Anslag på regnskap til utgiftsbevilgninger i
statsbudsjettet for 2008 utgjør 1 278,3 mrd. kroner medregnet lånetransaksjoner
og overføringer til Statens pensjonsfond – Utland. Dette er 129,5
mrd. kroner høyere enn det budsjettet som Stortinget vedtok i fjor høst.
Hovedårsaken til økningen er høyere anslag på overføringer til Statens
pensjonsfond – Utland, jf. nærmere omtale i pkt. 7.1.4 i proposisjonen.
Utenom utgifter til petroleumsvirksomheten, lånetransaksjoner
og overføring til Statens pensjonsfond - Utland anslås utgiftene
9,0 mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett. Dette skyldes i stor
grad tilleggsbevilgninger som ble vedtatt i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett 2008 på 6,0 mrd. kroner. Merutgiftene som ble vedtatt
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2008, var i hovedsak
knyttet til økte pensjonsutgifter i helseforetakene, merutgifter
i forbindelse med lønns- og trygdeoppgjøret våren 2008 bl.a. som
følge av at anslaget for lønnsveksten fra 2007 til 2008 ble anslått
høyere i Revidert nasjonalbudsjett 2008 enn i Nasjonalbudsjett 2008,
og økte utgifter til momskompensasjon til kommunene. I anslag på
regnskap for 2008 er det nå innarbeidet en forventet ytterligere
økning i utgiftene på 2 mrd. kroner. Dette skyldes flere forhold,
men særlig anslås utgiftene til momskompensasjonsordningene for kommunene
og frivillige organisasjoner høyere enn lagt til grunn for bevilgningsvedtaket
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2008. Videre anslås nå
utgiftene til de regelstyrte stønadsordningene i folketrygden noe
høyere enn tidligere lagt til grunn, og Regjeringen har i St.prp.
nr. 80 (2007–2008) fremmet forslag om netto økte utgifter som følge
av økt antall asylsøkere. Samlet sett anslås utgiftene med dette
2 mrd. kroner høyere enn lagt til grunn etter Stortingets behandling
av bevilgningsendringer i første halvår. I tillegg er anslagene
for dagpenger og renteutgifter oppjustert med til sammen 1 mrd.
kroner. Utover dette er det i anslag på regnskap for 2008 lagt til grunn
at tilleggsbevilgninger som fremmes 2. halvår og som isolert sett
bidrar til å svekke budsjettbalansen, dekkes ved tilsvarende nedsettelse
av øvrige utgifter.
I saldert budsjett ble det bevilget 10,8 mrd.
kroner under kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Bevilgningen ble økt
med 2,0 mrd. kroner våren 2008, blant annet for å ta høyde for økte
utgifter til reguleringen av pensjoner mv. i folketrygden fra 1. mai
2008. Utgiftene til reguleringen fra 1. mai 2008 ble høyere enn lagt
til grunn for bevilgningen på kap. 2309 i saldert budsjett 2008
som følge av at det ble tatt hensyn til at lønnsveksten fra 2006
til 2007 ble høyere enn antatt ved fastsettelsen av grunnbeløpet
fra 1. mai 2007. I anslag på regnskap er det lagt til grunn at bevilgningene
til lønnsoppgjøret i staten og trygdeoppgjøret mv. dekkes ved reduksjon
av kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Lønnsoppgjøret i staten og trygdeoppgjøret mv.
er gjennomført, og de bevilgningsmessige konsekvensene av disse
oppgjørene er i anslag på regnskap fordelt på en rekke kapitler
og poster. Dette forklarer at nivået på driftsutgiftene er redusert
i forhold til saldert budsjett, ettersom kap. 2309 i sin helhet
er bevilget som driftsutgifter, mens merutgiftene knyttet til trygdeoppgjøret
bidrar til å øke overføringene på statsbudsjettet.
I nysalderingsproposisjonen for 2008, som fremmes
senere i høst vil det bli fremmet forslag om nedsettelse av bevilgningen
på kapittel 2309.
