftsutgifter | 1 440 000 | ||
1734 | Heimevernet: | |||
1 | Driftsutgifter | 150 000 | ||
1740 | Forsvarets logistikkorganisasjon: | |||
1 | Driftsutgifter | 300 000 | ||
1760 | Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg: | |||
1 | Driftsutgifter | 125 000 | ||
44 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel | 150 000 | ||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 20 000 000 | ||
48 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, fellesfinansiert andel | 350 000 | ||
75 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet | 100 000 | ||
1790 | Kystvakten: | |||
1 | Driftsutgifter | 2 200 000 | ||
1791 | Redningshelikoptertjenesten: | |||
1 | Driftsutgifter | 90 000 | ||
1792 | Norske styrker i utlandet: | |||
1 | Driftsutgifter | 50 000 | ||
1825 | Omlegging av energibruk og energiproduksjon: | |||
50 | Overføring til Energifondet | 400 000 | ||
74 | Naturgass | 20 000 | ||
1830 | Forskning: | |||
50 | Norges forskningsråd | 33 000 | ||
2421 | Innovasjon Norge: | |||
72 | Forsknings- og utviklingskontrakter | 100 000 |
Kilde: Finansdepartementet
For 2009 bes det om fullmakt til å gi nye garantier innenfor følgende totale garantirammer under disse ordningene:
Utenriksdepartementet | |
Import fra utviklingsland | 50 mill. kroner |
Nærings- og handelsdepartementet | |
Innovasjon Norge | 180 mill. kroner |
GIEK | |
Alminnelig garantiordning | 60 000 mill. kroner |
Eksport/investering i utviklingsland | 2 100 mill. kroner |
Byggelån innenfor skipsbyggingsindustrien | 5 000 mill. kroner |
Finansdepartementet | |
Den nordiske investeringsbank | |
Grunnkapital til Den nordiske investeringsbank | 716 mill. euro |
Prosjektinvesteringslån | 341 mill. euro |
Miljølån | 63,5 mill. euro |
Olje- og energidepartementet | |
Gassco AS | 1 000 mill. kroner |
Kilde: Finansdepartementet
Det vises for øvrig til spesifisert oversikt over statens garantiansvar og utbetalinger i 2007 i St.meld. nr. 3 (2007–2008) Statsrekneskapen for 2007, vedlegg 4.
Økonomireglementet for staten med tilhørende utfyllende bestemmelser fastsetter normalvilkår for statlige garantier. Normalvilkårene er basert på tidligere generelle behandlinger i Stortinget av garantisaker, senest på grunnlag av Dokument nr. 3:6 (1995–1996), jf. Innst. S. nr. 218 (1995–1996). Stortinget har imidlertid akseptert unntak fra normalvilkårene for flere av de eksisterende ordningene. Det forutsettes at de tidligere godtatte unntakene kan legges til grunn også for garantier som gis i 2009. De nærmere vilkårene for de enkelte garantiordningene er for øvrig omtalt i departementenes fagproposisjoner.
Komiteen tek omtalen til orientering.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til at det var stor oppslutning blant landets lokalpolitikere rundt samarbeidsprosjektet mellom regjeringen Bondevik II og KS prosjektet "Fremtidens kommunestruktur". Et flertall av deltakerne mente at det var behov for endringer i kommunestrukturen og mange kommuner var inne i positive prosesser for å finne frem til gode lokale løsninger. Dette arbeidet har stoppet opp etter regjeringsskiftet. Kommuner som mener dagens struktur er et problem for å løse de oppgavene de har overfor sine innbyggere, opplever at det ikke er noen drahjelp fra sentrale myndigheter for å sette denne problemstillingen på dagsorden. Tvert imot har Regjeringen fjernet de stimuleringsmidlene som tidligere kunne brukes for å få til positive og frivillige prosesser. For igjen å få satt fokus på de utfordringene dagens kommunestruktur gir og stimulere kommuner til frivillig sammenslåing, vil disse medlemmer foreslå å avsette 150 mill. kroner på Kommunal- og regionaldepartementets budsjett i tilsagnsfullmakt til dette formålet. Pengene skal kunne gis til kommuner som frivillig slår seg sammen. De skal brukes til infrastrukturtiltak som kan oppveie eventuelle negative konsekvenser av sammenslåing. Det kan f.eks. være veier og broer som fører til at kommunene knyttes bedre sammen, bredbåndsutbygging eller etablering av servicekontorer som sikrer nærhet til de viktige kommunale tjenestene.
Disse medlemmer viser til forslag om endring av tilsagnsfullmakt i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2008–2009), rammeområde 18.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkeparti sitt forslag i denne budsjettinnstillingen om å øke tilsagnsrammen for ombygging/nybygging av sykehjemsplasser og omsorgsboliger i 2009, slik at det gis rom for 3 000 nye plasser. Dette medlem viser også til forslaget om å øke investeringsrammene i låneordningene for skolebygg/svømmehaller og kirker med henholdsvis 2 og 8,8 mrd. kroner. Forslag om endring av tilsagnsfullmakt og investeringsrammer på disse områdene vil bli fremmet i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2008–2009) fra kommunal- og forvaltningskomiteen.