De samlede inntektene på statsbudsjettet for 2008
anslås nå til 1 263,6 mrd. kroner medregnet lånetransaksjoner og
overføringer fra Statens pensjonsfond – Utland. Dette er en økning
på 130 mrd. kroner i forhold til det budsjettet som Stortinget vedtok
i fjor høst. Økningen skyldes i stor grad at anslagene for inntektene
fra petroleumsvirksomheten settes opp med 125,2 mrd. kroner i forhold
til anslaget i saldert budsjett 2008. I tillegg settes anslagene
for skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge opp med 29,4
mrd. kroner. I motsatt retning trekker reduserte overføringer fra
Statens pensjonsfond – Utland til statsbudsjettet som følge av at
det oljekorrigerte budsjettunderskuddet nå anslås 22,6 mrd. kroner lavere
enn i saldert budsjett.
Inntekter utenom petroleumsinntekter, lånetransaksjoner
og overføring fra Statens pensjonsfond – Utland anslås nå å bli
31,4 mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett.
Anslagene for skatter og avgifter fra Fastlands-Norge
er satt opp med 29,4 mrd. kroner. De reviderte tallene for 2008
er basert på en gjennomgang av statistikken for innbetalte skatter
og avgifter hittil i år, samt nye anslag for bl.a. sysselsetting,
etterspørsel og lønns- og prisvekst. Direkte skatter og folketrygdavgifter
er økt med 26,2 mrd. kroner. Inntektene fra merverdiavgiften er
økt med om lag 5,3 mrd. kroner, mens øvrige særavgifter og toll
samlet sett er satt ned med 2,1 mrd. kroner.
Utenom skatter og avgifter fra Fastlands-Norge er
anslaget for øvrige inntekter økt med 1,9 mrd. kroner. Siden Stortinget
vedtok budsjettet for 2008 i fjor høst har utbyttebetalinger økt
med 3,8 mrd. kroner. Salg av klimakvoter som var planlagt i 2008
utsettes til 2009, og dette reduserer inntektene med 1,0 mrd. kroner
i 2008. I tillegg er renteinntektene er satt ned med 0,7 mrd. kroner.
Tilbakebetalinger mv. av lån forventes nå å
bli 60,9 mrd. kroner, som er 0,2 mrd. kroner høyere enn i saldert
budsjett 2008.
Folketrygdens inntekter og utgifter er medregnet i
statsbudsjettet. Folketrygdens finansieringsbehov, som framkommer
ved at folketrygdens inntekter bare delvis finansierer folketrygdens
utgifter, dekkes ved et statstilskudd fastsatt gjennom et eget vedtak.
Ved salderingen av statsbudsjettet for 2008 samtykket Stortinget
i at det anslåtte finansieringsbehovet på 61,8 mrd. kroner ble dekket.
Tilleggsbevilgninger som er vedtatt hittil i
år, øker utgiftene under folketrygden med 6,2 mrd. kroner. For 2. halvår
legges det til grunn en netto økning i bevilgningene på 100 mill.
kroner under folketrygden medregnet utgifter til dagpenger. Folketrygdens inntekter
fra trygdeavgiften og arbeidsgiveravgiften anslås å bli 9,2 mrd.
kroner høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett.
Folketrygdens finansieringsbehov anslås derfor nå
til 58,7 mrd. kroner. I nysalderingsproposisjonen vil det bli fremmet
forslag til vedtak om folketrygdens finansieringsbehov i 2008 basert
på anslagsendringer mv. gjennom året.
Petroleumsvirksomhetens inntekter fratrukket petroleumsvirksomhetens
utgifter danner netto kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten.
Inntekts- og utgiftselementene som inngår i petroleumsvirksomhetens
inntekter og utgifter er fastsatt i § 3 i lov om Statens pensjonsfond.
Utgiftene til petroleumsvirksomhet består av andelen
av investeringer på sokkelen som dekkes av statens direkte økonomiske
engasjement i petroleumsvirksomheten (SDØE) og overføringer til
Statens petroleumsforsikringsfond.
Utgiftene til petroleumsvirksomheten anslås
nå til om lag 23,9 mrd. kroner i 2008. Dette er 2,4 mrd. kroner
lavere enn i saldert budsjett. Det er lavere utgifter til investeringer
som bidrar til de reduserte utgiftene, mens økte utbetalinger til
Statens petroleumsforsikringsfond trekker noe i motsatt retning.
Inntektene fra SDØE omfatter i hovedsak driftsresultat,
avskrivninger og renter, og anslås til 184,5 mrd. kroner i 2008.
I saldert budsjett var inntektene fra SDØE anslått til 128,2 mrd.
kroner, noe som innebærer at anslaget er økt med 56,3 mrd. kroner.
Videre omfatter inntektene fra petroleumsvirksomheten skatt og avgift
på utvinning, inkludert CO2- og NOx-avgift, samt aksjeutbytte fra
StatoilHydro ASA. Staten har i 2008 mottatt utbytte på om lag 16,9
mrd. kroner fra StatoilHydro ASA. Dette er 1,2 mrd. kroner høyere
enn saldert budsjett. Betalte skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten
i 2008 anslås til 247,1 mrd. kroner, medregnet CO2- og NOx -avgift. Anslaget
er 63 mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett. De økte petroleumsinntektene
skyldes i hovedsak at oljeprisen nå anslås til 585 kroner pr. fat,
mens bevilgningene i saldert budsjett 2008 er basert på en oljeprisforutsetning
på 360 kroner pr. fat.
Netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten anslås
nå til om lag 424,6 mrd. kroner i 2008. Dette er 122,8 mrd. kroner
høyere enn i saldert budsjett 2008.
Statens pensjonsfond består av Statens pensjonsfond
– Utland og Statens pensjonsfond - Norge. Statsbudsjettets netto
kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten overføres i sin helhet til
Statens pensjonsfond – Utland. Nettoinntektene fra petroleumsvirksomheten
i 2008 anslås å bli 424,6 mrd. kroner, som er 122,8 mrd. kroner
høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett.
Samlet overføring fra Statens pensjonsfond – Utland
til statsbudsjettet er i saldert budsjett fastsatt til 36,4 mrd.
kroner. Det oljekorrigerte underskuddet for 2008 anslås nå til 13,8
mrd. kroner, som er 22,6 mrd. kroner lavere enn bevilget beløp.
Det er fortsatt usikkerhet knyttet til behovet
for tilleggsbevilgninger i 2. halvår og dermed også anslaget for
det oljekorrigerte underskuddet i 2008. Det vil i nysalderingsproposisjonen
bli fremmet oppdaterte anslag for, og eventuelt forslag om, endret overføring
fra Statens pensjonsfond – Utland til statskassen i 2008.
Kapitalen i Statens pensjonsfond – Utland anslås nå
til 2 300,0 mrd. kroner ved utløpet av 2008, mens kapitalen i Statens
pensjonsfond – Norge anslås til 114,4 mrd. kroner. Samlet anslås
dermed kapitalen i Statens pensjonsfond til 2 414,4 mrd. kroner
ved utløpet av 2008.
Statsbudsjettet gjøres opp i balanse etter tilbakeføring
fra Statens pensjonsfond – Utland. Statsbudsjettets finansieringsbehov
vil derfor være knyttet til netto utlån og gjeldsavdrag på tidligere
opptatte lån utenom overføringer til Statens pensjonsfond – Utland.
I saldert budsjett 2008 ble brutto finansieringsbehov anslått til
14,9 mrd. kroner. Brutto finansieringsbehov anslås nå til 14,7 mrd.
kroner.
Det er i proposisjonen videre redegjort for
statsregnskapet 1. halvår 2008. I proposisjonen kapittel 8 er det
redegjort for utviklingstrekk på statsbudsjettets utgiftsside 2000–2008.
Komiteen tek omtalen
til orientering.